Alla tjänar inte 45 000kr i månaden…

Ett tips är att gå in på Bemlo.se och läsa recensioner om de olika bolagen. Där står även info om vad de fakturerar kunden. Är ju värdefull info inför förhandling med bemanningsföretaget.

1 gillning

Det att man måste skicka ett vanligt brev till sin församling för att gå ur är helt sjukt.

1 gillning

Håller med om UF. Det är otroligt givande för ungdomarna! När de gör sina första försäljningar så ser man hur de växer minst 10 cm.

En allmän fråga, är UF något du / ni någonsin samarbetat med på något sätt? Något vi gör med våra elever är att bjuda in människor som berättar om sin resa för att inspirera eleverna.

Sjukt, hur?

Låter man hellre bli och betalar alla tusenlappar per år för att man inte vill skriva ett brev?

Hur som helst, den som vill gå ur Svenska Kyrkan och slippa betala för nästa år måste skicka in sin anmälan innan 1 november så det är inte mycket tid kvar!

Sparar du 2 900 kr i månaden med ett startkapital på 100 000 kr så har du en helt okej chans att nå miljonen inom 14 år, så ropa inte hej för tidigt! :smiley:

1 gillning

Haha bra o va positiv😃!

2 gillningar

Det e ju därför det för många kan bli oväntat positiva följder av livshändelser som man kanske inte hade valt. Att få foten, företaget går i konken, skilsmässa (som dock verkar mest positiv för kvinnor :face_with_raised_eyebrow:), en sjukdom etc.

Återuppväcker möjligen en tråd @janbolmeson gärna sett hölls under fördolda, men du länkade till den i nått inlägg jag nyss läste så… :woman_shrugging:

1 gillning

Tips:
Du och din fru får dela upp marknaden och segmentera ert utbud.

Din fru tar konceptet “RT - Vägen till första miljonen”, här handlar det om personer med 0 till runt 1,5 MSEK. Lite enklare kläder, keps, kanske lite bredare dialekt och enklare språk. Bjud in folkkära personer och prata om ekonomi, tex Kicki Danielsson.
Kikki Danielsson om sin dåliga ekonomi
Kikki Danielssons beslut – därför kan hon inte gå i pension

Du tar konceptet “RT-HNI et Cie”. 2 miljoner och uppåt gäller här. Även du måste transformeras. Bakåtslick, dyr kostym med slips, och så behöver du vara lite mer skitnödigt självsäker, ingen tvekan är okay längre. Inre tvivel får du lösa med mediciner. Bjud in de stekigaste du kan hitta, varför inte försöka få in han nr 3 som tidigare var med i Fill or Kill-podden, vad han nu hette? Så rik att han inte orkade bryyyyyyyyy sig med att fortsätta podden? Eller så kan han coacha dig och fintrimma ditt framförande. Personaltips kring hur man håller au-pairen nöjd med minimal ersättning.

När era barn blir stora nog kan ni skola in dem t.ex. att ta ett mellansegment 2-100 miljoner samtidigt som “RT-HNI et CIE” kan flyttas ännu högre. T.ex. hur man bör finansiera sin yacht, vad är billigast, leasing eller köp? Personaltips kring hur man hittar billig men bra besättning i Asien.

Eller så fortsätter ni som ni gjort och är er själva, det tror jag blir bäst. Försök att inte lyssna för mycket på kunden, kom ihåg vad Jobs tyckte om fokusgrupper.

5 gillningar

Freja tar multimiljardärssegmentet. Det är ju hon som är familjens penningstrateg. :slight_smile:

3 gillningar

Måste citera in den här kommentaren från en annan tråd. Den sammanfattar mitt perspektiv bättre än jag kan själv. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Mycket bra jobbat! att du har sparat ihop så mycket och är så ung. men med en grundlön på 22k hur mycket av den lönen sparar du och hur länge har du sparat? :slightly_smiling_face:
Tar alla tips jag kan få då jag är 24 själv.

1 gillning

Tack! När jag var 19 var jag yrkesmillitär och bodde på logiment, så mina utgifter var mycket låga. Fick ut kanske 17-20k och kunde spara 10-15k. Hade ca 100k vid muck på senvåren.

Sen bodde jag hemma två år och jobbade på hemtjänst. Fick ut kanske ca 15-20k och kunde spara i genomsnitt 10 i månaden.

Sen flyttade jag till brf med sambo och har haft väldigt låga boendekostnader (netto ca 2k/månad).

Nyckeln är låga fasta utgifter. Boende, bil (och barn) kostar mycket, håll dem nere.

En annan sak är att utnyttja “möjligheter” när de dyker upp. Exempelvis våren 2020 var jag permitterad från mitt jobb som flygplanslastare, men jobbade inom vården samtidigt och kunde på så vis ta ut dubbel lön. När alla andra låg hemma och pilla sig i naveln jobbade jag på som bara den.

