Om AI innebär lika stor förändring som den industriella revolutionen så underskattar många förändringen vi står inför

“Open weight” är något annat än “open source”.

1 gillning

En bra policy :sunglasses:

Detta gäller redan en stor del av alla människor på jorden idag. De dör av olyckor, sjukdomar, självmord, droger osv :blush:

2 gillningar

En intressant diskussion om AGI, med Chollet som säger:

— “OpenAI hämmade antagligen våra framsteg inom AGI med 5-10 år.”

Han menar att OAI orsakat att mänskligheten lägger alla resurser på LLMer istället för att fokusera på AGI, som är den egentliga AI-revolutionen. Typ.

Han skapade för snart 5 år sedan ett AI-test för att påvisa de inbyggda svagheter som gör att han inte tror att det kommer hjälpa att skala upp dagens LLMer. Testet heter ARC och har just nu en prissumma på 1,1 M $. “Vanliga” LLMer får någon enstaka procent på testet just nu.

Det ska sägas att vissa egenskaper som LLMer har, gör att Chollet ändå tror att lösningen på just det här testet kommer att ha någon LLM-baserad del i sig också. Och han poängterar att detta inte är ett perfekt test såklart, men hans syfte är att bidra till att förflytta AI-fältet framåt. Personligen gillar jag både hans ödmjuka icke-sensationalistiska framtoning och själva idén. Han visar också lite karaktär, genom att inte bli irriterad på att få samma fråga/argument om och om igen av intervjuaren :slight_smile:

6 gillningar

Som motvikt till alla bra och duktiga AI kommer här en som håller på att göra youtubern Wes Roth galen av de usla svaren. Vid 1:30 börjar den bli rolig i svaren.

Jag har hört flera säga detta, och det måste betyda att han (de) tror att det är betydligt mer än 5-10 år bort. (Alternativt att vi redan uppnått det om inte OpenAI funnits.)

1 gillning

Vi börjar bli allt bättre på att läsa av hjärnor med AI, vi får se var detta slutar, vid framtida rättegångar kan vi kanske bara läsa av folks tankar :man_mage:

På deras bild ser det ut som att en modell med “attention” (som transformer använder) ger lite bättre resultat :sunglasses:

Om någon undrar hur mycket AI har påverkat ekonomin så hävdar de typ noll i denna artikel, men jag tror att de som äger aktier i Nvidia inte skulle hålla med :sweat_smile:

Spännande nya tekniker folk testar :sunglasses:

1 gillning

AI video tycks inte bli sämre med tiden…

https://x.com/bilawalsidhu/status/1809293085907517888

2 gillningar

Folk testar allt möjligt, nu en bättre metod för att träna stora AI modeller :train2:

https://arxiv.org/html/2406.17711v1

Idag såg jag ännu ett gäng med inlägg från folk som inte direkt är positiva till AI. Vi kan nog räkna med att det blir mer av detta, frågan är hur det kommer påverka utvecklingen :thinking:

Även någon som tycker att det borde vara dödsstraff på AI…

Om man tittar så är det över 100 000 som gillat de båda inläggen. Om folk uppmuntrar till våld idag, så är det nog bara en tidsfråga innan någon galning tar saken i egna händer… (Sen är det inget nytt i historien att det finns galningar och folk som uppmuntrar till våld. Så världen eller utvecklingen lär nog inte gå under denna gången heller.)

Om någon var orolig att LLMs inte kan lära sig nya saker så är det något folk jobbar på :train2:

2 gillningar

Spännande att se fler små optimeringar inom små LLMs. Gött att kunna få mer prestanda när man vill köra lokalt och inte skicka sin data till en server i molnet :sunglasses:

https://x.com/ylecun/status/1810035281472491665

1 gillning

I Kina tycks de jobba för att matcha Usa och dess dominans inom AI.

https://www.sensetime.com/en/news-detail/51168278?categoryId=1072

1 gillning

Svenskt AI-bolag i kk efter att ha bränt investerarnas stålar. i 16 år.

Inga nya investerare vill langa in sina sparslantar.

Gavagai startade redan 2008 med att utveckla AI-verktyg som skulle tillhandahålla kvantitativ textanalys på olika språk och kunna visa vad folk pratar om, hur de känner för det och varför de känner som de ger.

Jussi Karlgren och Magnus Sahlgren som grundade bolaget har båda lång bakgrund inom forskning på ämnet.

Man kan tycka att det är lite tekniskt kul med AI (jag gör det) men i den brutala verkligheten ska man gå med vinst och avkasta till pensionsspararna också. (Ja, för de med hjärtat till vänster ska man absolut inte avkasta. Men dom vill å andra sidan aldrig investera sina pengar).

3 gillningar

En del verkar vara inne på att utvecklingen inom AI har bromsat in. Här kommer en lista på lite saker som hände förra veckan:

https://x.com/adcock_brett/status/1809981480052916275

Man kan undra vilket tempo folk trodde saker skulle ske :thinking: för mig ser det ut som utveckligen rullar på :train2:

En bra video om AlexNet :sunglasses:

2 gillningar

Appropå att sätta upp rätt versioner å så, om du använder Python så kan jag absolut rekommendera att sätta upp en såkallad “virtual environment” vilket innebär att du installerar alla paket/beroenden per projekt (istället för att de laddas ner globalt för alla projekt)

Här finns en bra guide som beskriver detta:

4 gillningar

Ännu en intressant infallsvinkel för att få bättre AI agenter :sunglasses: