Ombalansera portföljen?

Relativt ny på detta forum och min portfölj ser idag ut såhär.
Månadssparandet ligger i Plus global 75%, Plus Allabolag 15% och Avanza Em 10%.
Bör jag ombalansera befintliga innehav eller ha kvar dem?

Om frågan bara gäller ombalansering verkar du ha lite väl lite EM.

Ett bra exempel på ombalanseringsspann kan vara t:ex 5/25 - dvs för innehav >20% målvikt så håller du procenterna inom +/- 5% av målvikten och för målvikt under 20% så håller du procenterna inom +/- 25% av målvikten i procent.

Till exempel i ditt fall då 70-80% för största målvikten och 7,5-12,5% för minsta målvikten.

Du kan skriva upp fonderna och sedan be AI ge feedback på portföljen och allokering.

Vad är poängen med att spara i PLUS Global Index i stället för att fortsätta med LF Global Index?
Om det handlar om att LF kostar 0,21% och PLUS 0,20%, då skulle jag hellre flytta LF till Montrose där LF kostar 0,18%.

Varför har du 4,65% i Handelsbanken Global Småb, när den andelen utan månadssparandet kommer att minska ännu mer?

Jag skulle sluta sätta in pengar i PLUS Global Index, sälja Handelsbanken Global Småb och justera månadssparandet så att du når dina målfördelningar:

• LF Global Index 65%

• Emerging Markets 15%

• Spiltan 10%

• Allabolag Sverige 10%

Om någon av dem ligger under eller över målfördelningen, köp mer eller mindre av den nästa månad, i stället för att skicka samma fördelning varje månad.

Och jag rekommenderar att investera i Emerging Markets via en fond som går att flytta till en annan plattform, eftersom Avanza Emerging Markets inte går att flytta. Det är bäst att ordna det medan du fortfarande har så lite i Avanza Emerging Markets.

Jag använder en Excel‑tabell som hjälper mig varje månad att dra nytta av kontinuerlig ombalansering, t.ex:

Nästa månad

osv.

1 gillning