Alla tjänar inte 45 000kr i månaden…

Replik begärd :wink:

Tack! Jag blir så förbannat trött på det argumentet. Snåla, var ateist, lägg pengarna på en resa eller whatever, men rör inte ihop protestantiska kyrkans personal som både får vara gifta och ingå partnerskap med det inbillade celibatet och tystnadskulturen en del katolska församlingar sysslar med.

Körerna? Det var väl iofs mycket på frikyrkofronten oom jag hängt med i alla turerna. Vi hade hursomhelst helstängt i alla körerna under lång tid.

Nu kanske jag inte skulle säga detta, men… rent tekniskt räcker det att en i ett par är medlem för att få gifta sig i kyrkan och av präst. Är båda med går kostnaden av tradition till brudens hemförsamling. Har hon lämnat går den till mannens.
Dopet är alltid öppet, eftersom synen är att detta görs för barnet. Man blir medlem i dopet, men föräldrarna måste inte vara medlemmar. Att man sedan har mage att planera så får stå för sådana föräldrar.
Begravningen däremot är till för den avlidne och där spelar medlemsskapet roll, om man inte kan visa att skäl finns och betalar den extra kostnaden (normalt femsiffrig sådan).

Överväger man FIRE kan man lika gärna vara med eftersom avgiften dras på arbetsinkomsten. Just sayin’.

Fel. Det går att söka mycket bidrag vid renoveringar, men typfallet är att man får bidrag för hälften om det bedöms som en viktig kyrka att bevara. Mindre reparationer, uppvärmning, underhåll eller helt enkelt kyrkor som inte bedöms som tillräckligt unika, då får man inte en spänn.

Jobbigt att man inte kan skippa kommunalskatten när samma sak sker på dagis, i skolor, på fritidshem etc. :face_with_raised_eyebrow:

All respekt för åsikterna i tråden. Utom denna:

…som jag tycker uppvisar ännu mer intolerans än vad någon präst jag mött nå’nsin gjort.

disclaimer: Ja, jag jobbar i Svenska kyrkan. Men nej, jag tror inte att era medlemsskap varken hjälper eller stjälper i sig. Men jag gillar att styra upp så att det är fakta som diskuteras och inte hörsägen.

Åter till tråden

10 gillningar