Alla tjänar inte 45 000kr i månaden…

Men räknar vi nettolön blir det ju intressanta frågor då man med höga medellöner oftast bor i områden med låga kommunalskatter.

45000 i bruttolön i Österåker samt 50 000 i bruttolön i Dorotea ger ungefär samma nettolön, frågan blir väl om den progressiva skattesatsen verkligen jämnar ut nettolöneskillnaden eller om skattevariationerna mellan olika kommuner ökar den istället.

3 gillningar

Jag behöver inte visa mig framgångsrik för att kunna skaffa en partner eftersom jag redan är gift. Om det skulle ändras så har människan förmågan att ha olika sidor. Påfåglar kanske bara kan flasha med sina vingar men som människa kan jag bättre välja mina tillfällen att glänsa. Jag kan leva jättesnålt och ändå glänsa med ekonomiska framgångar när det passar.

Vissa köper en dyr bil fast de egentligen inte har råd för att visa sig framgångsrika och det tror jag egentligen ger dålig utdelning för varje spenderad krona om det är det man eftersträvar. Om jag skulle dejta igen och ville visa en ekonomiskt lyckad sida så skulle dyra middagar, Champagne och andra “småsaker” ge mycket större utdelning än en dyr bil.

I mitt verkliga liv har jag inget behov att visa ekonomiska framgångar för att få status. Som lärare får jag hög status av att barnen springer till mig när de ser mig på skolgården eller att de kramar mig och säger att de tycker om mig. (Jag jobbar på lågstadiet så de finns inget behov för mig att ta avstånd från såna känsloyttringar för att bevara min professionalitet. På högstadiet och gymnasiet är det nog svårare.)

Ingen bryr sig om vilken bil jag har eller hur jag bor. Den eventuella ekonomiska statusen får jag genom att några känner till att jag har gott om “dra åt helvete pengar” och att jag ibland åker på dyra resor.

8 gillningar

Klockrent.

Gör mig så ledsen att man i dagens samhälle känner att man behöver kvalificera sådant här och “skydda sig”. Så många barn som kanske behöver få en kram mest av allt men få som “vågar”. Jag förstår varför, men det är otroligt trist att vi har hamnat här.

1 gillning

Man borde göra jämförelser mot nettolön via en schablonskatt, för att faktorisera bort skillnader i kommunalskatt, om man är med i svenska kyrkan etc. Nettolönen är trots dessa mindre skillnader mellan kommunerna betydligt mer relevant än vad bruttolönen är.

Gå ur svenska kyrkan om man är det borde vara första tipset för att minska sina utgifter. Det kanske redan är nämnt tidigare i tråden.

3 gillningar

Rikatillsammans på sistone:

*tjänar under 45 000kr *
Rikatillsammans: “Move! You’re not a fucking tree!”

:grin:

12 gillningar

Jag menade det kanske inte riktigt så som du läste det.

När eleverna blir äldre blir det svårare för många av eleverna att förstå vad kramarna betyder och det är inget nytt. Elever blev säkert kära i sina lärare för 50 år sedan också. Nu är jag nog för gammal för att någon elev, även på högstadiet, skulle bli kär i mig men för unga lärare kan det nog vara en svår balansgång.

När barnen är under 10 år gamla så är det helt annat.

Spännande att det här är ett så engagerande ämne. Framförallt att diskussionen tar så många sidospår och att den är så pass ”kontroversiell”. :slightly_smiling_face:

Vill korsposta till den här:

2 gillningar

Jag motsätter mig att gå ur svenska kyrkan. Jag är inte aktiv medlem i någon svenska kyrkan församling, men de gör ju mycket viktigt civilt arbete. Statliga myndigheter är stela och vissa insatser kommer hamna mellan stolarna även i en välfärdsstat som Sverige.

Sure, vissa argumenterar att man kan ge pengarna till andra organisationer som gör gott i Sverige, men hur många av de som säger det gör faktiskt det?

Jag tycker det behövs en plats för existentiella frågor i livets svåra stunder även i ett till del sekulariserat land som Sverige. Dessutom skulle Sverige vara kulturellt fattigare utan svenska kyrkan.

Kants kategoriska imperativ funkar här tycker jag: skulle du vilja att alla slutade ge svenska kyrkan pengar? Om inte borde du inte gå ur.

Var kvar i svenska kyrkan och skänk något ytterligare utöver det tycker jag. Viktigt att stötta organisationer som gör världen till en bättre plats.
Att själv ha pengar är bara en del i vad som krävs för att leva ett gott liv.

12 gillningar

Jo, men det blir lite ironisk när vi använder nettolön för att visa att löneskillnaderna inte är så stor. Samtidigt är det 5% skillnad i nettolön vid samma bruttolön beroende på boendeort, där orter med låg skatt har hög medellön.

Förstår vad du vill säga men den jämnförelsen som du föreslår är som gjord för att minimera skillnader medans verkligheten ser lite annorlunda ut.

Bra skrivet Woody! Blir lite provocerad av en sådan kommentar som att det första man ska göra är att gå ur kyrkan. Kyrkan bidrar med mycket mer än vad många tänker på.

1 gillning

Att gå ur svenska kyrkan är ju rent ekonomiskt något man tjänar rätt mycket på varje år. Sen bör man förstås väga in annat också.

