Öppettider för Global ETF? (Savr)

Hej, har börjat bli aktiv i SAVR Global by Vanguard ETF. Även om man inte skall tajma marknaden så är det ganska kul att göra en liten hacka när marknaden faller mycket. Har inte arbetat med Global ETF:er innan och undrar om öppettiderna. Den innehåller ju aktier från hela värden där öppettiderna på börserna skiljer en del. Är det någon som har koll på hur man då sätter öppettiderna för ETF:ens kursrörelser?

Du får tänka att det är i ETF:en du handlar och inte i allt underliggande.

Det som styr när den kan handlas är då vilken börs din ETF är noterad på, då gäller den börsens ordinarie öppettider.

Kollar jag på din ETF (VGVF) så verkar den vara noterad på tyska Xetra och har då öppet 09:00 - 17:30.

Sedan vet jag inte hur det funkar när Savr är mellanhand och verkar skära emellan.

2 gillningar

Tyckte det kändes svårt att få ihop kursrörelserna också. Du säger att jag handlar ETF:en och inte allt underliggande. Samtidigt ser jag på SAVR om fondens största innehav som väl måste betyda kopplingen till allt underliggande? Har sett många djupa analyser på rika tillsammans men alldrig hur ETF:erna egentligen funkar. Har du?

När jag skrev att du handlar ETF:en och inte allt underliggande så menade jag att du behöver bara ta hänsyn till öppettiderna på börsen där den är noterad, dvs. tyska Xetra.

Om du skulle köpa allt underliggande separat skulle du istället äga det på en stor mängd olika börser med olika öppettider.

När det gäller ETF:ens underliggande tillgångar så kommer utvecklingen för de underliggande tillgångarna att reflekteras i ETF:ens pris.

Om tyska börsen öppnar innan de amerikanska kommer vi att se effekten av marknadspåverkande nyheter där först, eftersom det på förhand går att förstå att negativa nyheter för amerikanska bolag kommer att påverka dem när börserna där väl öppnar.

ETF:er handlas som en aktie och det som styr priset är de underliggande tillgångarna, aktuell information om dessa och förväntningar om framtiden.

ChatGPT tipsade mig om att vänta med att handla tills USA-börsen öppnat för att minimera spread vid ETF-handel. Jag har inte undersökt det närmare, men det lät inte helt orimligt.

ETFer är egentligen ganska enkla. ETF andelarna säljs och köps på någon börs. De i sig är bara andelar i fonden (typ som ett företag men inte riktigt). Det enda fonden gör är agerar juridisk person som äger det underliggande.

Men detta är i sig inte tillräckligt, eftersom om efterfrågan på ETFen kan bli så off att andelspriset blir mycket högre (eller lägre) än underliggande innehavs värde.

Lösningen på detta är att göra ETFen open ended. Alltså att andelar kan förstöras (eller skapas). Det görs av en aktör som kallas AP (Authorized Participant), AP har en specialdeal med fonden.

AP kan köpa alla aktier till samma fördelning som i fonden, sen ge dessa aktier till fonden och få en ny andel i utbyte. Dessa nya andel säljer AP på börsen med de andra.

För att förstöra andelar så blankar AP aktierna och köper en fondandel. Dessa två positioner ger sen AP till fonden som nettar ut dessa (trollar bort dem i tomma intet).

Då blir fonden open ended och AP kan styra priset på andelarna till att matcha underliggande värde.

5 gillningar

Många börser har ju en för- och eftermarknad samt andra ställen där aktier handlas utanför börsens öppettider. När amerikanska börser är stängda och tyska börsen är öppen sätts nog priset på aktierna via dessa marknader. Finns ju även derivat.

Men generellt är det nog bättre att handla fonder med mkt amerikanska aktier när amerikanska börsen är öppen

Känns som att du borde läsa på mer om ETFer innan du “börjar bli aktiv”. Annars finns risken att det slutar illa. I all välmening.

1 gillning

Aktiv = lekhinken, så ingen fara :slight_smile: