Sista dagen på 2021 - Vad är du tacksam för?

Hej forumvänner!

Då är det sista dagen på 2021 och då har vi som tradition hemma att idag försöka reflektera över vad man är tacksam / stolt för det gångna året. Vi brukar prata om det under middagen på kvällen med både vänner och barnen.

Således - vad är du tacksam eller stolt över?

Ett tips! Det är inte en tävling och handlar inte om att jämföra sig själv med andra. En sak som är stor för mig behöver inte vara det för någon annan och vice versa. :blush:

Samtidigt vill jag passa på och tacka för allt häng, alla frågor, alla glada tillrop och inte minst också tankespjärn, utmaningar och nya sätt att tänka. :pray:

13 gillningar

Om jag börjar, så är det här det som jag är stolt och tacksam över.

Lyckades hålla mitt hälsotema - Förra året vid exakt denna tidpunkten sa jag att 2021 skulle handla om hälsa för mig. Jag var anmäld till 16 weeks of hell och var lite osäker då det inte var första gången jag skulle satsa på hälsa. Men så här 12 månader senare så har jag gått ner från 94,5 kg till dagens 80,8 kg. Det vill säga att jag har hållt min vikt under året och dessutom fortsatt träna.

Jag har även börjat träna på dagtid (kvällar är körda som småbarnsförälder) lite utifrån insikten: “Om jag inte kan styra min tid så pass mycket att jag kan köra lunchpass, vad är det då värt att jobba hårt och ha tjäna pengar?

Flit och systematik - Min mentor för snart 20 år sedan hade ett uttryck som sa “flit och systematik vinner över allt i längden. Det finns människor som är smartare, har mer talang och liknande, men de kommer aldrig vara mer flitiga eller systematiska än jag.” Det är något som jag verkligen har försökt anamma i alla områden i livet. Inte bara träning som ovan, men även t.ex. att vi idag har släppt nya avsnitt 236 veckor i rad. Jag tror det bara är en enda vecka då vi missade, men å andra sidan har flera veckor fått två avsnitt (som senaste veckan).

Tillit och förtroende - Något som jag också reflekterat mycket över den senaste tiden är den tillit och förtroende som jag och Caroline har fått av er som följer oss. Det är verkligen inget som vi tar för givet eller som självklart. Det har märkts väldigt mycket under året t.ex. i saminvesteringarna i RikaTillsammans-communityn på Patreon där vi investerat, bokstavligt talat tiotals miljoner tillsammans. Men det märks även i form av många av er som väljer att investera i fondrobot, indexfonder och andra saker. Jag tycker det är häftigt samtidigt som det - handen på hjärtat - är sjukt läskigt.

Familj och vänner - Det är även svårt att ha en sådanhär lista utan att tänka på sin familj och sina vänner. Som någon sa, alla borde ha en 4-åring hemma för att se spontant glädje, självuttryck och naturligt ifrågasättande (sedan finns skitjobbiga stunder också :joy:). Naturligtvis är jag tacksam för Caroline som vi har jobbat tillsammans i snart 20 år för att ha det liv som vi älskar. En väg som inte heller alltid varit helt rak och till det kommer naturligtvis alla vänner.

Det är väl det som dök upp spontant på rak arm, kompletterar väl senare. :+1:

17 gillningar

Jag är egentligen rädd för sådana här listor då jag garanterat kommer glömma någon, men det borde inte hindra en från att skriva. Så här kommer ett försök:

• @Jonathan.S - ett stort tack för alla tankespjärn under året kring ditt sätt att tänka kring principer som gäller i alla områden och som kommer bli grunden till RikaTillsammans-ramverket. Tack för ditt tålamod med saker jag inte fattat, gått bort mig och inte minst dina utmaningar i att avfärda mina “Forskningen säger…” som mitt “Yoda-argument” som jag drar till med när jag inte har något annat. Årets bästa nya relation. :pray::blush:

• @tankespjarn - ett stort tack för konceptet “Tankespjärn” som du är mamma till, tack också för alla samtal och konversationer om livet, forum-moderering, att vara självuttryckt och inte minst coaching under året. Tack för att du även har börjat hänga mer i forumet, älskar alla dina inspel och kommentarer.

• @MoaD - tack för att du bidrar med att hålla flaggan kring den emotionella sidan av pengar som inte alltid är självklar. Framförallt för alla oss som tenderar gå vilse när vi inser att “nej, pengarna var inte lösningen som jag hade trott i alla år.” Jag vet att det är många i forumet som varit i kontakt med dig och det nästan för alla är - som för mig och Caroline - livsförändrande.

