Vad är din husvaluta?

Bugg var ju helt klart husvalutan när jag var barn! 50 öre styck. Nu tänker jag ofta i tid, typ arbetstid för att tjäna in kronorna.

2 gillningar

Då var ni alltså minst två som var lika knäppa. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Tre. 50-öres tuggummi, eller 1-kronors bananaskids eller refreshers.

2 gillningar

Min husvaluta är i matkasse. En matkasse 500kr. Den låg förut på 300kr men har fått inflationsjusterat husvalutan…

1 gillning

Kebabrullar

Idag timmar - på korridoren … bingolotter.

Gick mäta allt i bingolotter; pengar, avstånd, vikt etc

Hur långt är det till Malmö? 80.000 bingolotter.
Vad kostar en pizza? Två bingolotter.
Hur mycket krydda ska man ha? En halv bingolott.

1 gillning

Cheese!
En keps för 500? Det är f*n 50 cheese!

2 gillningar

Haha, började räkna på min ca nettolön/h och blev nedslagen av din monsterlön. Gött att höra att även din ligger runt 200/h :slightly_smiling_face:

Champagne.

Tycker det är en bra växelkurs mellan pengar och livskvalite så den är bra att räkna med i många fall.

Tycker det är extra kraftfullt när man pratar om någon “mindre” besparing. “Äh, det blir ju bara 1000kr på ett år” “Ja det är 3 extra tillfällen du kan poppa en champagne det året!”

Tyvärr stiger ju vinerna med inflationen också. Finns väl firtfarande ok champagne för 300kr dock… Men man får nog börja råkna på ett värde runt 350-400kr nu…

2 gillningar

Min är att en Euro är max 10kr. Är i Spanien på semester och det mesta är minst lika dyrt som i Sverige med dagens växlingskurs. Äta ute dubbelt så dyrt och mycket sämre mat. Bensin nästan 21kr/litern och Spanjorer har medelinkomst på 17400kr i månaden. Men man bor hemma tills man är 30,5år gratis eller nästan gratis och sparar ihop till ett eget boende. Boendekostnaderna är ju mycket låga här när du äger boendet och dom flesta gör det och många har inga lån.

Så motiverar jag också mina köp av spel (och dyra öl på bolaget för den delen). :grin:

Speciellt tidsaspekten, hur mycket längre jag kommer spela för den där femhundringen än vad en halv kväll på puben skulle tagit i tid.

Sen är man ju också lite.extra skadad och räknar ut timpriset när timmarna tickar på på steam. “Åfan, 20 timmar , då är jag ju nere på 25 kronor timmen. På puben hade två timmar kostat MINST två öl”.

När vi var småbarnsfamilj en gång i tiden, då hade jag 1 kg banan som ett mått:)…jag ville ha en konkret jämförelse, för att hålla mig på banan och inte spendera för mycket på små utgifter som staplar sig sedan till stora belopp.
Nu jämför jag med resor, för det mesta fygbiljetter…och värdesätter en resa mer en ny soffa , till exempel…

För mindre summor, chipspåsar, för större summor syntar.