Jag använda Swedbank Robur Asienfond, mycket nöjd med denna.
Lutar också mer och mer mot DNB global
En fråga bara, varför vill man ha flera global fonder?
Både LF, Avanza Global och Plus alla bolag.
Dnb global finns på fondo för 0.11% om du tänker på avgiften
Handelsbanken global småbolag har 2300 bolag. Riktigt bred. Kör hellre på en globalfond
Det är egentligen bara jag som alltid vill sprida så mycket som möjligt. Kunde inte bestämma mig när jag valde mellan globalfonderna så jag tog alla 3. Samma sak har jag där jag har mitt sparande, hälften hälften Lysa/Avanza. Då behöver jag inte ångra mig lika mycket över att jag valde den ena 100% över den andra.
Testa opti. Lite dyr avgift men man kan inte pilla som med vanligtvis med fonder. 9000 bolag bred portfölj
Okej men de dyrt för de erbjuder 10% råvaror de bra när börsen går dåligt och lite räntor. Om du tänker på avgiften så har fondo dnb global för 0.11% de bra faktiskt
Även levler har rabatt på avgifter för alla fonder
Ok, tror inte jag ändrar något i mitt sparande nu dock. Men… det var bra att veta om man ska rekommendera någon annan, tack för tipset.
Lejonet är ett investerings geni han utvecklar Ai uträkningar som tajmar marknaden och sånt fast det igentligen inte går han är next level @lejonet1
Hej på er, tänkte återkomma till min ursprungs portfölj jag skrev om i trådstarten här.
Nu har jag halva mitt innehav på Lysa där jag inte pillar.
Men… när jag nu tittar på min portfölj på Avanza och gör en liten utvärdering efter 2 år ser jag att AMF Småbolag gått klart sämst, den är också dyrast.
Dem 5% jag sparar där (ca 50k) funderar jag därför på att lägga över till någon av dem andra fonderna jag har.
Vart skulle ni isf lagt dem av dem övriga jag har.
DNB och Spiltan skaffade jag senare så den har mindre pengar sett till övriga, skulle ni lastat över dem ca 50k i någon av dem eller lagt dem i tex LF Global som gått bäst totalt eller i Avanza EM som gått bäst senaste tiden?
Eller inte rört något alls för den delen… tacksam för råd ![]()
Om jag får fråga från en annan synvinkel. Vad spelar det för roll hur den gått historiskt? Jag tror inte det är en vinnande strategi att välja det som gått bäst senaste 2 åren.
Tack för svar och en annat sätt att se det.
Jag tänkte mest på att den är min dyraste fond, och störighetsfaktorn att den dessutom presterat sämst. Ibland har man även läst att Småbolag inte heller är helt nödvändigt att ha med i portföljen, men det finns väl heller inget rätt eller fel här.
Ville mest bara ha input ![]()
Parkera dem i LF Globalfond, den levererar i vått och torrt.
Låg avgift och bred spridning.
Jag har själv gjort en rockard o slagit ihop mindre lönsamma fonder, ja mest i jämförelse med avgiften, till de större Globala indexfonderna.
Känner att de står pall samt är det är lättsammare för hjärna med less is more.
Du får med alla småbolagen i PLUS AllaBolag som du redan har.
Så ja, av den anledningen kan du sälja din småbolagsfond.
Vis PLUS AllaBolag får du också investmentbolagen, så du kan sälja Spiltan också.
Aha, då kanske man ska smala av portföljen än mer då. Kanske ska byta Spiltan till PLUS Allabolag och AMF splittas på övriga Globalfonder. Tack
Ok då är bytet gjort av AMF och Spiltan, vilket också känns bra i magen.
Finns det fler förslag från er vart hade ni placerat dem 15% som nu blir över? Har sett tidigare i tråden att EM rekommenderas före Sverige, står det kvar att hellre ha mer i EM än i PLUS, eller ska det helt enkelt vara mer av det globala? ![]()
Funderar också på om man ska ta bort Avanza Global helt och lägga den på någon av LF eller DNB, den hade väl blivit smalare nu dessutom vad jag läser längre upp i tråden.
Fördelningen efter försäljningen av Spiltan och AMF nedan, så 15% ska fördelas, ev. 25% om jag ska ta bort även Avanza Global ![]()
LF Global 30%
DNB Global 30%
Avanza Global 10%
PLUS Allabolag 10%
Avanza Emerging Markets 5%
DNB Global Indeks S – 90%
PLUS Allabolag Sverige Index – 10%
Den genomsnittliga svensken investerar någonstans mellan 500 och 2 000 kronor i månaden. Med så små belopp är det sällan värt att sprida ut investeringarna för mycket, till exempel genom att ha 5 % i en tillväxtmarknadsfond. Det ger helt enkelt ingen märkbar effekt.
Det bästa för de flesta är att lägga huvuddelen av pengarna i en bred global indexfond och låta ränta-på-ränta-effekten göra jobbet över tid. Vill man komplettera med en Sverigefond kan man ha upp till cirka 10 %, men det är absolut inget måste.
Det viktigaste är helheten — att spara regelbundet och låta pengarna växa långsiktigt, inte att jaga små justeringar som i praktiken inte gör någon skillnad.