Ännu ett exempel på en “möjlighet” är att jag just nu studerar och tar ut fullt CSN + tilläggslån vilket ger ca 15,5k/månad. Samtidigt är fribeloppet borttaget, så med ett helgjobb drar jag in ca 13-15k. Kan just nu spara/investera ca 15-20k/månad.

Så för att sammanfatta, håll nere kostnader, lär dig “systemet” och utnyttja de möjligheter som dyker upp :slight_smile:

15 gillningar

Jan, @janbolmeson jag tycker ni missar en vital del i era samtal.

• All typ av resultat kräver förändring
  • Förändring i majoritet av fallen är jobbigt

Jag vill likna detta med löpning; med löpning kommer att du bli andfådd, förens du accepterar detta kommer du inte kunna löpa

Enligt min personliga åsikt lyfter ni inte denna ekvation. Jag upplever att när man accepterar att resultat och jobbigt går hand i hand och att det ena kommer inte utan det andra kan man få vad man vill i livet.

2 gillningar

Jodå, det är ganska vanligt med lön under 45.000 även för högutbildade. Talar av egen erfarenhet :wink: Har själv 7 års universitetutbildning…

4 gillningar

Viktig poäng. Det är kanske en sådan sak jag tar för givet - att det mesta kräver en stor arbetsinsats, är ju själv van att jobba “hårt”. Ser det dock ofta inte som att jag “jobbar hårt” då jag på många sätt gör det jag vill, men det är ju inget som har kommit utan ansträngning, gratis eller över en natt.

Nu har jag inte orkat googla din posthistorik eller din profil på LinkedIn, men om man lagt den mängden tid på universitetet utan att få rejäl avkastning på tiden så hoppas jag det var ett medvetet beslut redan från början och inte ett bistert uppvaknande vid första jobbsökandet. Många akademiker verkar leva i något slags rosa skimmer där lösa kurser i idéhistoria, filmvetenskap och arkeologi ska automagiskt rendera jobb.

Skulle vilja påstå att det t o m är ganska lätt att landa jobb med löner en bra bit över 45’, med färre år på högskolan än så - om man väljer rätt. Inte direkt, men med målmedvetenhet, lite erfarenhet och driv. Och vilja att kompromissa med sitt ”självförverkligande”.

Tyckte de var rätt tydliga i förra avsnittet med exempelvis “du kommer behöva byta jobb” och att “det är inte enkelt”

1 gillning

Det är möjligt att du blivit hemmablind, hårt jobb som du nämnde är egentligen inte riktigt vad jag menar, det är minst sagt lika viktigt men det kommer längre ned i kedjan enligt mig. Detta är som de nämner i rikedomspodden att vissa kommit olika långt i processen om utveckling eller i beslutsprocessen.

Jag tror att vissa människor har helt enkelt inte accepterat att det kommer bli jobbigt att få de resultaten de frågar efter och då hittar de alla världens ursäkter för att rättfärdiga detta…

Först när man accepterar ekvationen likt löpning och att man kommer bli anfådd kan man gå vidare för att få sina resultat.

Jag själv har egentligen alla odds mot mig, (diagnoser, studier, läskunnighet osv) men jag är långt över median och medel för det, jag accepterar och är ödmjuk mot att om jag vill nå ett mål så finns det inget som hindrar mer än jag själv och det kommer vara jobbigt att hitta nya vägar för det är det för alla och speciellt i början.

Hoppas det blev något förtydligande… ber om ursäkt om jag pratar över andras huvud😩

1 gillning

Jag har alltid försökt få min fru att tycka att vi ska hålla ner på antalet barn… Med ett utfall på två vet jag egentligen inte vem som vann av oss, kanske oavgjort…

3 gillningar

Tror att vi alla har olika förutsättningar samt intressen.

Tyvärr har vi ett samhälle som ger bättre fördelar så som högre lön för vissa intressen i motsats till andra intressen.

Skulle aldrig säga att låg löneyrken så som barnskötare, undersköterska, sjuksköterska osv jobbar mindre hårt än andra.

För de som drivs av att ta hand om sina medmänniskor så är det tyvärr mest en fråga om de vill jobba med det de gillar eller fokuserar på högre lön. Istället för att prata om att de inte vill fokusera på det som är jobbigt tycker jag att vi ska respektera deras val.

För mig har jag stor respekt för deras val och ser upp till dessa arbetare som rankar omsorg av våra medmänniskor högre än hög lön.

För mig personligen är det en stor fördel att samhället rankar mina intresse högt som medför en hög lön men skulle aldrig säga att jag jobbar hårdare än någon annan.

5 gillningar