Ombalanseringens magi

Robert det här har du missförstått, tror jag.

Sammanfattat: Vid fondbyte säljs första fonden första dagen, men den fond man vill köpa köps inte för än på 3e eller fjärde dagen.
Sedan syns det färdiga bytet på depån på 6e dagen.

Längre förklaring:
Nordnets fonder, och vissa andra med tar lååång tid.

1. Lägger jag en bytesorder (= sälj en fond och köp en annan för pengarna) i tid innan klockan 13.00 på Nordnet då får jag dagens kurs för fonden som fastställs på kvällen samma dag.
  2. Väntan i tre dagar (motsvarande tiden det skulle tagit innan pengarna synts på depån).
  3. Nordnet köper in den andra fonden till en kurs som är tre dagar efter min bytesorder.
  4. Tre dagar senare syns bytet på depån.

Allt är genomfört och syns på depån på 6 dagar, men första fonden såldes första dagen och den andra fonden köptes på tredje eller 4e dagen.

Du måste ju ligga utanför börsen minst tre dygn, snabbare går inte.

Låt säga att du vill rebalansera dina fonder 2 gånger i månaden d v s 24 gånger på ett år.
På ett år ligger de pengar som omsätts i i rebalanseringen då utanför börsen 3 X 24 = 72 dagar.

Den som rebalanserar fonder så ofta rebalanserar troligen oftast små %-summor av innehaven, men det är ändå mycket tid som pengarna som omsätts i rebalansering ligger utanför börsen.

3 gillningar