Hur stor andel av er portfölj i % är exponerad mot tillväxtmarknader?

Hur många % av er portfölj ligger i Emerging markets?

• 1 - 10 procent
  • 10 - 20 procent (typ enligt världsindex)
  • 20 - 30 procent
  • 30 - 40 procent
  • 40 - 50 procent
  • 50 - 60 procent
  • 60 - 70 procent
  • 70 - 80 procent
  • 80 - 90 procent
  • 90 - 99 procent
  • 100 % Heja tillväxtmarknader!

0 röster

10% av aktiedelen i portföljerna ligger i tillväxtmarknader. Så om jag har 50% aktier i portföljen så blir det 5% tillväxt och om jag har 75% aktier så kör jag 7,5% i tillväxt.

2 gillningar

Det som Mattias säger. Allt över 10% är spekulation och menar idiosynkratisk risk i ens sparande. SPP Global Aktiefond tar hand om målvikten, det finns inget skäl att investera i nåt annat (dvs DM/EM separat) för att spara 0,05% per år om man på det viset sätter sig i risk att göra nåt ogenomtänkt. Tycker jag iaf… :grinning:

1 gillning

Cirka 20% varav huvuddelen i Avanza EM.

1 gillning

I min huvudsakliga portfölj utgör EM endast 1.2% just nu av totalen.

Inte så mycket alltså :slight_smile:

Hmm finns det inte någon sida där man kan kolla emerging share of ACWI?

https://www.justetf.com/en/news/etf/msci-index-classification-and-how-they-divide-up-the-world.html#:~:text=The%20MSCI%20ACWI%20index%20covers%2085%%20of%20the%20global%20market%20capitalisation.&text=However%2C%20the%20share%20of%20Emerging,gross%20domestic%20product%20(GDP).

However, the share of Emerging Markets in the ACWI is only around 13%, although these countries account for around 40% of the world’s gross domestic product (GDP).

Tror det är bra om man kollar på MSCI, de är ju deras index fonderna följer ofta. Är nog bra att välja 13% tänker jag isf, kanske avrunda upp till 15% då de utgör hela 40% av världens GDP. Men de sista 2% är spekulation.

Finns det någon sådan sida man ser det lätt? Har jag fel?

2 gillningar

Jag pendlar mellan 10-20% beroende på ombalansering osv.

Men om man nu råkar ha under 10% EM i portföljen så är det i alla fall ingen dum tid att öka på med tanke på vilken dump det varit av främst kinesiska bolag, där t.ex. Alibaba utgör över 4% av Avanza EM. Alibaba är ju nere på samma nivå som 2017… nästan förvånande att tillväxtmarknadsfonderna, trots att Kina oftast är största innehavet, än så länge bara gått +/- 0 för 2021.

Kan man verkligen skriva så när EM utgör 26% av global market cap?

Källa: Morgan Stanley

Själv har jag snart ca 20% EM i portföljen.

2 gillningar

Samma här. Viktat upp från 10% till 20% när nu allt annat känns så övervärderat. Att EM brukar gör bra ifrån sig när dollarn sjunker i värde känns också som en fördel när amerikanska börsen är så högt värderad och centralbanken trycker dollar som aldrig förr.

1 gillning

Har ungefär 15% i EM.

Får man fråga vad som är skillnaden mellan MSCI Market Weight och Global Market Cap Weight?

MARKET SHARE: A second basic approach is based on share of global market capitalization (Tesar and Werner, 1992). Currently, emerging markets have a 26% share of global market cap, up from 19% in 2009. Note that this share is still lower than the EM share of global GDP (39%). Over time we expect the EM global market cap share to rise and potentially converge with its GDP share, as rising incomes give more and more people the means and need to invest in stocks through retirement funds, insurance policies, and other increasingly sophisticated financial products.

A common variation on this approach uses the EM weight in the MSCI All Country World Index (ACWI). MSCI uses screens to adjust weights for company and country sizes, free-float of equity shares, and liquidity. These screens, which tend to correct for the relatively undeveloped financial systems in emerging markets, put the EM share of MSCI ACWI at 13% (see Display 4 ). This share has risen from just 1% in 1988 to 13% today, as shown in Display 5 ,2 and for the same reasons mentioned above, we believe it will rise further in the coming years.

1 gillning

Finns det någon motsvarande redovisning för Frontier och Standalone markets? En gång i tiden funderade jag på om man inte bara kunde använda deras andel av världsmarknaden för att definiera storleken på lekhinken, med motivet att det ändå skulle motsvara ungefär samma riskprofil som den sanna världsmarknadsfördelningen. Men jag var då tyvärr för lat och/eller inkompetent för att hitta några precisa värden för hur stor andel av den totalt investerbara marknaden som utgörs av FM och SM.

1 gillning

Vet inte exakt tyvärr, men har sett att Opti har 3% av sin 100% aktierportfölj i East Capital Global Frontier Markets A. Så det kan väl vara en rimlig riktlinje tänker jag. Dock kan man ju fundera på om den kommer överavkasta EM så pass mycket att det är värt den smått avskräckande avgiften på 2,6% :joy:

Aj. FM-index ligger dock tydligen fortfarande under 2008:

https://www.msci.com/documents/10199/f9354b32-04ac-4c7e-b76e-460848afe026

… så om man verkligen känner ett behov av att ge sig in i den härvan så är det väl inte helt orimligt att satsa på en aktiv fond.

Går att få den lite billigare hos Savr på 1,93%. Men jag avstår iaf och lägger hellre dom procenten i LF Tillväxtmarknader.

Ja, jag skulle nog påstå att det snarare är allt som är utanför 13-39% som är ren spekulation.

10% av min högriskhink utgörs av Avanza EM

Jag har 15% tillväxt. Trodde jag hade “överviktat” från 13%, men det är en bit kvar till 26%.

Jag har 18% placerat i emerging markets, vars index enligt MSCI inc ligger på 2007 års nivå för tillfället!

1 gillning