Olika hinkar för olika ändamål

Jag har hamnat i en fas där jag är mittemellan den stora drömmen om total frihet men samtidigt känner jag att den är så otroligt långt borta. Jag har nått mina materiella mål i livet och förrutom att resa mer och till nya platser så består min vardag mest i att fortsätta investera månad för månad och förbättra min ekonomiska situation utan att det händer några världsomvälvande saker. Det känns lite… tomt.

En tanke jag har är att ha en portfölj av utdelningsaktier i annan nätbank än min vanliga där jag skjuter in exempelvis skatteåterbäring eller liknande “oväntade” inkomster och på så sätt får en utdelning varje år som vi sedan gör något tillsammans med familjen med. Första året kanske det räcker till en middag, andra året en natt på hotell osv. På så sätt vet jag att jag alltid har en nöjesportfölj och något jag kan se fram emot utan att det krävs ett kontinueligt sparande. Mest psykologiskt att få fira varje år och en vetskap om att oavsett vad som händer med jobb och liknande så har jag något som genererar glädje i vardagen för all framtid. Detta skulle isåfall vara något utöver det vi redan sparar till semester.

Hur gör ni andra som är mitt i resan och har nått era eventuella materiella mål för att hålla gnistan vid liv?

2 gillningar

Tycker det låter som en fantastiskt idé.