Omröstning: Börsen 2022

Jag vet att vi (nästan) alla här är indexkramare och dessutom inte bryr oss så mycket om vad som händer på dags-, vecko-, eller årsbasis. De flesta håller också med om att det såklart är omöjligt och löjligt att spå utvecklingen för ett enskilt år…men lite kul är det ju ändå att gissa! :joy:

Med det sagt, hur tror ni året kommer sluta (OMXSPI)?

• -50% eller värre - harmageddon!
  • -30% till -50% - ouch!
  • -10% till -30% - roligare har man haft…
  • 0% till -10% - nåväl
  • 0 till +10% - självklart, den går alltid +7% i genomsnitt :slight_smile:
  • +10% till +30% - TINA du vet
  • +30% till +50% - party like there’s no tomorrow!
  • +50% eller mer - yipppppiiiiieeee!!
  • Sluta upp att spamma forumet med dina löjliga omröstningar
0 röster

Själv hamnade jag till slut i en gissning på en sättning på -10% till -30%. Det är en ganska stökig makromiljö med ett gäng potentiella problem som t ex Ukraina/ Taiwan, envis inflation, fortsatta logistikproblem, vinsthemtagningar, etc.

Men jag var lika nära att trycka +10% till +30% alternativet, vilket visar på min ambivalens (och det meningslösa i omröstningen)! :slight_smile:

1 gillning

Min värdelösa gissning är att det först blir lite stökigt när Omikron ska skölja över alla befolkningar men efter det kommer C19 bete sig allt mildare och världen tar nya tag i ren glädjefnatt.

Min högst spekulativa gissning blir någonstans kring 0 till - 10. Tror att börsen kommer vara extra volatil.

Tror själv på en börs som går i sidled ett par år nu.

Vad får dig att tro det? Är genuint nyfiken då börsen har en tendens att överjustera upp eller ner beroende på sentimentet. Det är sällan börsen går som en räntefond :slight_smile:

Slänger in följande illustration från de senaste börsåren:

4 gillningar

Min gissning är att den hamnar någonstans mellan 0 och -10% (eller 0 till +10%). Dels för att efter ett så pass bra år som 2021 borde komma en “rekyl”, dels för att ränteoron kommer att få effekter (många börsbolag är högt belånade och övervärderade). Om jag ska spekulera vidare tror att första halvan av 2022 blir värre i och med att många kommer att rusa för att sälja aktier framförallt i småbolag och teknikbranchen vilket kommer att leda till sjunkande aktierkurser där.

Den frågan ställs relativt ofta vid årsskiften. Eftersom det är helt omöjligt att svara på frågan känns det slöseri med tid att fundera på svaret. Hade det varit en tävling med pris till vinnaren hade jag svarat 7 % upp.

2 gillningar

-17% ungefär enligt mina beräkningar.

1 gillning

Uppenbarligen tror ingen på riktigt att börsen kommer gått minus mellan 1 januari till 31 december – åtminstone ingen med kapital i indexfonder.

Jag lade rösten på 0 till -10%, men tror mest på sidled över årsbasis. Volatilt och orimligt pga alla “nya” pengar som hamnat där och oklart världsläge.

Så om det är -30% under våren och +42% under hösten eller om det blir jojo mellan veckorna är hugget som stucket.

Sedan hoppas jag på 0 till +10%, för det skulle ge en återgå till lite mer normalitet och förmodligen påverkats till detta av en lugnae omvärld.

Varför inte?

Varför inte shorta börsen då? Eller åtminstone ta ut pengarna?

För att då försöker man tajma börsen. Ingen av oss vet att det backar i år. Det kan fortsätta uppåt. Alltså får slantarna stå kvar.

Själv tänker jag som vanligt hålla lite koll på lekhinken, men inte de övriga.

Det är ju inte per definition fel att tajma börsen, om man vet bättre. Däremot tror jag vi är vi överens om att det inte går att veta bättre: du, precis som jag, tror att börsen kommer gå upp 7% i år. Allt mer eller mindre än det är spekulationer utan grund, om man är en indexinvesterare.

Njae, 7% är ju ett snittvärde över tid. Har börsen ens avkastat 7% ett enskilt år?
Jag tror som sagt på runt nollan. Men jag är hellre försiktigt negativ och blir överraskad än tvärtom.

Jag vet inte bättre, jag kan bara ha en känsla, tro, tolka, föreställa mig etc. Men att agera med hela portföljer på det skulle jag inte göra.

Eftersom jag var nästan orimligt träffsäker i min gissning förra året:

(plus alla bolag upp +38,90% 2021)

Så blir jag lite rädd för mig själv när jag tror vi slutar på -13% i år. :scream::flushed:

4 gillningar

Om man vet att börsen kommer gå ner är det såklart dumt att ha kapital i indexfonder. Men om man tror börsen går ner kan det fortfarande vara rimligt att investera i indexfonder. Att vara investerad i börsen är (förmodligen) en bra strategi långsiktigt, osäkerheten i min tro att börsen går ner är så pass hög att jag inte känner att jag “har råd” att stå utanför marknaden om det skulle visa sig att jag har fel.

Frågan är i grund och botten, hur stor sannolikhet sätter du för respektive svarsalternativ? Antingen svarar du utifrån ett historiskt utfall, t ex med utgångspunkt i Saihtams grafiska uppställning eftersom du tycker att det inte går att dra några slutsatser alls utifrån den idag tillgängliga informationen om börsens värderingar. Eller, så tiltar du sannolikhetsbedömningarna utifrån omvärldsläget (Omikron, post-corona glädje, ränteläget, bolagens skuldsättning, egentligen vad som helst som du anser påverkar) i någon riktning. Om du i det läget landar i att sannolikheten (något förenklat) är större för att börsen går ned än att börsen går upp, så ja, då hade jag nog minskat min exponering mot indexfonder. Att bara säga vilken utveckling du anser vara mest trolig besvarar inte frågan hur du borde agera.

Själv funderar jag på, helt rationellt, att lägga allt i en global indexfond. Liksom strunta i emerging, strunta i bias mot sverige, strunta i småbolag och bara gå all in på global index :slight_smile:
Om någon kan bevisa att jag tänker fel så gör gärna det :slight_smile:

2 gillningar