Korrekta Marknadsvikter? (Tillväxtmarknader, Småbolag, Storbolag)

Hej!

Jag vet att detta inte är ett nytt ämne men efter att jag letat i forumet och på nätet och fått fram lite halvt säkra svar, så ville jag ställa frågan här.

Vad är den korrekta marknadsvikten för Tillväxtmarknader, Globala Småbolag (Small Cap) och Globala Storbolag (Large/Mid Cap)?

Eller ännu bättre, eftersom att dessa procenttal kommer att ändras med tiden, har någon några bra källor att hänvisa till där man kan kolla upp korrekta marknadsvikter?

Har försökt att hitta svaren till dessa frågor men har inte riktigt kunnat hitta siffror/källor som jag känner mig trygg i.

Stort tack i förhand! (då jag vet att marknadsvikt inte är ett nytt och spännande ämne) :blush:

MSCI Emerging Markets:
“Currently, it captures 24 countries across the globe and has a weight of 12% in the MSCI ACWI Index.”

MSCI World Small Cap:
“The MSCI World Small Cap Index captures small cap representation across 23 Developed Markets (DM) countries. With 4,502 constituents, the index covers approximately 14% of the free float-adjusted market capitalization in each country.”

3 gillningar

Om man försöker efterlikna MSCI ACWI IMI så borde det vara ungefär 90% inom utvecklade ekonomier, och 10% inom emerging markets.

Sedan investeras i sin tur 85% på mid cap och large cap, samt 15% på small cap.

För utvecklade ekonomier blir det 90 gånger 0.85=76.5% på avanza global (dvs msci world) och 90 gånger 0.15=13.5% på msci world small cap.

För EM blir det 10 gånger 0.85%=8.5% på avanza emerging markets (dvs msci emerging markets), samt 10 gånger 0.15=1.5% på msci emerging markets small cap.

1 gillning

Det skulle kunna vara värt att också exkludera “small cap growth” då de har underpresterat mycket historiskt sett. De drar ner avkastningen på en generell small cap fond rejält. Kan fixas genom att t.ex. välja en/flera small cap value fonder/etf istället.

En MSCI World fond (tex Länsförsäkringar Global) och en svensk/nordisk småbolagsfond är de enda som du behöver för ett långsiktigt sparande. 50-80% global, 20-50 % småbolag. Best of both worlds.

Gillar du odemokratiska makthavare, korruption, kränkningar av mänskliga rättigheter osv, kan du naturligtvis lägga till en tillväxtmarknadsfond eller byta LF till SPP Global Aktiefond.

2 gillningar

Den är omdöpt till den här :wink::+1: .

Personligen har jag valt bort Tillväxtmarknader helt och håller. Tycker inte avkastningen speglar alla de risker som tillväxtmarknader för med sig. Dessutom visar forskningen att hög GDP-tillväxt har en låg korrelation med uppgång i aktiemarknaden. Länder med extrem GDP-tillväxt brukar faktiskt ha en sämre aktiemarknadsutveckling än länder med mer måttlig GDP-tillväxt.

3 gillningar