Gillar basportföljen och tycker nog egentligen inte det finns något större behov att ändra den. Men något att fundera över är (som varit uppe i flera andra trådar under året) tycker jag är:
Är Handelsbanken gl småbolag värt sin avgift?
Dom ca 100 st största innehaven i fonden (medelstora bolag som utför ca 10% av totala innehavet) täcks redan in av LF global indexnära, och avgiften 3 gånger så hög. Personligen tycker jag valet är svårt, men har landat i att det troligen är ett bättre investeringsbeslut att allokera pengarna till svensk indexfond istället, med följande motivering: Tre gånger lägre avgift, lägre skatt på utdelningar, mycket hög korrelation mot utvecklade marknader, man får i princip samma “småbolagsfaktor” med svensk indexfond som global småbolagsfond, lägre valutarisk, känns psykologiskt bra med home bias och sänker risken att “hamna efter” grannen om sverige skulle gå som tåget.
Hur stor andel Tillväxtmarknader bör en ha för att uppnå global marknadsvikt?
Tillväxtmarknaderna utgör idag 26% av globala market cap, och 39% av GDP. MSCI AWCI screenar dock bort mängder av bolag pga free float samt likviditet, och hamnar på 13%. Källa: Morgan Stanley. Personligen tycker jag 15% är motiverat att ha i basportföljen.
Med dessa funderingar har jag landat i att följande portfölj kanske kan vara bättre än nuvarande Basportföljen:
| Fond | Andel | Avgift |
|---|---|---|
| Länsförsäkringar global | 70% | 0,22% |
| Länsförsäkringar tillväxt | 15% | 0,45% |
| Plus alla bolag | 15% | 0,22% |
| Totalt | 0,255% |
Denna portfölj har dessutom fördelen att den går att månadsspara i med lägre belopp än nuvarande. (från 667kr/månad)
Lite diskussion kring detta upplägg vore kul, vilken basportfölj är det bästa investeringsbeslutet?