Om AI innebär lika stor förändring som den industriella revolutionen så underskattar många förändringen vi står inför

Jag tror att missen som många gör i AI-konversationen är att man ser det som en ersättning istället för som en hävstång.

Nej, AI kommer inte ersätta skolan, men det kommer ge lärare en hävstång och en annan skalbarhet.

Sedan kommer inte de mänskliga behoven att ändras till följd av AI, men sätten vi uttrycker behoven på kommer ändras. Ta @Mony:s fina inlägg ovan om sonen. Han har exakt samma behov som vi hade när vi var yngre. Vi hade långa telefonsamtal med våra vänner, unga idag har en gruppchatt. Samma behov, annan hävstång.

Så tror jag det kommer bli framgent. Det som oroar mig är när vi “fejklöser” de mänskliga behoven för att företag kommer utnyttja det till max. T.ex. behov av social interaktion - istället för att ge hävstång så kan man ersätta det med en AI-person som är tillgänglig 24/7 och “ersätter” den mänskliga relationen för att det är enklare där och då att starta en chat med sin AI-kompis än att hitta en verklig kompis.

14 gillningar

Automatisering har ersatt allt annat, tänk bara på alla mänskliga möten som är automatiska nu som inte var det innan internet. Allt annat kommer automatiseras med, oavsett om ni tror det är lämpligt för automatisering eller inte.

Jag provade att fråga ChatGPT. :laughing:

”Kan AI ersätta skolan?”

Även om AI-teknik har potential att förbättra och komplettera undervisning, är det osannolikt att det helt kan ersätta skolan. Skolan erbjuder en mängd olika fördelar utöver enbart kunskapsöverföring. Det inkluderar social interaktion, grupparbeten, praktiska aktiviteter och möjligheter att utveckla sociala och emotionella färdigheter. Skolan fungerar också som en plats för elever att möta och interagera med lärare, vilka ger personlig handledning och stöd som kan vara svårt att ersätta med AI. AI kan vara ett användbart verktyg inom undervisningen, men det är osannolikt att det kommer att helt ersätta den breda och mångfacetterade erfarenheten som skolan erbjuder.

”Hur kan vi ersätta skolan med AI?”

Att ersätta skolan i sin helhet med AI skulle vara en enorm utmaning, eftersom skolan erbjuder en bred och mångsidig inlärningsmiljö som inte bara handlar om kunskapsförmedling. Men det finns vissa områden där AI kan användas för att förbättra och komplettera undervisningen. Här är några exempel:

1. Personaliserad inlärning: AI kan anpassa undervisningen efter varje elevs individuella behov och inlärningsstil, vilket kan hjälpa till att optimera inlärningsresultaten.
  2. Automatiserad bedömning: AI kan användas för att automatisera bedömning och snabbt ge feedback på uppgifter och prov, vilket kan spara tid för lärare och ge omedelbar återkoppling till eleverna.
  3. Tillgång till kunskap: Genom AI kan elever få tillgång till en mängd information och resurser online, vilket kan berika deras lärande och möjliggöra självstudier.
  4. Virtuell undervisning: AI och virtuell verklighet kan användas för att skapa virtuella klassrum och simuleringar som ger eleverna möjlighet att utforska och uppleva ämnen på ett mer interaktivt sätt.
    Det är viktigt att komma ihåg att tekniken ska användas som ett komplement till traditionell undervisning och inte som en ersättning. Lärarens roll är fortfarande avgörande för att vägleda eleverna, stödja deras utveckling och främja social interaktion och samarbete.

Jag tycker chatGPT glorifierar skolan lite. Det känns som den baserar sitt svar från texter om hur skolan är tänkt att fungera, inte hur den många gånger faktiskt fungerar. Idag är det mycket bråk och stök, lärare som mer eller mindre gett upp, betygsgrunder som är destruktiva osv.