• @Daniel_Nilsson - tack för alla dina kloka inlägg och kommentarer i forumet, läser dem alltid med stor behållning (och lite fasa när du kommenterar på mina). Jag älskar att du går din egen väg, har tänkt till och inte minst tålmodigt över tid delar med dig av tankar som inte alltid är mainstream. Jag tror få har så många läsvärda inlägg som du.

• @axr - tack för årets “saying” som jag för alltid kommer att ha med mig kring: “Spara 1 000 kr i månaden i 10 år för att sedan kunna ta ut ca 1 000 kr i månaden resten av livet.” För mig fångar det hela grejen med att investera på ett enkelt sätt som inspirerar väldigt många nybörjare. Sedan att det i forumet spårade ut, det är bara forumets charm. :blush:

• @Skogstomten - tack för årets tankespjärn i form av tankar kring bilköp. Utan din hjälp hade det definitivt inte blivit en ny Tesla för oss och definitivt inte ekonomiskt optimerat. Tack för alla bidrar i årets längsta tråd på forumet “Nu har V70 lagt av, hjälp mig resonera kring ny bil.”. Fantastiskt roligt att det blev flera avsnitt på bloggen som dessutom ledde till att du hjälp väldigt många personer till ett bättre bilköp.

• @Nightowl - Ett stort tack för alla dina kommentarer och tankar. Du hinner många gånger svara snabbare och bättre än jag själv hade gjort. Tack för att du alltid ligger nära forskningen, håller din ståndpunkt, inte är rädd för att diskutera men även ibland släpper taget om diskussioner så att de inte spårar ut. Du gör forumet till en bättre plats. Tack. :pray:

• @Nestor - Tack för att du fortfarande, långt in i pensionsåldern efter en lång karriär på bank, orkar hänga med oss och dela av dig med din erfarenhet och reflektion på att det inte alltid varit som det är nu. Jag vet att du flera gånger har lämnat forumet, men alltid kommer tillbaka. Du ska vara medveten om att vi uppskattar dina kommentarer. Tror att jag vid tillfälle kommer introducera en utmärkelse i form av “Årets Nestor”. :blush:

• @Pellepannan - Nu har ju Pellepannan tyvärr lämnat forumet, men jag måste säga att jag uppskattade många gånger duellerande och diskussionerna. Framförallt kring fondtajming, för han höll flaggan högt för att forumet inte skulle bli en ekokammare.

• @smaspararguiden - ett stort tack för att du Andreas har börjat hänga här med oss i forumet. Det är få finansiella rådgivare som jag har en sådan respekt för som för dig och Patrick. Tack för att du utmanar men alltid också kommer med framåtriktade bidrag. Sedan älskar jag också att ni “stay-the-course” och gör det enkelt. Det har inspirerat mig till att också i grunden rekommendera “indexfond + sparkonto” även om jag defaultar till att “indexfond” är en fondrobot utifrån beteendeskäl.

• @Jonas-Opti - tack Jonas också för att du hänger i forumet även i din roll som grundare och VD på Opti. Jag uppskattar särskilt mycket dina bidrag i diskussioner kring “utfallsmängd” vid avvikelse från index. Det är något som har inspirerat mig och det har dykt upp i fler poddavsnitt än jag kan räkna under året.

• @AuAgEric - det går ju inte att ha en sådanhär lista utan att säga tack till dig Eric som är en av dem som jag uppskattar för att alltid våga gå sin egen väg, att ha sin egen vy och hålla fast vid den. Det är som du sa vid något tillfälle som alltid har hängt med mig - det går inte att göra som alla andra och förvänta sig annorlunda resultat. Sedan älskar jag också dina tankar kring sundhet i alla områden i livet även om ditt förslag på “sämsta finansiella råd” i form av “månadssparande” nog var de senaste årens käftsmäll. :joy: Men även det har jag stulit och refererat till i många avsnitt.

• @Alec - tack för alla dina bidrag i forumet under året. Inte minst t.ex. listan med “Motsvarande LYSA-portfölj hos storbankerna”. Det märks även att många av dina svar har väldigt många gillningar - att en replik får mer än 5 likes är ovanligt och du har många med tiotals gillande. T.ex. som häromdagen i tråden om det är lönt att ändra i portföljen. Jag uppskattar och läser alla dina svar. Tack (och jag hoppas att du hänger kvar i forumet).

