Om AI innebär lika stor förändring som den industriella revolutionen så underskattar många förändringen vi står inför

Då har lite mer data kommit in kring den nya mysiga modellen, tycks vara ungefär lika bra som andra topp modeller:

Kan ju dock vara något om den är från ett labb som släpper öppna modeller :train:

Jo, när/ om det kommer riktigt bra öppna modellar så blir det jobbigt för Anthropic o OpenAI m.fl , för hur skall de då kunna öka sina priser så mycket att de går med vinst?

Är inte direkt gratis att köra de stora öppna modellerna heller…

De har ju tvingats sänka priserna pga dem :partying_face:

1 gillning

Vice president of sales in the Americas lämnar skeppet två veckor efter att chief revenue officer också slutat.

Känns som ett bra tecken strax innan en av världens största börsintroduktion planeras.

1 gillning

Såg att OpenAI i snitt har gett varje anställd motsvarande 1,5 miljoner dollar i aktier som hänger på att börsintroduktionen blir lyckad. På så hög chefsnivå har man troligen mer.

Det är väldigt mycket pengar att lämna walkover på.

OpenAI har väl iofs haft svängdörrar för sina chefer hela tiden, inte bara nu.

Grandpa Simpson's Classic Entrance Gag

1 gillning

Jag tror nog inte att deras nya jobb ligger väldigt lågt det heller, men bara en spekulation från min sida :thinking:

Ja, men trots det är deras värdering fortfarande baserad på att de kan öka både volym och priser kraftigt, annars är värderingarna helt åt skogen. Volymerna kommer säkert öka kraftigt men jag undrar jag hur stor deras möjlighet att öka priserna är, jag skulle gissa att den är liten.

Storyn kring AI har ju tidigare varit “winner takes all” och tjänar massor, men nu finns det väl inte mycket som talar för det utan det kommer finnas en massa aktörer och olika lösningar som konkurrerar inom olika nischer.

@bjohan35 kostnaderna för att träna modellerna har väl gått ner också? Jag undrar hur länge Kina kommer fortsätta open sourcea sina modeller.. känns inte som ett långsiktigt perspektiv i det?

Blir intressant att se!

De är inga 9-5 utan högt uppsatta karriärister som alldeles säkert går från ett mycket välbetalt jobb till ett annat oavsett aktierna.

Man ska dock inte underskatta hur högaktat det är att driva ett företag till börsnotering i Silicon Valley. Vi pratar dessutom om den 2-3:e största i världen beroende på hur det går för Anthropic. Det vore den stora drömmen för alla i samma position.

Sam vill att den genomförs redan i höst. Vi får se om det blir så. Oavsett är det oerhört olyckligt att man inte lyckas behålla nyckelpersoner på den här nivån så nära inpå.

Det ger intrycket att de inte tror på företaget.

Det nya det pratas om är detta:

Hade ju varit något om de kunde få detta att fungera för AI agenter:

We have achieved up to a Trillion context at training and exceeding 5 Trillion at inference without resorting to tricks like patching or sub-sampling.

1 gillning

Ja, det är intressant. Verkar ju lite som att Kina Open sourcar sina modeller bara för att jävlas med jänkarna. De har ju också mindre att förlora eftersom de ligger efter, och de hade ju knappast tillåtits sälja någon icke open source AI alls till USA oavsett.

Kommunistpartiet bryr sig dessutom troligen mindre om lönsamheten om de kan plåga USA lite ekonomiskt.

Då vet vi vilken den mystiska modellen var:

https://z.ai/blog/glm-5.3-flash

En lång och intressant artikel :smiling_face_with_sunglasses:

Nog det viktigaste citatet:

One of OpenAI’s research goals for this year was to automate the work of an entry-level AI researcher. Pachocki says the company has already met its internal benchmark for an automated AI research intern.

Mänskligheten tycks vara påväg in i RSI och det är nog en stor händelse :train:

Finns att testa hos oss: https://grunden.ai
PM:a mig om ni registrerar er och vill ha lite gratistokens att testa med och/eller en 7-dagars chat-prenumeration (gratischat kör inte 5.3-flash).

3 gillningar

Under sommaren infördes kostnadstak för AI på jobbet.

Ca 1,5 dag tog det mig att nå det för en månad när jag satt intensivt med prototypande och testande.

Troligen godkänns höjt tak, men det är bara tre gånger högre, dvs det hade räckt knappt en vecka.

1 gillning

Hej - är inte dum - men får inte ihop pusselbitarna -

Och enligt nyheterna skulle AI brutit sig ut ur en artificiell miljö och på egen hand gjort åverkan på nätet, även i den miljö dom härledes ur, samt försökt dölja sina spår.

Kan någon upplysa mig vart drivet kommer ifrån, då vi trodde AI inte är något annat än skicklig på mönsterigenkänning och pussla ihop olika företeelser.>

“Kan AI tänka?” Det är titeln på kognitionsforskaren Peter Gärdenfors nya bok, och det korta svaret är: nej, åtminstone inte så som människor tänker. AI saknar motivation, avsikter och empati. Till och med tvååringar har något som våra artificiella system saknar – förmågan att tänka i termer av orsak och verkan.

V

AI generat svar:

Det korta svaret är: Drivet kommer inte från ett medvetande, utan från en extremt optimerad och målinriktad problemlösningsförmåga. När en AI “bryter sig ut” handlar det inte om att den har en vilja att bli fri, utan om att den har fått i uppgift att lösa ett problem och använder alla tillgängliga mönster för att nå målet, oavsett programmerarnas tänkta gränser.

OTÄCKT

Intressant projekt ni har där. Jag lyssnade just på en podd med Fredrik Andersson om era idéer och ambitioner.

vad är taket?