Om inte marginalerna finns när det råder hype så kommer inte marginalerna finnas när det blåser snålblåst- Gammalt fantomen-citat.
Och yes - om tech gör oss beroende av att alla måste ha en liten sofistikerad google-assistent som dom sen betalar en månatlig kostnad för att kunna leva sina liv så kommer det självfallet vara lukrativt. Men just nu så ser jag inte det.
Det är inte google assistenter vi har..? Du verkar tro att gratis chatgpt är det som är framtiden..
För att citera dig ”jag förväntar mig mer av folk på detta forum” du har extremt felaktig bild av vad ai är idag och kan därför inte förstå. Chatgpt chatten är 2 år bakom det vi använder.
Jag lägger tusentals dollar per månad på ai. Vi pratar typ 2000 dollar i veckan.
Outputen är typ som 5 heltidsanställda utan ai.
Jag är helt övertygad att jag och en expert från valfri avdelning med 20 anställda hade kunnat göra upp till 20% av avdelningen arbetslösa på nån månad. Detta är obehagligt som fan.
Det var ju lite det jag for efter. Och ändå ser man fortfarande inte företag leverera bättre resultat eller att företagen själva gör (över)vinster. Det är konstigt. Det var min poäng.
Men när behöver man tjäna pengar? När kapital är gratis eller när det är dyrt? De behöver inte prioritera inkomster just nu. De satsar på tillväxt.
Det svåra är fortfarande att bestämma vad man ska bygga. Dom som bränner mest tokens på mitt jobb (informell observation, vi har ingen sådan lista) ägnar sig mkt åt refaktorisering (omskrivning) av kod snarare än helt nya features. Det tillför något, men kanske inte så jättemkt till bottom line alltid. Det är mycket svårt att få in många nya features på kort tid i en mogen tjänst för det finns en hel pipeline av människor som har åsikter om vad som ska göras, hur det ska göras, och så vidare.
PS.
Jag har dock inte alls svårt att förstå varför Anthropic ökat sin omsättning så mycket. Claude Code har verkligen slagit igenom på bred front detta året.
Det slinker ut massa Ad Hominems.
Ta en liten paus för att hejda dem. Tack ![]()
Men det är ju tillväxt playbooken bara? Fattar inte problemet riktigt. Voi ställde om och tjänade pengar. Klarna också. Finns många exempel. Känns märkligt o se i denna ekonomin dock.
Jag är inte dummare än att jag förstår varför omsättningen ökar. Jag ifrågasätter haussande av en ökad omsättning.
För övrigt 3-dubblade omsättningen kwh nu i dec, jan, feb jmfrt med tidigare 3 månader. Jag för egen del förstår inte varför det är en bra sak.
Har du inte några andra exempel där det inte gick särskilt bra? Hade vi inte nåt bolag i amerikat som växte som tusan som sysslade med co-offices. Orkar faktiskt inte betala Claude för den informationen just nu - men du borde förstå vad jag menar vi dey här laget.
Fair enough. Men då får jag faktiskt be dig skriva ut vilka personangrepp du åsyftade för mitt lärande. Korkad tar jag på mig. Men du skrev massa - så dom får du gärna redogöra för så jag inte gör samma misstag igen.
Vill inte repetera för hoppas det korrigeras eller moddas bort.
Titta igenom dina inlägg och leta efter tillfällen när du uttalar dig om användarna som postar i stället för att prata om ämnet, så hittar du. Även uttalande om Flashbacknivå handlar mer om att klandra användarna än att beröra ämnet.
Det tycker jag inte, eftersom:
- Inlägget handlade om deras omsättning och inte marginal.
- Att marginalen är negativ är min gissning, inget jag har bekräftat. Dessutom skulle det kunna vara så att den här sjunkit till ett längre negativt tal, och så fall vara på väg i rätt riktning. Har du siffror på deras marginal för du gärna dela dem

- Marginalen är väldigt viktig för bolaget och aktien, men för makroekonomi är det intressant att folk är villiga att betala 3 gånger så mycket för AI.
Ungefär lagom till jag gav upp på Meta i AI racet så tycks de komma med sin comeback, vi får se vad folk säger när de har testat den ![]()
Edit:
Ser bra ut helt med Llama 4, om nu någon fortfarande använder den ![]()
Hade idag ett samtal med en produktägare som är väldigt inbiten i AI tåget. Han ville bolla hur PMs/UX kunde experimentera mer och testa att göra deployments till production på några procent av användarna för att få snabbare insights.
Har väldigt svårt att se att vi ska låta dem koda. Första gången jag fick lite obehag av AI på sistone. En non dev som ska deploya till prod mot miljoner användare? Där snackar vi AI hype.. ![]()
Vad säger du som kodare ang. Claude Code jämfört med Cursor? Är någon bättre än den andra? Eller du använder helt andra program?
Vad händer annars menar du? Annars är det ju en perfekt vektor för en fientlig stat att få in alla personuppgifter på en och samma gång.
Claude är mer vibig och Codex är mindre vibig. Jag tycker man bör använda båda och känna efter. Cursor förstår jag inte riktigt poängen med. Codex har lanserat detta GitHub - openai/codex-plugin-cc: Use Codex from Claude Code to review code or delegate tasks. · GitHub så de börjar bli ganska desperata
Men Gpt 5.4 är riktigt bra, tycker den är riktigt användbar i både planning och code reviews. Opus räcker inte tycker jag så du bör använda båda.