• @JFB - tack för dina tankar och reflektioner i många trådar. Det är många trådar som du har startat eller kommenterat i som jag kommer ta med mig. T.ex. tyckte jag väldigt mycket om din trådar: “Rejält omtag på de fyra-hinkarna inför nästa fas i livet - Uttagsfasen” och “Tankar kring nästa björnmarknad” och inte minst kommentarer såsom här. Det är alltid väl genomtänkta svar och kommentarer.

• @christian100 - tack för alla dina kloka kommentarer och svar som jag gillar att läsa. Det är fler än en gång du, jag och t.ex. nattugglan varit i diskussioner. Jag uppskattar alltid att dina repliker är kärnfulla och to-the-point (t.ex. här, hur många gör en eget snabbt backtest? :joy:). Sedan tror jag att det är få som har hjälpt lika och kommenterat i lika många trådar som du. Tack för att du gör forumet till en bättre plats.

• @angaudlinn - Tack för att du gör forumet till en bättre plats. Flera av årets mest intressanta trådar har du varit inblandad i. Den som t.ex. dyker upp för mig spontant är: “När är man rik?” som jag hade behållning av, men även trådar som: “Påhittad "valuta" för att motivera sparande?” har jag tyckt om. Sedan uppskattar jag också alla dina bidrag och repliker i andra trådar som t.ex. här. Sorry även för att jag alltid uttalar ditt namn fel i avsnitt.

• @Johann - som flera skrivit i svar nedan, tack för all din hjälp till nya forummedlemmar och för ditt tålamod med oss andra. Om jag inte minns fel så är du en av de topp-5 användarna som under året tagit emot mest “hjärtan” i form av uppskattning för dina över 800 repliker i forumet. Precis som jag sagt till andra, tack för att du gör forumet till en bättre plats.

• @Jacke77 - tack även till dig som är en av forumets profiler. Jag tror inte det är någon som har missat alla dina inlägg om att ha pengarna i en enda fond - även om vi ibland har svårt att följa om det är LF eller SPP-fonden (eller numer Avanza Auto) som är mest poppis hos dig. Tack för att du bjuder på många emojis, leenden och kör ditt eget race och alltid påminner mig om att keep-it-simple.

• @htguy - tack för många tänkvärda trådar under året, som t.ex. “Vände vid nästa milstolpe och bytte riktning” eller “Vikten av att ha vänner - har du en nära vän?” men även många av dina svar och kommentarer. Jag älskar att läsa dina svar för det sipprar alltid ut lite detaljer som gör mig väldigt nyfiken. Tror vi båda vet vilka trådar och diskussioner det handlar om. :joy:

Slutligen är det många av er som också dyker upp spontant för mig som jag vill säga ett tack för att ni gör forumet bättre, att ni bidrar och delar med er av er tid och kompetens. Jag tänker framförallt på er - @bspastikern, @Robert_G, @Erik, @simino, @Thomas86, @nhb, @Ballongpinne, @firreb, @savecake, @Carlf m.fl.

Jag är ledsen om jag har glömt dig eller någon annan, för det har jag garanterat gjort. Men jag kommer att komplettera listan efterhand. Oavsett vilket så är jag väldigt tacksam för att ha er i forumet som kommer med tankar, hjälper varandra, ställer frågor, svarar på frågor, har humor, utmanar och diskuterar högt och lågt. Det är verkligen en lyx få förunnad. Tack, tack, tack. :heart:

29 gillningar

Tacksam över att min mor fortfarande lever.

Hon fick cancer under året. Cancern stoppades, men tyvärr gjorde den för mycket skada innan så hon kommer aldrig återhämta sig.

Pga smittorisken för COVID så kan jag knappt träffa henne, vilket gör ont i själen.

Vad som hänt på börsen etc har ingen större betydelse i det stora hela …

PS Givetvis även tacksam över att resten av familjen lever trots Corona och andra risker under året

17 gillningar

Får säga att jag är tacksam över RT då som jag upptäckte i år.

Har fifflat med börsen i cirka 7 år och har som tur är inte underpresterat index. Men nu har jag insett att det nog bara är en tidsfråga innan jag gör det om jag skulle fortsätta på mitt spår.

Men kanske mer tacksam är jag över att jag faktiskt vågar hjälpa familj och vänner nu. Vågade absolut inte rekommendera aktier och aktivt förvaltade fonder tidigare. Men nu när man kan med stöd i forskningen hjälpa till att sätta upp ett enkelt index sparande eller lysa och förklara forskningen och hur man kan tänka med risker har jag kunnat hjälpa många i min omgivning att komma igång vilket känns superkul.

Också ett shoutout till många i forumet som kommer med många visa insikter. Speciellt har jag personligen fått mycket att reflektera över av nightowl, Johann och Daniel Nilsson.

Mer personlig än så blir jag nog inte här. :grin:

7 gillningar

Först och främst är jag tacksam för att jag och mina närmaste är vid god hälsa.

Ur ekonomisk synpunkt är jag tacksam över att ha en ganska bra statllig pension samt min tjänstepension. Detta tillsammans med mitt sparande har gjort att jag, inom rimliga gränser, kan göra i princip det jag vill.

Vad andra möjligen kan lära sig av mig. Tag aldrig ett arbete utan avsättning till tjänstepension. Månadsspara i en billig indexfond, eller flera för den delen. Även blygsamma belopp ger en bra utväxling tack vare ränta på ränta. Men detta visste ju ni läsare av bloggen sedan tidigare.

13 gillningar

Vissa ämnen är svåra att ta upp, för en själv och människor i ens närhet. För att ämnet är för stort på något sätt, man vet inte vad man ska säga. Men jag hoppas att din mor fortsatt kan hålla sig frisk från cancern och att hon och ni hittar sätt att leva med biverkningarna av den tuffa behandlingen.
Olyckan kommer aldrig lägligt, den bara kommer. Frågan “Varför?” kommer alltid att finns och den har inget svar. Varför just nu? Varför just jag? Det finns alltid mer man velat göra, ohindrad av olyckan. Det enda som finns är att ta vara på den tid och glädje man har, försöka fokusera på det som är viktigt. Hoppas det går bra för er i 2022.

6 gillningar

Tack för de fina orden @KAOS

Vill inte att tråden omvandlas till att ge svar till mig utan ser hellre att ni skriver vad ni själva är tacksamma för.
Ge hellre mitt inlägg ett :heart: än att ni svarar på den.

Jag önskar alla ett bättre år under 2022!
Ta hand om er och era nära och kära

5 gillningar

Jag är tacksam att jag i år äntligen kom igång med avanza och sparandet i indexfonder. Rika tillsammans-podden var något som fick mig att slutligen våga ta steget. Alltid sparat innan, men bara satt in på sparkonto. Avsnitt 99 var det som pedagogiskt förklarade grunderna för en total nybörjare som mig. Klockren podd och mycket trevligt forum. Gott nytt år allihopa! :blush:

10 gillningar

Hänt mycket i år. Nytt jobb, ny bil ( tack vare V70 tråden) och vi väntar vårt första barn. :blush:

Nu ber jag bara för att förlossningen går bra och att barnet är friskt!

Oh just det, börsen gick bra också.

9 gillningar

Är tacksam över väldigt mycket!

Dels att jag av ren slump hittade till Rikatillsammans och äntligen tog tag i min ekonomi och kunde förbättra och förenkla den rejält.

Samt att jag lärt mig oerhört mycket om investerande, pension, bilekonomi, boendeekonomi m.m.

Är även tacksam över mycket annat som t.ex:

• Har en fin familj som alla mår bra och är friska.
  • Har ett jobb som jag verkligen trivs med.
  • Har pengar över varje månad, mat i kylskåpet, råd med mina räkningar, tak över huvudet, kläder i garderoben m.m.
  • Flyttat till en bättre (och billigare) bostad med familjen som passar oss perfekt.
  • Har hittills lyckats undvika corona och inte behövt ta en enda sjukdag från jobbet.

Stort tack till @janbolmeson som driver detta forumet och tack till alla medlemmar som bidrar till mycket bra content. :slight_smile:

6 gillningar

Tur är väl det, eftersom en helt rak väg gör att du riskerar att somna och då kanske du kör i diket :sweat_smile:

9 gillningar

Tack Jan och alla andra på RT som fick stå ut med mig under 2021. :smiling_face_with_three_hearts:. Kommer säker tillbaks även 2022 med mina tråkiga Global indexfonder :joy::tada:. Allt för att gör det så enkelt som möjligt. Gillar lika mycket Sveriges indexfonder då det är billigare. Aldrig fel att ha det i portföljen. Om man ändå avviker i från global index kan man göra det ordentligt 50/50. :grin::joy::+1::tada:.
Tänk bara om jag kunde hålla mig själv till 100% samma global indexfond utan att ändra något i portföljen lite då och då ! :joy:. Har inset att det är lättare sagt än gjort.
Livet på börsen är ganska enkel bara om man lyckas göra det enkelt och låta bli färstöra för sig själv haha.
Gott Nytt År 2022 på Er och önskar Er alla god hälsa och välmående :+1:
Mvh.jacke77 :tada::tada:

6 gillningar

Tack för de fina orden @janbolmeson, jag är glad för att jag kan bidra med lite inspel här och där.

