Påhittad "valuta" för att motivera sparande?

En tråd för nyfikenhet och tankevurpor…

bakgrund: När jag var liten kunde jag tänka att hittade jag en krona så kunde jag omvandla den till en piggelin eller fyra citronkolor (ja, så gammal är jag!). När jag började samla skivor i 14-årsåldern likställde jag 20-25 kronor med en singel, 40-45 kronor med en maxisingel och 75-80 kronor med en LP. På så sätt fick man ett “brittiskt” sätt att tänka att två singlar var en maxi och två maxis en LP etc.
Knatade man bort till Skivesset i Malmö var det som att besöka ett alternativt monetärt universum där växlingskursen gjorde att man fick dubbelt eller ibland tre gånger pengarna för motsvarande format.
Om jag fick en hundring av nå’n äldre släkting så såg jag inte hundringen. Jag såg tre album från Skivesset eller två maxis från Jukebox vid Värnhemstorget. Jag överdriver inte, så tillskruvad var min samlarhjärna då.

Jag driver fortfarande tesen att skivsamlarnerven i mig både gjort mig sparsam och prismedveten, men också räddat mig från andra former av missbruk såsom tobak, hämtpizza och krogrundor. :rofl: Trots att jag spenderade hög procent av mitt kapital på detta under X antal år, så har det i längden lönat sig och resulterat i sparande.

Har ni några alternativa valutor ur er historia och/eller nutid?

2 gillningar

Jag likställer 35.000kr med 1x “Pearl Jam live at Benaroya Hall” vinyl.

3 gillningar

På studentkorridoren räknade vi allting i bingolotter ett tag. Gick att använda både som valuta, mätenhet och viktenhet… :joy:

5 gillningar

Jac har ganska länge räknat om allt i antalet falafel :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Dyr innanför-tullarna-falafel, eller bästa-fallafel-i-stan-finns-på-Möllan-falafel? (avsiktlig felstavning) Det är ju skillnad! :slight_smile:

3 gillningar

Låter lite som escados från solsidan :smiley:

I övrigt har jag väl jobbat en del i hur många av valuta X det krävs som avstånds-/tidsbedömning. Exempel:

• Antal färdöl från förfesten till krogen
  • Antal öl som krävs för en förfest på 3 timmar
  • Antal nothing else matters låtar det tar att cykla från A till B
3 gillningar

Hade du omvandlat 35 spontantjänade till den tjusiga boxen då? Där är knäckfrågan. :slight_smile:

1 gillning

Borde gjort när den kostade 2000kr och jag då tyckte “köpa en vinylskiva för över 200kr är barockt”.

2 gillningar

Men för att svara on-topic. Min dotter på 10 år använder “stor-Lego” som referens just nu. Kostar ca 1 000 kr. Så ganska praktisk enhet.

3 gillningar

Äsch då, har man inte dunkat ut fyrsiffrigt eller mer för en singel så vet man inte hur det är att leva. :slight_smile:

2 gillningar

De “stora” kostar väl ännu mer? De där jättemodellsatserna som är brandstation, sjukhus, flygplats etc, kostar de inte det dubbla nästan?

Men principen gillar jag. -Nu pappa kan vi gå till affären och köpa en stooooor! :slight_smile:

1 gillning

Jobbade mycket med en militär verkstad under ett antal år. Där var valutan “Smörgåstårtor” för alla “privata jobb” som passerade. Då fick alla tillgodo av “hjälpen” och ingen blev sur om någon kom och ville ha lite hjälp emellanåt.

Vid långresor med barnen var avståndsmåttet förr “antal DVD-filmer” de hann se. Stockholm-Tärnaby var t ex 7 DVD-filmer långt.

4 gillningar

Trodde avståndsmått gällande barn alltid är “snart” och “inte långt kvar”

5 gillningar

Nja finns ju en glidande skala med sen, snart, strax, inte långt kvar, inte än, nästan framme och börja ta på er kläderna! :sweat_smile:

Vi satt faktiskt på en fest i ungdomen och försökte definiera hur många minuter olika “tids-ord” var. Det intressanta var att de allra flesta var ganska överens om den inbördes ordningen. Då var exemplet när en person i ett par frågar den andre om/när det är dax att gå hem…

9 gillningar

Jag kör med tid som valuta. T.ex. kanske ett objektiv till kameran kostar två veckors arbete. Lite svårt att använda för mindre kostnader men för större köp ger det lite perspektiv.

1 gillning

Det gör jag också, allt går att dela upp i tid, men det funkar sämre som ren valutainbillning då du inte har något fysiskt att hålla i.

När officiella valutor inte ter sig lämpligt så använder jag chipsvaluta. Exempel: “Idag kostade min lunch 3 chipspåsar. Helt okej!”.

Fungerar även i mindre valörer än påsar om man räknar hur många chips det i genomsnitt är i påsstorleken man föredrar. Annars går fraktioner an.

1 gillning

Märks att man är lantis… “antal tankar diesel”
Fyfan får bli elbil snart för här är inflationen hög.

3 gillningar

Klart en knapergubbe ska räkna i chips - det är klass på den valutan! :slight_smile:

1 gillning

Kan någon anta min vikt som yngre?

Jag jämförde alla mina inköp i hur många pizzor jag kunde köpt. Eller Coca-cola flaska med en Mars ( 15 kr för Colan och 5 kr för Marsen i vår “Turk-affär”).

1 gillning