Sista dagen på 2021 - Vad är du tacksam för?

Jag är egentligen rädd för sådana här listor då jag garanterat kommer glömma någon, men det borde inte hindra en från att skriva. Så här kommer ett försök:

• @Jonathan.S - ett stort tack för alla tankespjärn under året kring ditt sätt att tänka kring principer som gäller i alla områden och som kommer bli grunden till RikaTillsammans-ramverket. Tack för ditt tålamod med saker jag inte fattat, gått bort mig och inte minst dina utmaningar i att avfärda mina “Forskningen säger…” som mitt “Yoda-argument” som jag drar till med när jag inte har något annat. Årets bästa nya relation. :pray::blush:

• @tankespjarn - ett stort tack för konceptet “Tankespjärn” som du är mamma till, tack också för alla samtal och konversationer om livet, forum-moderering, att vara självuttryckt och inte minst coaching under året. Tack för att du även har börjat hänga mer i forumet, älskar alla dina inspel och kommentarer.

• @MoaD - tack för att du bidrar med att hålla flaggan kring den emotionella sidan av pengar som inte alltid är självklar. Framförallt för alla oss som tenderar gå vilse när vi inser att “nej, pengarna var inte lösningen som jag hade trott i alla år.” Jag vet att det är många i forumet som varit i kontakt med dig och det nästan för alla är - som för mig och Caroline - livsförändrande.

• @Daniel_Nilsson - tack för alla dina kloka inlägg och kommentarer i forumet, läser dem alltid med stor behållning (och lite fasa när du kommenterar på mina). Jag älskar att du går din egen väg, har tänkt till och inte minst tålmodigt över tid delar med dig av tankar som inte alltid är mainstream. Jag tror få har så många läsvärda inlägg som du.

• @axr - tack för årets “saying” som jag för alltid kommer att ha med mig kring: “Spara 1 000 kr i månaden i 10 år för att sedan kunna ta ut ca 1 000 kr i månaden resten av livet.” För mig fångar det hela grejen med att investera på ett enkelt sätt som inspirerar väldigt många nybörjare. Sedan att det i forumet spårade ut, det är bara forumets charm. :blush:

• @Skogstomten - tack för årets tankespjärn i form av tankar kring bilköp. Utan din hjälp hade det definitivt inte blivit en ny Tesla för oss och definitivt inte ekonomiskt optimerat. Tack för alla bidrar i årets längsta tråd på forumet “Nu har V70 lagt av, hjälp mig resonera kring ny bil.”. Fantastiskt roligt att det blev flera avsnitt på bloggen som dessutom ledde till att du hjälp väldigt många personer till ett bättre bilköp.

• @Nightowl - Ett stort tack för alla dina kommentarer och tankar. Du hinner många gånger svara snabbare och bättre än jag själv hade gjort. Tack för att du alltid ligger nära forskningen, håller din ståndpunkt, inte är rädd för att diskutera men även ibland släpper taget om diskussioner så att de inte spårar ut. Du gör forumet till en bättre plats. Tack. :pray:

• @Nestor - Tack för att du fortfarande, långt in i pensionsåldern efter en lång karriär på bank, orkar hänga med oss och dela av dig med din erfarenhet och reflektion på att det inte alltid varit som det är nu. Jag vet att du flera gånger har lämnat forumet, men alltid kommer tillbaka. Du ska vara medveten om att vi uppskattar dina kommentarer. Tror att jag vid tillfälle kommer introducera en utmärkelse i form av “Årets Nestor”. :blush:

• @Pellepannan - Nu har ju Pellepannan tyvärr lämnat forumet, men jag måste säga att jag uppskattade många gånger duellerande och diskussionerna. Framförallt kring fondtajming, för han höll flaggan högt för att forumet inte skulle bli en ekokammare.

• @Runnemo - ett stort tack för att du Andreas har börjat hänga här med oss i forumet. Det är få finansiella rådgivare som jag har en sådan respekt för som för dig och Patrick. Tack för att du utmanar men alltid också kommer med framåtriktade bidrag. Sedan älskar jag också att ni “stay-the-course” och gör det enkelt. Det har inspirerat mig till att också i grunden rekommendera “indexfond + sparkonto” även om jag defaultar till att “indexfond” är en fondrobot utifrån beteendeskäl.

• @Jonas-Opti - tack Jonas också för att du hänger i forumet även i din roll som grundare och VD på Opti. Jag uppskattar särskilt mycket dina bidrag i diskussioner kring “utfallsmängd” vid avvikelse från index. Det är något som har inspirerat mig och det har dykt upp i fler poddavsnitt än jag kan räkna under året.

• @AuAgEric - det går ju inte att ha en sådanhär lista utan att säga tack till dig Eric som är en av dem som jag uppskattar för att alltid våga gå sin egen väg, att ha sin egen vy och hålla fast vid den. Det är som du sa vid något tillfälle som alltid har hängt med mig - det går inte att göra som alla andra och förvänta sig annorlunda resultat. Sedan älskar jag också dina tankar kring sundhet i alla områden i livet även om ditt förslag på “sämsta finansiella råd” i form av “månadssparande” nog var de senaste årens käftsmäll. :joy: Men även det har jag stulit och refererat till i många avsnitt.

• @Anonym - tack för alla dina bidrag i forumet under året. Inte minst t.ex. listan med “Motsvarande LYSA-portfölj hos storbankerna”. Det märks även att många av dina svar har väldigt många gillningar - att en replik får mer än 5 likes är ovanligt och du har många med tiotals gillande. T.ex. som häromdagen i tråden om det är lönt att ändra i portföljen. Jag uppskattar och läser alla dina svar. Tack (och jag hoppas att du hänger kvar i forumet).

• @JFB - tack för dina tankar och reflektioner i många trådar. Det är många trådar som du har startat eller kommenterat i som jag kommer ta med mig. T.ex. tyckte jag väldigt mycket om din trådar: “Rejält omtag på de fyra-hinkarna inför nästa fas i livet - Uttagsfasen” och “Tankar kring nästa björnmarknad” och inte minst kommentarer såsom här. Det är alltid väl genomtänkta svar och kommentarer.

• @Anonym - tack för alla dina kloka kommentarer och svar som jag gillar att läsa. Det är fler än en gång du, jag och t.ex. nattugglan varit i diskussioner. Jag uppskattar alltid att dina repliker är kärnfulla och to-the-point (t.ex. här, hur många gör en eget snabbt backtest? :joy:). Sedan tror jag att det är få som har hjälpt lika och kommenterat i lika många trådar som du. Tack för att du gör forumet till en bättre plats.

• @angaudlinn - Tack för att du gör forumet till en bättre plats. Flera av årets mest intressanta trådar har du varit inblandad i. Den som t.ex. dyker upp för mig spontant är: “När är man rik?” som jag hade behållning av, men även trådar som: “Påhittad "valuta" för att motivera sparande?” har jag tyckt om. Sedan uppskattar jag också alla dina bidrag och repliker i andra trådar som t.ex. här. Sorry även för att jag alltid uttalar ditt namn fel i avsnitt.

• @Johann - som flera skrivit i svar nedan, tack för all din hjälp till nya forummedlemmar och för ditt tålamod med oss andra. Om jag inte minns fel så är du en av de topp-5 användarna som under året tagit emot mest “hjärtan” i form av uppskattning för dina över 800 repliker i forumet. Precis som jag sagt till andra, tack för att du gör forumet till en bättre plats.

• @Jacke77 - tack även till dig som är en av forumets profiler. Jag tror inte det är någon som har missat alla dina inlägg om att ha pengarna i en enda fond - även om vi ibland har svårt att följa om det är LF eller SPP-fonden (eller numer Avanza Auto) som är mest poppis hos dig. Tack för att du bjuder på många emojis, leenden och kör ditt eget race och alltid påminner mig om att keep-it-simple.

• @htguy - tack för många tänkvärda trådar under året, som t.ex. “Vände vid nästa milstolpe och bytte riktning” eller “Vikten av att ha vänner - har du en nära vän?” men även många av dina svar och kommentarer. Jag älskar att läsa dina svar för det sipprar alltid ut lite detaljer som gör mig väldigt nyfiken. Tror vi båda vet vilka trådar och diskussioner det handlar om. :joy:

Slutligen är det många av er som också dyker upp spontant för mig som jag vill säga ett tack för att ni gör forumet bättre, att ni bidrar och delar med er av er tid och kompetens. Jag tänker framförallt på er - @bspastikern, @Robert_G, @Erik, @simino, @Thomas86, @nhb, @Ballongpinne, @firreb, @savecake, @Anonym m.fl.

Jag är ledsen om jag har glömt dig eller någon annan, för det har jag garanterat gjort. Men jag kommer att komplettera listan efterhand. Oavsett vilket så är jag väldigt tacksam för att ha er i forumet som kommer med tankar, hjälper varandra, ställer frågor, svarar på frågor, har humor, utmanar och diskuterar högt och lågt. Det är verkligen en lyx få förunnad. Tack, tack, tack. :heart:

27 gillningar