Tyckte denna var kul så lämnar den här ![]()
Tydligen är nästa generation robot på gång till nästa vecka, vi får se vad som väntar ![]()
Det där med tyskar och fax är sant. På jobbet hade vi en faxingång på en kopiator, det var enbart tyska fax. När vi bytte kopiat fanns det inte med fax och vi fick tvinga debtyska kunderna att börja mejla.
Intressant artikel om att vi inte håller på att få slut på data att träna AI på. Vi håller bara på att få slut på billig bra data tillgänglig online, men mycket mer bra data finns.
Nice video på 1 min, om det stämmer att en person gjorde detta på en dag så lär det påverka reklamindustrin inom en snar framtid ![]()
Det tycks som att Nvidias B100 grafikkort kommer bli minst 3 månader försenade.
Ett intressant test jag gjorde nyss, som tydligt visar på hur starkare modeller förstår vad jag frågar efter medan svagare missar poängen.
Frågan:
Svaret:
Testar jag på Llama 3 70B så missar den:
Men Llama 3 405B lyckas:
När jag testat runt verkar det bara vara de starka modellerna som klarar detta och alla andra vill ge det korrekta svaret 2016 och inte lösa pusslet som har svar 2017.
En totalt ointressant händelse, jag har valt att avsluta mitt ChatGPT Plus och valt att helt övergå till poe.com. Fördelen med att få tillgång till alla modeller med ett konto överväger att gränssnitt är lite sämre. Priset är ungefär samma, 250 kr per månad för premium som ger mer än grattis.
Här är några av modellerna som poe erbjuder:
Och de har olika verktyg, här finns exempelvis bildgenerering:
Jag gillar att få tillgång till många olika modeller då GPT-4o är bra på en del saker, Cluade 3 på andra, Gemini 1.5 på sina saker och Llama 3 på vissa saker.
En öppen text till video modell ![]()
Då börjar nästa generation av AI robotar komma ![]()
Undrar varför de inte gör knän som kan böjas åt båda hållen, när de ändå har den leden. Känns som att man skulle kunna få effektivare gång.
Ny uppdatering av GPT-4o. Den här blivit billigare:
Den har blivit lite bättre:
Och den har nu möjlighet att skapa strukturerad output, vilket nog är det stora.
https://openai.com/index/introducing-structured-outputs-in-the-api/
Ett långt inlägg där det spekuleras om vad GPT-5 skulle kunna vara, storlek, data, kapacitet, datum osv. Typ 1 timmes läsning, och den är tillfälligt upplåst ![]()
Mistral fortsätter utmana. Kul att se att ett bolag från EU, Frankrike, är med i matchen ![]()
Så här ser deras senaste modell ut i ranking:
Jag passar på att dela min spekulation kring GPT-5.
Jag tror att OpenAI måste leverera, så de vågar inte ta några risker. Därför kommer de köra på allt som har fungerat historiskt.
- Mer beräkningskraft. Troligen 30 gånger så mycket, eller 1,5 storleksordningar. Detta uppnås med att H100 är ungefär 4 gånger så bra, de tränar dubbelt så länge på fyra gånger så många grafikkort.
- Fler parametrar. Troligen hoppar de från 1,8T (biljoner) till 5T.
- Mer data. Troligen hoppar de från 12T till 120T.
- Bättre data. Mer filtrering och mer data framtagen för ändamålet. Exempelvis data som innehåller hur man bör tänka steg för steg.
- Fler sorters data. Ett enkelt sätt att få mer data och öka antalet saker GPT-5 kan.
- Troligen en rad optimeringar inom antalet experter i MoE, tokenizer, antalet lager, precision på parametrar osv.
- Troligen ingen ny arkitektur. (För riskfyllt.)
Om jag har rätt och det fungerar så lär GPT-5 bli bättre än GPT-4 ungefär som GPT-4 är till GPT-3. Detta lär göra alla glada.
- Folk som mig som tror på AI revolutionen kommer tycka att vi är kvar på kursen.
- Folk som använder ChatGPT kommer tycka att modellen är bättre än tidigare och mer användbar.
- Folk som tycker att GPT mest är hype kommer vara nöjda med att ett antal brister finns kvar som de kan fortsätta visa upp.
Edit:
- Om du vill ha något att jämföra med så kan du titta på Llama 2 70B och Llama 3 405B och se deras skillnad. Ungefär så tror jag att GPT-5 kommer vara mot 4an.
Idag blir det lite spam, men nu har lite info om GPT-4o och testningen av den kommit ut. Lite intressant men lite för lite detaljer…
Live deep fakes är här ![]()
Det börjar nog bli dags att lita lika mycket på bild och video som text. Man bör nog ha en sätt att säkra upp om något är äkta.