Jag är tacksam för att jag är en del av en halva och att halvorna blir större än de ingående delarna. För mig är kärleken och naturen meningen med livet och tillsammans med mina älskade får jag njuta av dem ofta, just nu kan jag t.ex. bara blicka ut från mitt hemmakontor och se en vacker skog.

Jag är också tacksam för de perioder som jag har relativt god hälsa, senaste veckorna har tyvärr inte varit en av dem, därav min lite lägre profil på forumet ett tag.

Jag är tacksam för att jag precis går in i ett 60 månaders långt bundet elavtal och kan skrolla vidare från all rapportering om detta. Jag har en uppgift att göra i september 2022 men i övrigt så ligger det utanför min kontroll.

5 gillningar

2021 har varit en spännande år på många sätt (bra som dåliga), men tänker jag efter har jag en hel del att vara tacksam över. :slight_smile:

• Jag har återigen gått ett helt år utan att bli sämre i min MS (=behandlingen fungerar fortfarande)
  • Hittade hit till rikatillsammans och lyckades förbättra ekonomin ytterligare (tack för det! :slight_smile: )
  • Har vågat tänka ett steg längre i min aktiestragegi för att krydda den lite extra
  • Börjat jobba på mitt självförtroende och tagit tag i min ångestproblematik
  • Lyckats hålla mig borta från Covid

osv… det kommer ju bara mer saker ju mer jag tänker. :blush:

Kort sagt, 2021 har nog inte varit så tokigt trots allt. Ser dock fram emot 2022 och hoppas det kommer innebära ännu mer positiva saker. Återkommer om ett år med det. :wink:

Gott Nytt År! :partying_face:

9 gillningar

Jag är tacksam över fina relationer, både IRL och online (inte minst under ett pandemiår som 2021). Jag är tacksam över att se ett barn ta studenten och körkort och ett annat komma hem, glad som en speleman, med fina betyg och beslut om vilket program som gäller i gymnasiet.
Jag är tacksam över god ekonomi och trygg anställning. Jag uppskattar kollegor och chef som fattat att jag inte kan fortsätta bränna ljuset i båda ändarna.
Jag är tacksam över att båda mina föräldrar lever och får vara förhållandevis friska och att trots all oro i världen så lever jag i ett land som ändå fungerar efter merparten av de principer jag värdesätter.
Jag är tacksam över att jag funnit mig tillrätta i ett liv där jag tar beslut baserade på vad jag värdesätter och tycker och inte låter mig styras av omvärldens förväntningar och uppfattningar.

Nu ser jag 2022 an med optimism och hoppas listan kan bli ännu längre om ett år. :slight_smile:

8 gillningar

Tack @janbolmeson det värmer!

Jag är allra mest tacksam att jag haft den otroliga turen att bli född i detta fantastiska land med fantastiska människor, och att få sätta barn till liv i detsamma. Är extremt få förunnat. Läste senast idag en artikel där en familj tvingas sälja bort sina barn för att ha råd med mat på bordet.

Sätter lite perspektiv på livet och jag kan inse att jag troligtvis är bortskämd och har haft otrolig tur när jag läser sånt. (Är så att man skäms hur bra man har det och hur privilegierade vi är att vi får vara här på forumet och diskutera om indexfonden ska kosta 0,2 eller 0,3% )

Med det sagt, ta hand om er och era medmänniskor. Gott nytt år!

11 gillningar

Ett tungt och tråkigt år personligt på alla sätt och vis, men nu blickar vi framåt och tar 2022 med storm!

Det jag är tacksam för är dock mina barn och att jag lyckades behålla (och även betala av) extralånet, vid en tuff separation. Velar fortfarande om jag ska ha kvar det, men nu är det åtminstone mitt beslut att ta.

Planen för 2022 är att gå ner 10kg och trycka in 100k på Avanza. Jämnt och fint, får se hur det går :slight_smile:

7 gillningar

Vi unnar dig alla ett mycket bättre 2022!

3 gillningar