Om du skulle investera 15 000 kr

Om du skulle starta ditt sparande idag. Tex till dina barn. Du har
15 000 kr du skall starta upp din framtidsportfölj med 10 års sparhorisont … månadsspar 2000 kr.

Hur skulle du lägga upp det ? Lysa? Avanza? Index? Låt fantasin flöda.

Berätta!

:slightly_smiling_face:

Lysa 90/10, sedan bara att glömma :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Lysa 100/0

2 gillningar

50% AUAG Silver bullet A
50% AUAG precious green A

Avanza.
50% bred global indexfond och 50% svensk småbolagsfond.

4 gillningar

Troligtvis RT basportföljen.

3 gillningar

Håller med @Anonym här. Basportföljen är riktigt fin, bred och billig för det här ändamålet.

70% Länsförsäkringar global indexnära
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek
10% Plus allabolag Sverige index

Sparar också till barn, dock bara 600kr i månaden och då fördelar vi det såhär.
400kr Global indexfond ca 66%
100kr Svensk indexfond ca 17%
100kr Tillväxtmarknader indexfond. Ca 17%

LF global indexnära. Hade inte känt att 10 år är nog för att blanda in tillväxtmarknader och liten andel småbolag. Globalfond med lägst avgift hade jag trott mest på med tanke på tidshorisonten. Hade inte blandat in räntor, du måste nog ta risk med hela kapitalet om det ska bli en okej summa vid periodens slut. Väldigt sannolikt hela den tidiga delen av perioden tickar på med nollräntor och det blir ingen ränta på ränta alls.