Alla tjänar inte 45 000kr i månaden…

Det var inga gudtjänster alls under väldigt lång tid. I närliggande församlingar så körde man så många man fick vara (sedan var hela den biten helt sjuk med tanke på köpcentrum, tåg etc etc). Församlingshemmet är fortfarande stängt samt expeditioner.

När folk som behövde kyrkan som mest så lade man sig platt och satte ”lapp på luckan”. Jämför hur man i många andra frågor är väldigt aktiva och tar debatten. Tyckte det var väldigt sorgligt.

Hade det bara varit körverksamheten så hade jag haft full förståelse för det, då det fanns data på att det var särskilt riskfyllt.

Aha, då förstår jag. Vi körde på, erbjöd samtal, enskild nattvard och hela kalaset. Men ja, jag förstår besvikelsen och fann det själv märkligt att så många stängde helt.

Jobbigast var åttapersonersgränsen. Att det gällde i ett kyrkorum som tar 400 personer är bisarrt i sig, men en annan diskussion. Nu är vi helt begravda i dop och vigslar då så många valde att skjuta upp till restriktionerna släpptes.

1 gillning

Det vet inte @janbolmeson va det är när han blir glad över att ha månadsutgifter under 50’… :grin:

Vem är du som tar dig rätten att fälla denna kommentar?
Lämnar denna tråd nu. Jag tjänar långt under 45 000 kr

2 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Hur ser dina utgifter i grova drag?

Det är väl ingen big deal? Har man pengar så behöver man inte snåla. Det är teoretiska diskussioner som man sen får anpassa till sin egen situation.

1 gillning

Tycker hela diskussionen är fel,

Fokus bör vara vad ger energi, vad kostar energi, vilka är mina mål och vilken livstill vill jag ha.

Sen får man bygga upp sin livsstil utifrån hens förutsättningar.

När man är klar med sina inre tankarna brukar sparande följa med på köpet.

2 gillningar

Jag tror vi diskuterar olika saker

Är det lättare att relatera till Oscar Lindberg som under sin lönearbetade karriär jobbade med investor relations?

Haha bra poäng jag jag medger! Svarar ändå ja på det och tänkte mer på sättet som han lever på, hur han spenderar sina pengar, och hur han lever lokalt m.m. Fast att relatera blir ändå bara en känsla och visst finns det saker som jag inte håller med farbror fri om. Sen jag naturligtvis också relatera till Jan och Caroline också på vissa plan men inte på andra, då mer specifikt kopplat till deras relativa höga utgifter från vad jag tänker mig är “nödvändigt”.

Och for the record vet jag inte vad investor relations innebär :upside_down_face:

1 gillning

Jag har otroligt svårt att relatera till personer som bloggar om finansiell frihet, skriver böcker och syns i tv-soffor om hur de ”gått i pension” bara för att sen slå mynt av sin ”frihet”.
All heder åt Farbror Fri m fl men det är inte för alla och det är definitivt en mättad marknad att sälja ”så här blir du ekonomiskt fri”-böcker (facit: skriv en bok om det)
Då har jag lättare att känna någon form av samhörighet med löneslavar som biter ihop och hellre jobbar något år längre för att slippa flytta till Leksand… :slight_smile:

3 gillningar

Det krävs ett o annat för att behålla en partner också.

1 gillning

Jag har haft väldigt svårt att relatera till dem och många andra “snål-bloggare”. Jag finner helt enkelt inte tillräckligt stort nöje av att sitta på en stubbe i skogen och filosofera. Mitt liv skulle vara fattigt om jag levde som de gör. När jag läser för mycket sådana bloggar mår jag dåligt över att jag spenderat för mycket och blir snål vilket går ut över relation och bra mående.

Att däremot läsa lite snål-bloggare i kombination med rika tillsammans är en bra kombination för mig. Det ger mig balans och styrka att se att det finns olika perspektiv och att jag kan välja min egen nivå.

Många “snål-bloggare” har eller har haft höga löner över 45 000 kr vilket borde göra det lite svårt för många att relatera till dem med.

Däremot har i alla fall Oscar och Maribel inte tjänat in sina pengar på bokskrivandet.

1 gillning

Med ökad utbildning och kunskap brukar samhällen sekulariseras. Jag har själv sett detta under mitt liv. Sverige är ett tydligt exempel. När jag växte upp var man “tvångsansluten” till svenska kyrkan och det fanns ett starkt tryck om konfirmation och användande av kyrkan enligt traditionen. Även om alla inte var direkt högkristna så var det normen att delta i detta vare sig man ville eller inte. Idag är det helt annorlunda och det är bra!

Vad gäller att svenska kyrkan gör mycket gott så är det säkert så. Men det behöver ju inte vara just svenska kyrkan som gör detta goda, det finns en massa olika hjälporganisationer och nya kan byggas upp. Man kan skänka pengar till sådana organisationer som står utan för religiös påverkan, istället för att vara med i svenska kyrkan.

Jag säger inte att det är fel att vara kristen och vara med i svenska kyrkan, alla får fundera på vad man tycker är rätt.

Jag kan säga att jag brottades med “förtryck” i lättare tappning när jag var yngre, man skulle konfirmeras för det har vi alltid gjort i vår släkt. Inte många av mina kompisar ville utan det var ett tryck från föräldrar och deras föräldrar. I allt högre utsträckning fick man “muta” med presenter och olika specialläger för konfirmation. Jag äcklades snarare av dessa “mutor”. Det var inte populärt att jag vägrade, dito när mina barn inte döptes i kyrkan.

Mina barn och barnbarn slipper detta förtyck. Men om de frivilligt blir troende och går med i svenska kyrkan så kommer jag inte att lägga mig i, det är deras fria val.

5 gillningar

Har inte läste hela tråden men jag tycker att ni är på helt rätt spår. Ni började enkelt med indexfonder och utvecklade sedan över till, ja där vi är nu. Hade ni fortsatt med indexfonder och hur man sparar på basic-nivå hade jag nog slutat lyssna på er. Det är ju meningen att man ska kunna utvecklas i sitt sparande och gör man inte det så kan man bara lyssna om avsnitten (vilken jag själv har gjort flera gånger om) . Tycker att ni gör ett superbra jobb och är på helt rätt spår! Kör på som ni gör nu och gå/titta inte tillbaka!

3 gillningar

Intressant tråd… några reflektioner:

• Funderar själv på att lämna svenska kyrkan. Det största argumentet för detta är att skatten är progressiv, vi lägger ca 6000 kr/år i kyrkoskatt. En normal månadsavgift som till alla andra aktiviteter och föreningar vi är med i hade varit betydligt lättare att svälja. En bekant med hög lön (VD) lade över 12000 kr om året. Är man inte troende är väl ytterligare ett argument. Att svenska kyrkan skulle motverka islamisering som några har tagit upp, hade varit önskvärt, men tyvärr fungerar inte svenska kyrkan så i praktiken.

• Har tagit upp det i många andra trådar, det är inte så lätt att bara “byta jobb” eller “löneförhandla” och vips ökar lönen hur mycket som helst. jag är IT-konsult och min fru är sjuksköterska, och här nere i trakterna Kalmar/Blekinge finns det ett helt annat utbud av uppdragsgivare än vad som finns i storstäderna. För mig är timpriser runt 7-800 kr vanligt oavsett hur erfaren man är, och för min fru går det att få ut 30-35000 kr brutto som sjuksköterska max. Några 60000 kr som det har talats om är bara att glömma. Bemanningsföretag finns knappt här, och regionerna har väl i princip monopol på vårdtjänsterna. Att gå till kommunen kan möjligtvis få upp lönen som SSK någon tusenlapp, men mer är det inte.

• Det finns ju mängder av andra jobb som är väldigt hårt uppstyrda i form av vad man ska ha i lön, och där man inte bara kan gå in till chefen och säga “ge mig detta och detta annars slutar jag”. På många platser finns inte prestationsbaserade löner, du får lika mycket som din slöa kollega, take it or leave it.

• Jag gillar verkligen Jans argument om “move, you are not a fucking tree”, men att öka sina inkomster är inte alltid så lätt som det kan låta, speciellt inte på ställen där arbetsmarknaden inte är lika “rik” som i t.ex. Stockholm. Det jag tror att denna och andra trådar är ute efter är nog lite det man tänker efter att ha lyssnat en timme på Per Bolund och MP när de argumenterar för sin politik, nästan helt uteslutande med ett storstadsperspektiv. De verkar ha glömt bort att Sverige är större än Stockholm, och att helt andra förutsättningar gäller på “landsbygden”.

• Jag tycker det är väldigt intressant att lyssna kring hur folk som är riktigt förmögna har lyckats och hur de har gjort, och där tror jag att många kan lära sig ett och annat och kanske tillämpa ett och annat knep i sin egen vardag.

/H

9 gillningar

Där jag bor har Svenska Kyrkan spärrat av en gång- och cykelväg som gick över deras tomt för att öka framkomligheten för bilister som skulle till kyrkan, så enligt min erfarenhet kan de dra åt skogen, aldrig i livet att de får några mer pengar från mig. Det är ju om inte annat ett direkt miljöfientligt agerande.

Om man nu vill ge pengar till välgörenhet så kan man ju ge det direkt själv istället för att ge det till Svenska kyrkan. De har ju flera tusen anställda, så mycket av pengarna de får går till lönekostnader, inte till välgörenhetsarbete.

1 gillning

Bor själv på landsbygden och håller med till 100% om att många politiker (dock inte alla) har väldigt svårt att jämka ihop sin storstadspolitik med landsbygdens förutsättningar.

Ang Svenska kyrkan. Så här står det i deras 2020 årsredovisning:

image

Och med tanke på hur bra börsen gått i år har jag ingen tvekan om att deras plånbok är mycket större idag.

De har väldigt mycket pengar. De klarar sig utan dina pengar. Vill man ända ge något tar jag för givet att pengarna gör mer skillnad hos t.ex. https://geeffektivt.se.

2 gillningar

2000 spänn per medlem räcker inte långt, om det är vad du menar. Det är väl i runda slängar vad man får in i medlemsavgift i snitt och på årsbasis då så pass många medlemmar betalar låg eller ingen avgift (t ex barn och unga). Avkastningen är då 80 kronor om året.

Alla avgör om de vill vara med eller ej, det säger jag inget om. Men att inbilla sig att det är mycket pengar i verksamheten som lätt kan göra nytta på annat håll är en överdrift. Speciellt om man då tillhör de som vill att byggnaderna ska stå där som kulturarvsmonument.

Därmed inte heller sagt att det inte läggs pengar på fel grejer ibland, som i alla organisationer som är som kolosser på lerfötter.