Hur vi inhämtar kunskap måste radikalt ändras. Jag själv googlar mycket, ser instruktionsvideor på youtube och lär mig det jag behöver för stunden allt från att laga läckande toalett till göra en avancerad maträtt. AI kommer ytterligare förstärka detta. När intresset finns kommer även kunskapen att fastna.

Ser man ingen mening med att lära sig historiska årtal, vilket ord i en mening som är pluskvamperfekt kommer dylik kunskap aldrig fastna. Helt meningslöst att lägga tid på att nöta in detta i dagens skola. Den som kanske vill bli arkeolog eller lära sig många språk ser värdet och först då kan kunskapen tillägnas.
Jag vet inte riktigt HUR man ska ändra, men jag tror AI kommer tvinga fram ett annat sätt ganska så snart. Min son och hans klasskamrater gör nästan inga läxor längre. Det gör AI åt dem.

5 gillningar

Indeed. Men här kan ju faktiskt AI spela en roll i att hjälpa barnen att förstå varför de lär sig. Att exempelvis anpassa inlärningsmetodiken för varje enskilt barn på ett sätt som passar dem.

Samma sak i det andra du nämner kring betyg och stök. Även där ser jag att det kan finnas vinster att göra med hjälp av AI. AI kommer ju garanterat att stå för rättningen och betygen förr eller senare.

Jag har läst om det, barnen och ffa ungdomarna tror att de är smarta. :joy: Men på lång sikt så kommer de ut från skolan och in i vuxenvärlden med en sämre kunskapsplattform att stå på. De har också vant sig vid att någon annan löser saker åt dem istället för att göra det själv. På kort sikt så finns möjligheten att AI-fuskandet snarare gör så att hemläxor försvinner och att det blir mer tid i skolan istället. Inte säker på att det är vad barnen vill egentligen. :joy:

1 gillning

Jag pratar inte om att ersätta skolan med AI, jag pratar om att ersätta lärarna med AI. Det finns helt enkelt ingen nödvändighet att göra skolfabrik eller optimera lärarens tid när man kan skala upp lärarollen så att alla får sin egen specialanpassade lärare/guide och ha hur mycket tillgång till den som helst.

När man inte blir bunden till plats och tid för att få tillgång till sin lärares tid så kommer alla de där constraintsen att luckras upp också. Det finns då bättre/mer effektiva sätt att lösa dem.

1 gillning

Allt detta snack om skola gör att jag känner för att kasta in en brandfackla. :fire:

Skola är i grunden just nu en förvaringsplats för barn och ungdomar för att föräldrar/vuxna ska ’kunna jobba’.

Tänk om vi står inför ett mycket större paradigmskifte än ’skolans varande eller inte’ eller kanske det snävare som många är inne på ’hur ska skola vara med AI i bilden’? Tänk om vi snarast står inför skiftet som på vissa sätt är en återgång men utan att ’vrida tiden tillbaka’ (och därmed tekniken) till ett samhälle i gemenskap där vi alla lever och verkar och lär tillsammans? Tänk om de där ’lärcentra’ som någon pekade på högre upp i tråden (orkar inte scrolla, ligger ju fortf i sängen m mobilen i hand, se chatten just nu för bakgrund) inte är till för barn/ungdomar utan för alla? Olle, 6 år, Olle, 43 år, och Olle, 79 år, som alla tre är nällade o nyfikna på att lära sig mer om katters morrhår och hur de egentligen fungerar?!

12 gillningar

Du tror att barn och unga kommer sköta sin skolgång bara för att de har en AI som lärare och kan göra provet i sängen? Tveksamt. :joy: Du verkar se det enbart ur en teknisk vinkel och att det fungerar för vuxna. Barn är en helt annan varelse än vuxna färdigutvecklade och färdigutbildade människor.

Snackar vi universitet så kan jag hålla med dig. Yrkesutbildningar lär väl vara först ut som experiment. Men för dem yngre barnen? Inte en chans. :joy:

Det finns ingen anledning att göra prov om det inte finns begränsade tillgångar för nästa utbildningsnivå. Det kommer finnas obegränsade möjligheter att lära sig vad som helst, inga begränsningar i utbildningsplatser.

