Omfördelning mellan räntefonder och aktiefonder?

I ett läge där börsen går ner (som nu) kan man tänka sig att man försöker öka sparandet för att på så sätt “dra nytta” av sänkta priser.
Om man då tänker att man saknar kontanta medel skulle det då vara en lösning att ändra andelen aktiefonder i förhållande till räntefonder?
Hur ser era tankar ut i denna fråga?

Jag tycker inte att man ska försöka tajma marknaden. Det är ingen som vet ifall de lägre priserna snabbt kommer att gå upp igen eller om det är en ny normal nivå.

Utgå istället från din egen riskvilja. Du har av någon anledning valt att ha en viss del räntefonder. Har de skälen ändrats? Kan du plötsligt tänka dig att riskera en större del av sparandet?

En tumregel som jag brukar använda är att aktiemarknaden kan halveras i värde på kort sikt, som det sedan kan ta 10 år att tjäna tillbaka. Det är en väldigt grov tumregel som brukar hjälpa i såna här frågor. Jag vet inget om vilka summor du har sparat men här är ett räkneexempel:

Låt säga att du idag har 1 miljon i aktier och 1 miljon i räntor. Med tumregeln så riskerar du att förlora 500t kr på kort sikt. Tänk att du istället skulle ha 1,5 miljoner i aktier och 500t i räntor. Med tumregeln riskerar du att förlora 750t kr.

Så här kan du försöka resonera dig fram till vilken nivå som är rätt för dig och den tidshorisont du har på sparandet.

@janbolmeson brukar använda en liknande tumregel som kanske är enklare: 10% i aktier för varje år som du kan låta pengarna stå orörda.

Båda tumreglerna bygger på samma princip: att aktiemarknaden är oberäknelig på kort sikt, men på längre sikt bör det vara en bra möjlighet till avkastning.

Bara om tidshorisonten i sparandet har ändrats.

1 gillning

Tack för kloka tankar.