Bokföringsosäkerhet

Jag är ny inom företagande, 22 år, jag startade ett AB för lite mer än ett år sen. Jag är sen med deklaration och bokslut ska även skickas in snart och jag har inte skött bokföringen som jag ska under mitt företagande.

Jag har endast gjort ca 5000 kr inkomster medan jag spenderat ungefär 75k. Det mesta av dessa 75k är betalt från mitt privata konto och köp från utlandet, så jag kommer inte få tillbaka moms oavsett om jag tar med dem i deklaration och bokslut. Det jag funderar på är om jag ska ta med hela dessa 75k i kostnader eller inte.

Jag vill gärna inte visa för omvärlden hur lite inkomster jag gjorde emot så stora kostnader i jämförelse och behöver egentligen bara bokföra 5000 kr i kostnader för att få så mycket i skatt tillbaka som jag kan. Och jag antar att skatteverket inte kommer jaga mig eftersom jag inte försöker få tillbaka mer skatt än jag är berättigad till och eftersom det inte heller handlar om särskillt stora belopp. Samtidigt oroar jag mig för att det kommer jaga mig längre fram att jag inte bokfört tillräckligt stora kostnader här. Vad har ni för tankar kring detta?

Att du bokför de intäkter och kostnader som avser verksamheten…

Du ska ta med dem så att du får en förlust till bolaget, det gör att om du blir senare år gör en vinst kan du dra av för den förlusten och således slippa en del vinstskatt

1 gillning

Även om du gör en stor förlust så är det inte konstigt, många nystartade bolag går med förlust.

Bokför allt
Du kommer få en förlust som du kan kvitta mot vinster längre fram.
Företaget får en skuld till dig som du kan ta ut senare.
Tänk på att aktiekapitalet kommer förbrukas (gissar på att du har 25K)

/
S.
Redovisningskonsult
info@finanssaldo.se

3 gillningar