Några företag tycks satsa på AI robotar (3 min video) ![]()
Ett nytt benchmark ![]()
Väldigt “intressant” hur det vanliga är att teknik avanceras snabbt för att sen finjusteras till det bättre med små steg över tid på slutet. Tex solceller. Men här är målet att det ska gå snabbare och snabbare över tid. Verkligen ett läge av “vi får se”.
Enorma resurser nedlagt, dom som kommer först får säkert skörda rejält. 2a och 3a också men vad händer med alla som kommer typ 10a och efter?! Det lär ändå vara hundratals miljarder i förväntat värde som då går upp i rök.
Just nu bygger många en raket till månen men hälften kan lika gärna vända hem när någon nått fram ett halvår före?!
Bra att syna deras påståenden.
Dock är det inte orginalet som fått en “community note”, utan någon som missförstått vad som hände. I tråden på orginalet, som publicerades 20e augusti, så nämns fallet kring 1.75/L och vad som skiljer i beviset för 1.5/L.
Ännu en kort video på en robot ![]()
Skulle någon fråga mig så tycker jag hela diskussionen kring “det nya matematiska beviset” GPT-5 Pro kom med för några dagar sedan är spännande.
De tveksamma tycks nämna. (Samtliga sanna.)
- Det fanns redan ett bevis för 1/L och 1.75/L, ett nytt för 1.5/L är inte så mycket att ha.
- Alla matematiker med en PhD skulle klara detta på några timmar.
- Detta är väldigt nära träningsdatan.
- Detta är ett väldigt unikt fall.
Det som jag tycker är intressant med det.
- Det är bevisligen utanför träningsdatan.
- Jag såg inga liknande saker från GPT-4.
- Även om detta är den väldigt dyra modellen GPT-5 Pro, så är det en modell som öppet erbjuds, till skillnad från AlphaEvolve.
Om detta inte är sista framsteget inom AI, vilket jag tvivlar på, så ska det bli spännande och se vad modellerna om 2 år klarar av ![]()
Spännande artikel ![]()
En rapport värd att titta in på ![]()
Nu är det väl ändå dags att städa upp dem här tråden? Diskussionen i rubriken är borta sedan länge och de inläggen senaste veckorn är 50% TS som länkar diverse nyheter.
Jag uppskattar den som AI-nyhetstråd.
Jag uppskattar också tråden och att @ErikDahlen uppdaterar flitigt.
Det är bra att ibland fråga sig nyttan med en tråd. Jag försöker även hålla ett fokus mot ekonomi, då detta är ett forum för just det, men ibland blir det bara saker som jag tycker det häftigt ut. (Som nano banana.)
Sedan uppskattar jag även länkar andra delar, ofta med helt andra perspektiv
(och det är bra när folk påpekar saker jag missat eller missförstått, även om det inte alltid är lika kul.)