Jag väger exempelvis in att jag anser att religion är ett gift för folket istället för att man tänker själv kring vad som är rätt och fel, plus att jag anser att man ofta sysslar med diverse skenhelighet. Fick jag välja skulle alla religioner försvinna pga “kunskap”. Med detta sagt har jag respekt för att andra tänker annorlunda men så tänker jag. Möjligen skulle jag kunna tänka mig att stötta svenska kyrkan för att motverka islamiseringen av samhället men det fungerar knappast så rent praktiskt.

Summa summarum, det enda jag ångrar med mitt utträde ur svenska kyrkan är att jag inte gjorde det mycket tidigare än vad jag gjorde.

2 gillningar

Ja dom gör ju mycket bra: Över 200 000 barn utsatta för övergrepp i katolska kyrkan | SVT Nyheter

:neutral_face:

1 gillning

Svenska kyrkan är inte katolska kyrkan.

17 gillningar

Vilken kunskap? Jag bara undrar, min fru och jag har en del ”schismer” om just detta med att fortsatt vara medlem i Svenska Kyrkan, jag funderar på att gå ur, enbart ur ekonomiskt perspektiv, medan frugan vill tro att de ändå gör mycket gott i samhället och just därför vill ”sponsra” dem genom att fortsatt vara medlem.

Eftersom vi har riktmärket 45.000 kr i månaden så innebär kyrkoavgiften cirka 5000 kr. Som svensk bidrar man med väldigt mycket (som samtidigt går till väldigt mycket) till saker i samhället.

Jag har själv funderat på att lämna Svenska Kyrkan, men det är mest av missnöje med hur de hanterade pandemin (särskilt lokalt). Jag tycker också att det har kommit att bli allt mer vänsteraktivism på sina håll, men det speglar ju bara samhället i stort. I stället för att gå ur så engagerar jag mig mer och såg till att rösta in folk som jag delar värderingar med.

Att lämna kyrkan (och därmed inte få gifta sig, döpa sina barn eller ha begravningsgudtjänst) bör inte vara ett krasst ekonomiskt beslut. Är man fattig (och då menar jag verkligen fattig) så får man ut mer av kyrkan än vad man betalar.

Däremot är det många som vill bevara kulturen med fina kyrkobyggnader etc, det är inte det som kyrkoavgiften primärt går till utan det är statliga medel som bekostar mycket av det.

Tolkade det mer som kunskapen att all religion bara är trams och påhitt och borde avskaffas (vilket givetvis är sant), snarare än vad kyrkan skulle göra för gott för dina pengar.

Sant, dock förekommer det ju ett och annat övergrepp även i svenska kyrkan och det är inget jag vill sponsra. Svenska kyrkan får redan mycket av staten och ingen i vår familj är troende så det var en självklarhet för oss att gå ur. Det går lika bra att ha namngivningen i trädgården, tycker det känns lite medeltida att tvinga in spädbarn i religion? :thinking:

Men nu går vi väldigt långt off topic känns det som. Haha :smiley:

5000kr/år i 30år blir ca 500 000kr med ränta på ränta blir väl förmodligen värre då avgiften ökar med högre lön.

1 gillning

Replik begärd :wink:

Tack! Jag blir så förbannat trött på det argumentet. Snåla, var ateist, lägg pengarna på en resa eller whatever, men rör inte ihop protestantiska kyrkans personal som både får vara gifta och ingå partnerskap med det inbillade celibatet och tystnadskulturen en del katolska församlingar sysslar med.

Körerna? Det var väl iofs mycket på frikyrkofronten oom jag hängt med i alla turerna. Vi hade hursomhelst helstängt i alla körerna under lång tid.

Nu kanske jag inte skulle säga detta, men… rent tekniskt räcker det att en i ett par är medlem för att få gifta sig i kyrkan och av präst. Är båda med går kostnaden av tradition till brudens hemförsamling. Har hon lämnat går den till mannens.
Dopet är alltid öppet, eftersom synen är att detta görs för barnet. Man blir medlem i dopet, men föräldrarna måste inte vara medlemmar. Att man sedan har mage att planera så får stå för sådana föräldrar.
Begravningen däremot är till för den avlidne och där spelar medlemsskapet roll, om man inte kan visa att skäl finns och betalar den extra kostnaden (normalt femsiffrig sådan).

Överväger man FIRE kan man lika gärna vara med eftersom avgiften dras på arbetsinkomsten. Just sayin’.

Fel. Det går att söka mycket bidrag vid renoveringar, men typfallet är att man får bidrag för hälften om det bedöms som en viktig kyrka att bevara. Mindre reparationer, uppvärmning, underhåll eller helt enkelt kyrkor som inte bedöms som tillräckligt unika, då får man inte en spänn.

Jobbigt att man inte kan skippa kommunalskatten när samma sak sker på dagis, i skolor, på fritidshem etc. :face_with_raised_eyebrow:

All respekt för åsikterna i tråden. Utom denna:

…som jag tycker uppvisar ännu mer intolerans än vad någon präst jag mött nå’nsin gjort.

disclaimer: Ja, jag jobbar i Svenska kyrkan. Men nej, jag tror inte att era medlemsskap varken hjälper eller stjälper i sig. Men jag gillar att styra upp så att det är fakta som diskuteras och inte hörsägen.

Åter till tråden

10 gillningar