Är i en rekryteringsprocess för ett jobb som senior ingenjör till ett av de större teknikkonsultbolagen. De undrar nu vilken lön jag hade tänkt mig.
Lönestatistik går ju att hitta men ger inte hela bilden.
Ni som kan branchen, vilka delar är vanligen förhandlingsbart utöver lön och vilka är typ samma för de flesta anställda och inte värt att stånga sig blodig på? Semester, tjänstepension, övertidsersättning…
Sen undrar jag vilka upplägg som är vanligt kring dels ev. bonus och dels olika lön beroende om man är i eller mellan uppdrag, alltså debiterbar eller icke debiterbar tid.
Jag tycker det är dåligt av företag och rekryterare att fråga efter löneanspråk. Dom har en färdig budget för den position dom annonserar. Fråga efter den istället för att gissa. Är du överkvalificerad är lönen för låg. Är du underkvalificerad får du inte jobbet. Är det mitt i prick så ta det om det låter kul.
Normalt ingår stöd till friskvård, gruppförsäkring och sjukvårdsförsäkring till bra pris, fri mobil, ibland tjänstebil men ofta med dåligt avtal.
Själv har jag haft olika avtal med rörlig lön eller bonus baserad på egen debitering och företagets resultat. Ibland väldigt lönsamt men oftast inte.
Konsultbolagen är generellt bra på att visa uppskattning genom trevligheter för personalen då de är den viktigaste tillgången i företaget.
Så behöver det inte alls vara. Jag har själv varit rekryterande chef på teknikkonsultbolag. I inget av våra rekryteringar hade vi en färdig budget.
Kanske har en slutkund en budget för sina projekt, men teknikkonsultbolagen har ju ingen budget i den meningen. Budgeten skulle väl i någon mening bestå i vad man tror att man kan sälja konsulten vidare för, och se till att det är högre än vad man behöver betala i lön och därmed göra en vinst.
När vi anställde teknikkonsulter var det alltid en del av processen att kontrollera vilket löneanspråk som personen hade. Hade de rimliga anspråk och var kompetent nog blev man anställd. Kom man med herrejössesanspråk tackade vi nej tidigt i processen. Och detta helt utan att någon budget eller eventuellt framtida uppdrag fanns.
Kollektivavtal med tjänstepension. Har de inte det (utan erbjuder något som är “bättre”) så är det en stor varningsklocka.
Finns det risk/chans att bli föräldraledig under den tiden du är anställd så säkerställ att de betalar ut en vettig föräldralön.
Se till att INTE vara övertidsavlöst. Jobbar du mer ska du få mer. Och ännu mer om det är på en helgkväll.
Ofta ganska förhandlingsbart. Det har det alltid varit där jag varit i alla fall. Du kan välja att få en högre lön om du väljer att dela risken (=högre lön på uppdrag, lägre lön annars) i jämförelse med att bara ha en fast lön som typiskt då skulle landa mitt emellan den där höga och låga lönen.
Se till att säkerställa att eventuell bonus är pensionsgrundande och ger SGI etc. dvs att den betalas ut som lön, och inte som någon form av utdelning eller annat märkligt.
Bonus / rörlig lön är oftast enklast att förhandla. Tjänstepension ska bara ingå (läs: kollektivavtal) och brukar inte gå att förhandla så mycket om. Ofta kan man välja att vara övertidsavlöst och få en veckas extra semester, alternativt att inte vara det och få “bara” 25 dagar eller så. Specialvarianter därav eller “en dags semester extra” brukar vara svåra att få till då de inte säkert passar in i mallen / byråkratin i ett större bolag.
Får du hög lön som konsult så förväntas du inte bara sälja dig själv utan även dina kollegor. En tumregel från min tid som konsultchef var att en konsult som bara försörjde sig själv fick ca 1/3 av det den arbetade in i bruttolön. Fick du mindre var du junior och försörjde andra, fick du mer skulle du sätta de juniora i arbete. Detta sagt med 15 års fördröjning. Fundera på om du vill ägna dina dagar åt att skapa värde för kunden eller sätta juniora kollegor i arbete.
Jämför med den timpenning du tror de kommer ta för dig.
Instämmer. I min erfarenhet så finns det såklart alltid en budget (maxtak), men löneerbjudandet är individuellt baserat på erfarenhet, kompetens och bedömning av hur mycket värde personen kommer att generera.