Intressant, vad spelar det för roll om landet är litet när majoriteten av storbolagen inom det landet är världsledande inom deras branscher?
Ryssland är ett stort land T.ex. men de har i princip 0 exportbolag förutom gasbolagen då.
Intressant, vad spelar det för roll om landet är litet när majoriteten av storbolagen inom det landet är världsledande inom deras branscher?
Ryssland är ett stort land T.ex. men de har i princip 0 exportbolag förutom gasbolagen då.
Känslan är att home bias är ett återkommande ämne i forumet. Vore kul med ett avsnitt om det @janbolmeson !
På kort sikt styrs valutakurser oftast av räntan. Höjer USA räntan men inte Sverige försvagas svenska kronan och vice versa.
När det gäller Euron har vi problemet med att de olika länderna I valutaunionen har så olika ekonomi. Frågan är om euron kan överleva om räntorna höjs.
Vår egen valutakris var på 90-talet, men den satte djupa spår i mitt handlande…
Stacking Benjamins hade nyss en intressant intervju om hur 2008-kraschen drabbade Island. Kanske bra att lyssna på när man tänker att man ska lägga mycket i en liten marknad?
Intervjun börjar på timestamp 21:12.
Själv har jag tagit ett drastiskt beslut att öka min normala Sverigeandel med 100% i en ny portfölj!
Brukar ha max 10% men kommer nu ha 20% i denna portföljen. Känner mig som en galen extremist
Vad skulle du säga om normala vanliga småsparare majoriteten av de har 60-70% Sverige. Många av de har knappt någon riskspridning. Att ha Sverige index 20-35% är knappt något man behöver vara oroligt. Oftast är det bara positivt . Även TP entrelösningar har mellan 20-35% Sveriges index. Likaså fondrobotar. Du kan vara lugn
. Riktigt bra val.
. Spp generationsfond 70% global index. 30% Sverige index
. Riktigt bra smidig fördelning långsiktigt som man kan ha även privat Isk.
. Inte alls hög risk långsiktigt
.
Gjorde som på Youtube och ritade streck. Nu vänder det!
(hoppas jag då jag i stort sett köpt klart Sverige delen med extra).
Fast när man tänker efter om du har långt tid till utaget är det bara bra ju senare och långsammare det vänder upp . Då antar jag att du behöver inte pengar från börsen till Julafton ?
. Det är bara de som spelar kortsiktigt på börsen som borde ha bråttom upp
. Sparar man långsiktigt ska man inte känna sig stressad och vara så glad över positiv utväckling kortsiktigt