Ombalansera Lysa - mindre risk (+30 senaste 12 månaderna)

Hej mitt lysa-konto har gjort +30% senaste 12 månader och + 10% senaste 4 månader.

Jag har halva min portfölj på Lysa (60% aktier och 40% ränta) och andra hälften i Lysa( 100% aktier)

Är det läge att flytta en del främst från Passiva (100% aktier) till något mer stabilt innan börsen störtdyker?

Vad skulle du gjort? Ponera att du har en större andel besparingar totalt på Lysa.

Ingen kan veta om börsen ska störtdyka, kanske aldrig bli billigare än vad det är nu. Förutsatt att du inte ändrat målet med ditt sparande så finns det ingen anledning att ändra grundstrategin?

4 gillningar

Om det skulle kännas alldeles för jobbigt (av en eller annan anledning) om börsen faller 30% så borde du kanske sälja av lite. Annars är det bara att sitta still.

Hur stor andel av ditt kapital har du utanför börsen just nu?

Tack just nu har jag ca 60% belåning i nuvarande bostad, inga krediter eller direkta skulder. Har täckning för att leva 1 år med hela familjen utan jobb. Två i familjen har jobb och jag har välbetalt jobb samt utdelning från eget bolag vid sidan av.
Har en del placerat i aktier på Avanza också
Men bara det att det skulle kännas med ett30%-fall sätter igång en tankeverksamhet.

Ja, man kan ju räkna på det som du verkar ha gjort, men att försöka känna efter hur man skulle känna vid ett större ras kan vara minst lika nyttigt.

Den kvot som jag har fastnat vid är då jag förvisso ibland känner att jag går miste om avkastning, men å andra sidan inte skulle bli för ledsen vid ett stort ras eftersom jag då kan passa på att köpa billigt.

Bra resonemang. Jag sitter still ett tag till. Tack Robert, du är en klok man du!

Kan man inte egentligen sammanföra dessa två konton till ett för enkelhetens skull? Jag tänker i och med att du har 50/50 fördelning på det. Kanske ett konto med 80/20 ? Men, det kanske känns mer “riskabelt” ?

Tack det går, men vill gärna behålla mig så nära 4 hinkars-principen som möjligt

4 hinkars principen är gjord att man ska inte behöva tajma börsen långsiktigt :+1:. Om man inte följer index både upp och ned blir det riktigt svårt bli långsiktig vinnare på börsen. Om man spekulerar så in och ut som många gör tror att de har gjort rätt brukar det bli så att majoriteten köper in sig dyrt och säljer billigt. Det är omöjligt tajma börsen långsiktigt. :+1:. Men långsiktiga pengar får man inte vara rädd för nedgångar. Automatisk månadssparande och tajma aldrig börsen. Om du ska tajma börsen då är det mycket billigare ha egna fonder på Avanza/Nordnet. Finns ingen anlädning betala extra till Lysa för ombalansering behålla samma risk då man kan ändå göra det bättre själv om man är duktig på att tajma börsen. Jag antar om man väljer Lysa då gör man det för att undvika gå in och pilla själv och göra sig smartare än index :thinking:

Målet är att ha en sparstrategi man kan hålla både i uppgång och nergång, i alla fall enligt mig. Att reagera på att börsen gått upp/ner är ju emotionellt i många lägen, och forskning har ju visat att emotionella beslut underpresterar. Jag skulle fundera över de ändringar du vill göra och tänka om det endast är en reaktion på börsen eller om det finns övriga anledningar också, ex att du kommer behöva pengarna snarare än du trott. :slight_smile: Tänka långsiktigt är bäst

Edit för tillägg/förtydling: Att börsen går upp betyder inte att den kommer gå ner, precis som att det inte betyder att den kommer gå upp heller. Omöjligt att veta och att försöka tajma det är sällan en bra idé. Däremot om det känns som att du har för stor risk så är det ju en bra orsak att balansera om, men jag skulle avråda att göra det baserat på spekulation i hur marknaden kommer bete sig närmaste framtiden

1 gillning

“Om börsen faller 30%” är lite väl för optimistiskt, då den historiskt fallit 48% i SEK, 100% Lysa aktier! Och det är bara historiskt de senaste 50 åren!

The Lucretius Problem is a mental defect where we assume the worst-case event that has happened is the worst-case event that can happen. In so doing, we fail to understand that the worst event that has happened in the past surpassed the worst event that came before it. Only the fool believes all he can see is all there is to see.

1 gillning