Barn är oerhört nyfikna och har ögonen öppna mycket mer än vuxna, redo att lära sig nya grejer hela tiden, för allt är nytt för dem. Har man tid och kompetens kan man stödja den processen så att de lär sig hur mycket som helst. Problemet är att ingen har tillräckligt med tid för det nu, men en välfungerande AI skulle inte ha den begränsningen.

Som det är nu behöver barnen följa den takt skolan sätter, även om de är mer nyfikna på något annat för tillfället. Med obegränsad tillgång till egen lärare behöver det inte vara så. Saker kan ske i den takt och ordning som passar barnet.

1 gillning

Snyggt! Absolut. Meeeen :see_no_evil: :joy: skolan som central punkt för barn kommer inte att försvinna. Skolan står för så mycket mer än bara kunskap i teoretiska ämnen.

Detta får bli min slutreplik i ämnet. Vi får vara överens om att inte vara 100% överens. Jag tror att grundskolan överlever AI. Universiteten och högskolorna däremot kan jag se ett paradigmskifte i och för. För då pratar vi om unga vuxna. :slightly_smiling_face:

I övrigt så får ni ha en fin söndag. Detta forum är fantastiskt, man lär sig något varje dag. Oaktat om man håller med eller inte.

2 gillningar

Jag är inte så säker på att jag vill bli en bit över hundra även om jag har hälsan…

1 gillning

Många barn sköter nätt och jämt sin skolgång som det är just nu. En stor andel av barnen gör minsta möjliga, där deadlines i form av starttid på morgonen, slut på raster, prov som måste vara godkända är de hållpunkter som håller takten uppe. En takt som för väldigt många barn är alldeles för långsam egentligen mot den takt de egentligen skulle kunna hålla om syftet faktiskt var att lära sig saker.

Det är en väldigt liten del av skoldagen som går åt till faktiskt lärande för många. En större andel går åt till att prokrastinera, tänka på vad man ska göra efter skoldagen, leta efter andra sätt att stimulera sig i form av att dagdrömma, prata med eller bråka med bänkgrannen. Eller för den delen att försöka uppbåda viljekraften att göra det man borde.

Sen finns det de elever som har det svårt i skolan. De har inte hittat ett lärosätt som fungerar för dom, och de har inte heller hittat något egendriv för att ta sitt lärande framåt. De hade eventuellt kunnat hitta ett sätt att lära sig med stöd från lärare, men alla lärare är inte kompatibla med alla barn. Och även om de når fram till barnet så har de oftast inte tiden som krävs för att möta varje barn där det befinner sig.

Skolan som den ser ut idag är för majoriteten av barnen en ofrivillig förvaringsplats, där man tvingas lära sig saker som känns irrelevanta och ointressanta, och som man harvar sig igenom, mest genom att knuffas på bakifrån av maskineriet. Att “skola är tråkigt” är en klyscha av en anledning, många barn trivs inte där.

Sen har förstås skolan en social funktion, där man lär sig förhålla sig till andra människor och fungera i grupp. Det är en positiv aspekt som inte har just med lärande att göra, men som förstås är oerhört viktigt. Dock ska påpekas att vissa elever även här hamnar helt snett. Av många gånger ren slump blir vissa utfrysta, mobbade, hittar inga likasinnade eller av andra anledningar är ensamma under sin skolgång. Det skapar enormt utanförskap som ofta fortsätter in i vuxenlivet. I vissa lägen kan det utvecklas till rent asocialt beteende. Så även här finns det mycket som skulle kunna göras av en AI som kan identifiera dessa och ge dom ett meningsfullt sammanhang. Para ihop individer som är kompatibla med varandra.

