Nystartat AB - Vilse och fundersam

Hej allesammans!

Jag är helt ny i detta forum och har läst på ett par gamla inlägg samt försökt lära mig så mycket som möjligt men känner mig fortfarande lite vilse över hur jag går till väga

Mitt företag ska köpa in produkter utomlands för att sälja i Sverige (Eget skapat godis osv) och jag har redan betalat första inköpet med privata medel innan företaget blev godkänt och undrar om detta går att få tillbaka från aktiekapitalet? Samt köpen jag har gjort har bara en fast summa, ska jag då utgå att momsen är inräknad i hela summan och räkna ut de för bokföringen?

Undrar även med bokföringen då detta är ett nytt företag och försäljningen inte kommer vara några siffror som kräver en revisor (i början förhoppningsvis) och undrar hur jag går till väga för att bokföra? Försäljningen kommer ske via min hemsida och har läst att man ska bokföra vid varje transaktion, är detta då i min egna Excel fil eller ska man bokföra de i verksamt på något sätt?

Förlåt för dessa frågor men känner att även om jag läst på så är jag fortfarande lite vilse och hade uppskattat någons tid.

Trevlig helg!

1 gillning

Du behöver ingen revisor, men inget hindrar dig från att använda en redovisningskonsult, som sköter din bokföring. (Många egenföretagare säger “revisor”, men menar redovisningskonsult, eftersom många numera inte behöver ha revisor.)

Om du inte anlitar en redovisningskonsult behöver du bokföra själv. Bokföring på papper är tillåtet, men inte i Excel. Smidigast är att använda ett enkelt, billigt bokföringsprogram. Tyvärr tar de flesta bokföringsprogram numera betalt per månad. Edison tror jag numera är det enda någorlunda professionella bokföringsprogrammet som man kan köpa som engångslicens, och använda för alltid, för rimliga pengar (ca 1500 kr). Men det kräver lite kunskaper om bokföring. En del andra program är mer lättanvända, men de tar då betalt per månad.

Om du anlitar en redovningskonsult kan hen också hjälpa dig med din fråga om hur du apporterar in ett varulager i bolaget, som du bekostat privat innan bolaget bildades, och hur du hanterar momsen på den.

1 gillning