En nettokostnad på 25 000kr/mån är väl rimligt som FIRE mål? Vi har räknat med 28 000kr/mån för två pers. Väldigt låga skulder på huset och ingen skuld på bilen, övriga driftkostnader plus alla försäkringar inräknat. Samt matkonto på 7000 kr. Därutöver 10 000kr ”övrigt”.
Har jag skrivit något annat?
Stämmer det verkligen? Har en kompis som bor där, han drar 60-70k/mån som ssk.
Har inte läst hela tråden så kanske kommer med ett perspektiv som någon annan redan delat.
Men kan det vara så att man uppfattar det som inte berör en själv som att det tar större plats än det mer generella och det som verkligen berör sig själv…?
Jag tycker tvärtom att det är lite väl mycket “be om ursäkt” ibland för att vissa tjänar mindre och det eviga förklarandet att om man vill öka lön finns det vissa koncept som fungerar(som är självklara och ej behöver förklaras). Hinkarna och indexfilosofin fungerar för alla inkomster.
Jag däremot skulle inte starta en tråd som denna eller liknande som ploppat upp den sista tiden. Podden är grym och C&J känns äkta, tycker det är lite osmakligt att be om en förändring, tänk om de börjar lyssna och vi får ett nytt poddkoncept varje vecka när någon klagar eller ber om förändring?
Att det skrivs inlägg som detta är ju samtidigt ett bevis på att vi lyssnare känner oss delaktiga men tänk på att det faktiskt inte är din och min podd utan C&Js.
Ovanstående håller inte jag med om. Tycker snarare att alla lönelägen och arbetsförhållanden behöver belysas. Har en tendens att det mest blir höginkomsttagare som skriver i trådarna och dunkar varandra i ryggen. Håller däremot med om att sparande och investerande fungerar för alla hushåll och lönelägen, och bör hejas på allt vad som går.
Behöver? Podden är ingen mänsklig rättighet att få sitt perspektiv ut ur på en jämlik nivå med alla andra perspektiv. Sen förstår jag syftet med att skapa en gemenskap och att alla ska känna sig välkomna, men det är ju knappast så att C&J sitter och tipsar om olika privatjetsbolag och hur du får ner arvodet på din bilmäklare när det är dags att sälja din Koenigsegg som gått upp i samlarvärde.
Podden är ju vad den är och utgår ifrån kunnande och intresse ifrån de som skapar den. Det är väl lite som att skriva till en biltidning att det är tråkigt de inte gör fler reportage om din gamla V70 istället för bara nya Porschemodeller?
Särskilt tycker jag man ska ta hänsyn till hur informell podden är i jämförelse med andra poddar som i toppen drivs av större bolag, som Avanza, innan man startar trådar och försöker driva opinion med hjälp av kritik som kanske är förklädd till “önskningar om förändring”.
Apropå fattigdomsgränsen på under 60 procent av medianinkomsten: I Sverige lever 23 procent av barnen i fattigdom enligt en ny rapport. Högst i Norden.
Källa: Relativa barnfattigdomen i Sverige högst i Norden - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
Det här med att konsulta som sjuksköterska är väl inte något storstadsfenomen så det borde finnas liknande möjligheter på fler håll.
Absolut! Eftersom fenomenet grundar sig i svårigheter att anställa skulle jag säga att uppdragen även finns på mindre orter/på landsbygd. Detta gäller för fysioterapeuter, som mig. För sjuksköterskor är bemanningsutbudet oändligt. Bara i Malmö finns det 500-700 konsultuppdrag för ssk. Såklart inte lika mycket jobb på landsbygden, men de finns definitivt.
Tack för svar, har du lite mer detaljer? Jag kollade åt min fru med tre olika bemanningsföretag. De kunde då inte erbjuda några vettiga konsultanställningar, utan var mer svävande kring placering och annat. Kanske kollade vi med fel bolag.
Din kompis, vart konsultar han, vilken typ av SSK är han osv?
MVH
H
Att gå ur svenska kyrkan borde väl överlägset vara punkt 1 när det gäller tips om hur man skapar sig en förmögenhet (oavsett inkomst). 5,7 miljoner svenskar är fortfarande medlemmar där. Om man räknar på 8% avkastning under 40 år, ett par som sparar 400 kr vardera i månaden på att gå ur (den besparing blir det ungefär om man har en genomsnittlig inkomst) så kommer man upp i den nätta summan 2 685 895 enligt aktiekunskaps kalkylator. Även om man ligger ganska långt under genomsnittsinkomsten kan man få ihop en miljon extra inför pensionen genom detta, och allt man behöver göra är att skicka ett brev till pastorsexpeditionen och tala om att man vill gå ur.
Förlåt, men det kan absolut bli FIRE vid 40 om man tjänar 30K. Du behöver kanske fundera lite på vad man faktiskt måste lägga pengar på och vad som är “extra konsumtion” istället för sparande.
Eftersom du inte nämnde något om ensamstående mor med 3 barn eller liknande får jag anta så inte är fallet i ditt påstående.
Med “bara” 30K i lön får man hoppas att det inte är lagt så många år av extra studier efter gymnasiet utan att man börjat arbeta ganska direkt efteråt. Ingen enskild människa i dagens sverige behöver mer än 10.000kr netto för att få alla behov uppfyllda. Självklart innebär det att anpassa inkomsterna efter utgifterna också. Man kan inte bo i en nybyggd hyresrätt centralt i Stockholm tex, eller åka 2 veckor till thailand varje år, men det är heller inget livsnödvändigt utan en lyx.
Vad är “fattigdomsgränsen” för en vuxen person utan barn i månaden? Något jag alltid undrat över men aldrig lyckats hitta nåt svar på…?
“fattigdomsgränsen” är inte så väldefinierat. Men ett ofta använt mått är den relativa fattigdomsgränsen på 60% av medianinkomsten. Det skulle idag bli ca. 19.500:-/mån om det man relaterar till är andra personer i Sverige. Den definitione handlar som synes inte om huruvida någon har det knapert eller inte, bara om personen har mer eller mindre än andra.
Som Kalle här ovan skriver, fattigdomsgräns 60 procent av medianlönen. 32400 kr x 0,6 = 19440 kr brutto = 15223 kr netto. Källa:SCB
Så man blir automatiskt fattig när man kastar in handduken, och börjar leva på sitt FIRE-kapital eftersom inkomst av tjänst då är noll?
Räknar inte du in begravningsavgiften i det där nu? Det låter så.
Här Swedbanks siffror för omkostnader i olika familjekonstellationer.
Ja alltså, enligt den definitionen så blir du ju fattig och hamnar säkert i någon statistik. Men enligt någon annan definition av fattigdom är du nog inte fattig gissar jag…