Summa summarum: det finns mycket som kan förbättras i dagens skola, och min förhoppning är att AI på sikt kan hjälpa till att förbättra detta markant.

Ser att du nu avslutat dina inlägg för dagen, så detta inspel är inte riktat specifikt till dig @Fotbollsgras, utan är mer ett generellt inspel i ämnet skolgång och AI. :slight_smile:

4 gillningar

I… Must… Resist… To… Answer…

Tycker att både ditt inlägg och @tankespjarn fackla är bra inlägg i diskussionen. AI kommer de facto att förändra och förbättra skolan markant. Exakt hur det blir vet vi inte ännu men det är kul att spekulera. Men skriver jag mer så blir det bara rundgång så låter tråden vila från mig lite. :slightly_smiling_face: Kommer vara en kul tråd att följa och interagera i det här. Skulle inte förvåna mig om den förr eller senare blir RTs största och äldsta aktiva tråd.

(Lite orolig att @axr kör en ”vad var det jag sade” på mig 2045 är jag ändå. :joy: )

4 gillningar

Jag tänker att det finns en anledning att ungar gillar dystopier som Hunger Games och liknande. Det är en stor maktlöshet att utsättas för massa saker där man inte förstår varför det är viktigt, hur det är relevant för en, bara massa saker som ”måste göras”. Att inte ha makt över sitt liv ens där man känner att man borde kunna ha det. Ett inärgat system som är lika för alla, där individen måste anpassa sig för det går inte att slåss mot maskinen.

Många saker är uppstyrda som de är för att vi inte har resurser att göra det bättre, smidigare, mer personanpassat. Automatisering kan helt få bort den bristen och skapa ett överflödssystem där man plötsligt kan optimera på helt andra grejer. Det gäller bara att se möjligheten när den uppstår.

2 gillningar

Detta ser jag som intressant (nej @Fotbollsgras - jag menar inte att du ska replikera, du har tagit paus från tråden!) för jag undrar om vi inte svänger oss med paradigmskifte i allt för små grepp. Alltså… paradigmskiften är, som jag förstår dem, mer eller mindre livsomvälvande världssyns-skiften. De är inte ‘inom denna pyttelilla sfären som vi kallar universitet’-skiften.

Och det är därför jag kastade in den där brandfacklan, för att lyfta frågan, göra den större. Så stor som jag tror den är!

2 gillningar

Jag tror tidslinjen är rätt oförutsägbar; saker kan gå fort eller ta lång tid. Ibland går proppen ur och saker ändras oerhört fort, dock.

Jag har i 25 år strävat efter att få fria arbetstider och en typ av självstyrning/asynkronicitet på jobbet som gör att jag kan leverera utan att vara så beroende av andra. Jättesvårt, tyckte cheferna. Tills det helt plötsligt gick (när covid kom). Nu jobbar jag och många av mina kollegor på ett sätt som jag sett framför mig och varit redo för sedan internet slog igenom.

2 gillningar

Det viktigaste som skolan är tänkt att lära ut, är just att lära sig hur man lär sig. Att lära sig att “AI löser det” så lär man sig ju ingenting.

1 gillning

Det är bara i skolan folk tänker så. På alla andra ställen uppskattas det om man använder tools så bra som möjligt för att lösa sina uppgifter. Fundera lite på det.

1 gillning

Håller med. Jag har absolut 0 begär att bli över 100.

1 gillning

Tricket är ju “så bra som möjligt”. Till det behövs grundläggande kunskap.

Ta programmering som exempel, just för att det är det jag jobbar med. Visst kan du som okunnig försöka använda olika AI tools för att göra något, men om du inte förstår problemet (eller ens programmering) själv så kommer resultatet bara bli fruktansvärt otillförlitligt och dåligt.

I mjukvaruutveckling, och i alla andra utmanande arbeten, så krävs det att man har en förmåga att lära sig. Att bara lita på att “sin kompis” ska lösa problemen så kommer man vara totalt oförberedd på detta.

1 gillning