Nytt år, ny undersökning | Vad slutar Stockholmsbörsen på 2023?

För att fortsätta på @Anonym:s tradition:

Således, hur tror vi året kommer sluta (SIXRX)?

• -50% eller värre - harmageddon!
  • -30% till -50% - ouch!
  • -10% till -30% - roligare har man haft…
  • 0% till -10% - nåväl
  • 0 till +10% - självklart, den går alltid +7% i genomsnitt :slight_smile:
  • +10% till +30% - TINA du vet
  • +30% till +50% - party like there’s no tomorrow!
  • +50% eller mer - yipppppiiiiieeee!!
  • Sluta upp att spamma forumet med dina löjliga omröstningar
0 röster
2 gillningar

-17% som sig bör.

• 0 till +10% - självklart, den går alltid +7% i genomsnitt :slight_smile:
    [/quote]

Jag valde medvetet den här då jag tänker oftast positivt. Annars hade jag inte sparat på börsen långsiktigt :person_tipping_hand: .

Tror på en sänkning framöver men en liten uppgång i slutet på året.

Önskar dock att det fortsätter ner ett tag till då jag har väldigt lång sparhorisont :sweat_smile:

Friskt vågat tror jag på krigsslut, covidslut och fallande inflation. +10% eller t o m lite till. Allt under hösten.

4 gillningar

Gissar på att den slutar kring nollan eller lite negativt (-10% - 0%) men ett avslut på plus skulle inte heller förvåna mig. Tror på en djupare dipp under våren och sommaren och hoppas sedan på återhämtning under hösten och vintern med risk för att 2024 blir samma typ av kräftgång i genomsnitt.

Har såklart som alla andra ingen aning men killgissar på ännu ett minusår. Minus 10 skulle jag säga. Tittar jag djupare i fisk-inälvorna så ger 2024 plus 15 % i avkastning

Måste erkänna att jag dagligen förundras över alla negativa börsnyheter och rapporteringar. Visserligen var det många röda månader under 2022 och stora individuella nedgångar i flertalet brancher. Men… Mot bakgrund av tidigare års uppgångar, pengatryckerimaskiner på högvarv, spekulationshysterin under 2020-2021 (och uppblåsta bolagsvärderingar som ett brev på posten) är jag personligen förvånad över att vi inte har sett någon form av bred krasch i ordets rätta bemärkelse.

Visserligen OMXPI, men tycker den linjära uppgången och trenden från den senaste “riktiga” kraschen talar sitt klara språk.

Om jag får spekulera vilt så tror jag att 2023 landar på plus nominellt fast med negativ realavkastning. Likaså efterföljande två-fem år så vi får någon form av korrektion som ett alternativ till en krasch. Alternativt om kriget i Europa eskalerar och breder ut sig så kanske vi får ett mer dramatiskt händelseförlopp.

PS. Är personligen fullt investerad sen gammalt, såklart :wink:

Rent statistiskt så har vi sedan 1980 endast haft en period med mer än ett negativt börsår på rad - 2000, 2001, 2002, och det känns väl inte riktigt som vi såg IT-bubblan 2.0 under 2022? Tror på ett kanonår likt 2003 eller 2009, alternativt några tråkiga år runt 0-2% likt 1991-1992.

@janbolmeson - kanske dags att uppdatera denna artikeln med data för 2021 och 2022? https://rikatillsammans.se/historik/sixrx/

Det beror på hur man ser på saken.

Realt var vi ju ner nästan -45% på OMXSPI i slutet av september :grimacing: Hela utvecklingen under 2000-talet har skett i en relativt låg inflationsmiljö.

On topic är det därför jag också tror på en nominell uppgång 2023! Någonstans runt +10-15% killgissar jag. Vi justerar för inflationen men djävulskapen fortsätter i Ukraina och med det pessimismen och energikrisen…

Just. Keep. Buying!

1 gillning

Samma som i år. Kräftgång

Skulle kunna tänka mig att året slutar smått på minus. Omxspi -5%

Så är det förstås. Samtidigt hade vi en uppgång på ~50% under 2020 och 2021, så bara genom att zooma ut ett par, tre år så framstår det närmast som en korrigering än något annat. Min poäng är att vi har haft en nästintill obruten positiv trend i över ett decennium med endast mindre korrigeringar sett ur ett bredare perspektiv.

Jag tror vi har det värsta framför oss. Men om motsatsen blir fallet är jag den sista att hänga läpp :smiley:

För det första vore det intressant hur bedömningarna fördelar sig den här gången jämfört med samma undersökning förra året. Hur hur rätt hade forumet förra gången? @janbolmeson sitter du på svaret?

I min värld så är jag inne på linjen att 2022 var det första av tre svåra år. 36 månader tar det väl till en björnmarknad är över i snitt? Vi kommer ha förlorat ytterligare lite pengar då vi summerar 2023-2024. Dock tror jag att antingen 2023 eller 2024 blir ett plusår och har ingen magkänsla för vilket av åren det kommer bli.

Eftersom jag kan ha fel så ligger jag kvar fullinvesterad (som det känns ju i alla fall, skulle vi ha en tydlig uppgång första halvåret 2023 så kan jag komma att ändra mig).

1 gillning

2023: Både ner och upp. Totalt +11% :sparkles::rocket::sparkles:

Vi följde aldrig upp den här tråden va’? Dessvärre hade jag fel om kriget, men i övrigt känns det hyfsat spot on.

2 gillningar

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Nytt år, ny undersökning | Vad slutar Stockholmsbörsen 2024?

Bra jobbat! nu vill vi se en ny förutsägelse: