Optimera krockkudden hos SPP

Hur optimerar jag bäst min krockkudde (räntefonder) hos SPP, med 6 år kvar till pension?

(Nej, fondförsäkringen går inte att flytta till Avanza/Nordnet/LYSA etc.)

Så, hur kombinerar jag bäst räntefondsalternativen hos SPP:

• Likviditetsfond
  • Korträntefond
  • Grön Obligationsfond
  • FRN Företagsobligationsfond
  • Global Företagsobligation Plus
  • Obligationsfond
Just nu har jag 15% Korträntefond, 10% Grön Obligationsfond och 5% Global Företagsobligation Plus men funderar på att minska andelen korträntefond och lägga till FRN (Floating Rate Note) fonden.

Hej Hasse!

I detta ränteläge så är korta räntefonder ett bra alternativ, jag är verkligen inte någon expert på just räntefonder, men det är inte det tillgångsslaget som kommer att ge avkastning dom kommande åren.
För att just få avkastning på räntefonder så måste man även där ta risk för tillfället, detta genom att investera i företagsobligationer med högre risk.
Räntefonderna är som du säger en krockkudde mot aktiefonderna, jag hade inte lagt ned så mycket tid på att fundera ut den bästa fördelningen där utan kört på en lång och en kort räntefond och fokuserat mer på aktiesidan.

Ju kortare tid till pension (försäljning) desto högre andel räntefonder för minskad risk, och då blir det plötsligt mer intressant med någon slags avkastning även där.
Tittar man på morningstar har SPP Kortränta KIID 1 & Std.avvik 0,1, Grön Obligationsfond och FRN Företagsobligationsfond KIID 2 & Std.avvik 0,7-1,0, medan Global Företagsobligation Plus och Obligationsfond har KIID 3 & Std.avvik 2,0-2,1 i år.
Så, under vilken nivå i KIID och Std.avvik bör man hålla sig i en lite större krockkudde?