Hörde talas om begreppet husvaluta och tyckte det var intressant men efter en snabb googling så insåg jag att det inte var särskilt vedertaget.
Men husvaluta är alltså vad man jämför en eventuell utgift med för att motivera om det är värt det. Som någon form av växelkurs.
Personligen har jag alltid gillat att resa och brukar ofta jämföra i resor. Naivt nog brukar jag räkna att jag kommer iväg på en resa för runt 5000 kr (huvudet ligger kvar i någon billig chartervecka för 20 år sedan).
Således går tankegången att om jag ska köpa något för tex 10 000 kr så värderar om jag tycker att det är mer eller mindre värt än en resa för mig och frugan.
Givetvis inte applicerar på allt, vissa utgifter är ju tyvärr nödvändiga men ändå ett lite roligt sätt att tänka.
Jag har iallafall tidigare haft ”månadssparanden” som husvaluta. Då har kostnaden för t.ex. en bil kunnat ställas i relation till det antal månader i arbete det tagit att finansiera inköpet med överskottet. Jag lade upp en tråd om det tidigare.
Som utlandsboende i ett lågkostnadsland och med ganska enkel livsstil har mitt månadssparande nu bara ökat på ett okontrollerat sätt. Med den tidigare metoden skulle allting nu plötsligt framstå som rätt överkomligt. Allting avser nu olika saker jag skulle kunna tänka mig köpa. Eftersom jag just har en enkel livsstil så ingår få riktigt dyra saker där.
Har alltid haft “en öl på krogen”. Följer inflationen också
Denna kostar 3 öl på krogen. Hade jag tvekat att köpa det då? Nej. Då köper jag det. Faktiskt mest tillämpat på datorspel och försök att jämföra tid. 3 öl på krogen är ca 45-60 minuter. Tror jag att jag kommer spela längre än så, då är den värd priset.
Lustigt nog har vi samma husvaluta som trådskaparen.
“Vill du lägga pengarna på det här, eller ska vi istället åka till…”
I vårt fall är det en enkel väg att visualisera alternativkostnaden. “Vill du spendera nu eller spara till guldkanten om 40 år när du eventuellt inte längre lever eller är gift med mig längre?” har liksom inte samma enkla jämförelsevärde.
Jag har haft resor men numera tycker jag att många resor blivit på tok för dyra. Kikade tex på vad det skulle kosta att åka en weekend fr Stockholm till Göteborg med tåg för familjen (tonårsbarn). Tåg plus hotell två nätter landar på runt 10 000 och då har jag jagat priser och absolut inte tagit dyraste. Märkte då hur jag började mäta den kostnaden mot annat, tex en ny dammsugare som vi har pratat om men tyckt varit lite dyr. Två dygns resa till Göteborg eller en ny dammsugare??
Men jag tycker normalt sett att resor och minnesskapande upplevelser är det viktigaste.
mmm kör också lite på den. Bra för att jämföra vad som är värt.
ex:
Om jag jobbar får jag 500kr netto/timme
Om jag ska byta en här drivremmen på bilen, tar det 4 timmar. = 2000kr.
Då kan jag lika gärna jobba 4 timmar till och leja ut det till någon som kan.
Jag har en T-shirt på HM! Men har snarare använt det för att jag ska unna mig själv något. Kan vara väldigt snål, så om jag står och funderar på att betala inträdet till ett museum när jag är utomlands. Så tänker jag ”det är bara en T-shirt på hm”.
Jag tänkte mera på den valuta man använder när man betalar grannar och vänner för en tjänst eller pryl vilket i min värld är vinflaska eller vinbox (BIB) beroende hur mycket man ska betala (och vem mottagaren är, jag har inga nykterister i den närmaste kretsen ).
Men tolkningen om någon slags växelkurs tror jag inte att jag har, när jag ska köpa något känner jag efter i magen om det är värt det och om jag tvekar så väntar jag några dagar och känner efter igen.