Ombalansera - Tillväxtmarkander

Hej Rikatillsammans-vänner,

Läste denna artikel Boom i tillväxtländer ger investeringsmöjligheter

Vad tror ni om detta? Basportföljen innehåller 10 % Tillväxtmarknader. Börjar det inte bli dags att öka denna siffra? Varför är det “enbart” 10 %?

För att marknadsvikt ligger däromkring 10-13%. 10% är en enkel och avrundad siffra.

Men 10-15% är väl ganska rimligt kan jag tycka.

1 gillning

Man har nu skrivit såna artiklar och prognoser i tjugo år. Under samma period har dessa länder gjort väldigt lite för att fixa sina fundamentala problem runt integritet, mänskliga rättigheter, demokrati osv.

Så länge det inte finns Rule of Law och Radius of Trust i dessa länder ska såna prognoser om extra avkastning troligen inte förverkligas.

4 gillningar

Vad kör ni för % tillväxtmarknader? Eller kör ni Lysa?

1 gillning

Jag kör 10% i Storebrand Emerging Market Plus.
(80% LF Index, 10% DNB Norden Indeks)

1 gillning

Jag försöker ha 5-10% i tillväxtmarknader. Hälften i ishares msci Emerging markets och hälften i SPDR Emerging markets small cap.

Denna graf från JP Morgan Guide to the markets är ganska intressant. Den visar den relativ outperformance mellan MSCI USA och MCSI EAFE (dvs ett världsindex ex USA). För första gången sedan 2008 börjar nu EAFE outperforma USA. När det väl skiftar ser förhållandet mellan USA och EAFE ut att kunna hålla sig under ett par år om man kollar hur det sett ut historiskt.