Tack för mycket bra och inte minst viktigt avsnitt 
Stort tack till @Caspian som jag tyckte drev och höll ihop avsnittet fint som annars hade kunnat sticka iväg i en mängd fler tangenter än vad det gjorde 
Jag håller med dig @janbolmeson, att jag heller inte förstår varför man skulle tycka att det som är roligt blir tråkigt bara för att man kan tjäna pengar på det. Det argumentet känns lite som en ursäkt för att man inte orkar prova eller inte vågar misslyckas. . Det blir ju kanppast tråkigare att investera bara för att man tjänar pengar på det 
Jag är dock Inte alls säker på hur många som verkligen vågar starta eget efter detta dubbel avsnittet
Även om jag har ett eget bolag så kunde jag tycka att det blev väl ”svårt”.
Kanske utmaningen för Er är att försöka beskriva en lika enkel steg-för-steg metodik att starta eget som ni gör med sparande?
Jag tror ni har embryot till en metod i avsnitten men det behöver struktureras, förtydligas och lite avdramatiseras.
Några av punkterna jag funderade på är kring prissättning, energi och företagsform:
Prissättning - det känns som detta blev lite väl svårt och dogmatiskt. Att man måste ta i ”så man kräks” och köra på Maxpris hundra gånger före man tänker efter
Det jag tänker är:
-
Det är bättre att komma igång och få kunder än att lägga massor av säljtid utan intäkter för att dogmatiskt hålla det höga pris som man bara egentligen gissar att det är värt. Om ingen köpt till det priset så finns det ju ingen evidens för att det är rätt pris. Jag tycker det är bättre att komma igång - så länge man tjänar pengar på sista raden - för man lär sig jättemycket från kunderna.
-
Man måste (måste!) kunna leverera mer värde till kunden än man tar av dem i pris. Det är jättesvårt att veta när man startar. Så jag tänker att man kan ge ”prova på” specialpris till första kunderna för att komma igång, lära och inte minst förstå hur mycket värde kunderna ser av vad man ger dem. Specialpriset ska vara villkorat på att man får intervjua användare, utvärdera ens leverans mm. Då får jag ett värde även om det är specialpris.
-
Att man kan prova en flerfaktor modell för att hitta ut rätt kombination av pris & produkt. Tex att man provar (gissat) fullpris med en produkt/ett tjänsteomfång, samt en uppgradering till högre pris med mer/bättre innehåll och dessutom en budget variant som är billigare men också har lägre kostnad för mig. På så sätt kan man snabbare lära sig vad som är rätt pris för rätt omfång av produkten. Man får även en bild av segmenteringen dvs vilka kunder är beredda på att betala vad.
Energi - jag tror det är svårt att generalisera såsom tex att Netflix är energineutralt. Det är det kanske för en del men inte för andra. Själv får jag många bra idéer när hjärnan får gå på frivarv under en tafflig film eller en kul komedi 
Jag tror du, Jan, är lite av en dynamo där du skapar din egen energi och kan gå på högvarv mest hela tiden, men alla är inte det. Så stå på dig @carolinebolmeson Netflix är finfin avslappning 
Själv tror jag att var och en måste hitta sin energibalans mellan aktivitet - sömn - och avslappning. Som de djur vi är behöver vi alla tre men de kan alla tre se olika ut för olika individer.
Själv upplever jag att avslappning utlöser en massa kreativitet. Med avslappning menar jag att kropp & knopp får löpa dit det vill, eller inte löpa alls. Att man bara gör något för nöjes skull eller bara ”är” - tar en promenad, tittar på en film, tar en fika, kollar på fåglarna utanför köksfönstret - och inte aktivt försöker tänka på något alls.
Åtminstone när jag inte styr hjärnan till en viss aktivitet så får det undermedvetna komma fram och plötsligt kommer nya lösningar/idéer fram som jag inte aktivt kunnat tänka ut.
Alla måste nog hitta sin ”sweet spot” tänker jag 
Företagsform - här tycker jag att ni bara skrapade på ytan med ”hur svårt är det egentligen”. Nej, det är inte svårt. Det är lika lätt som att cyklar för alla de som lärt sig cykla
Men det innebär ju inte att det är lätt för andra.
Jag menar att det finns olika nivåer på företagande som ni skulle kunna beskriva. Visst AB och Enskild firma i all ära men även här kan man ”sälja skinnet före björnen är skjuten”.
Man behöver inte ens starta ett företag utan kan komma igång med ”faktureringstjänster” som tex Frilans Finans, Cool Guy mfl.
Alltså man hittar sin kund, man gör jobbet och sedan registrerar man allt och skapar fakturan på deras webbsida. Skattetekniskt är man anställd hos faktureringsbolaget under den tiden man utförde jobbet.
De tar in betalningen, följer upp om den inte betalts, sköter bokföringen, betalningar till Skatteverket mht arbetsgivaravgift och preliminär skatt och betalar ut resten till dig i nettolön.
Visst det kostar 5-6% på fakturabeloppet men är ju ett superenkelt sätt att komma igång och prova. Funkar det och man gillar det så kan man starta firma därefter och ta reda på vad som behöver göras för det, när man väl testat av marknaden och verkligen är taggad.
Kanske en idé för ett framtida avsnitt att granska ”bästa faktureringstjänsten”?
Återigen stort tack för ett kul & viktigt dubbelavsnitt!