Jag hjälpen en nära vän till mig att se över hens pensionssparande. Just nu har personen placerat ca. 800tkr i en enda fond, Skandia Sverige Exponering.
Jag tänkte förbättra diversifieringen och göra portföljen med mer bredd men även se till att bevara kapitalet.
Jag tänkte någonstans i stil med 50% aktier och 50% räntefonder, då personen planerar att ta ut pengarna inom 3-5år.
Aktiefonder har jag bra koll på… Men jag har inte så bra koll på just räntefonder… jag tänker att vi vill få med följande två byggstenar:
En fond i en valutasäkrad korträntefond med kort duration (<1år) och låg kreditrisk
En valutasäkrad mix-räntefond med en duration på ca. 4år med låg kreditrisk
Personen har sitt IPS konto på Skandiabanken. Därav begränsat utbud av räntefonder att välja mellan. Här är några med förvaltningsavgift < 0.5%:
Planen är att börja ta ut pengarna om 2-3år. För att sedan ta ut under 5 till 10 års period.
Som kort räntefod har jag hittat Skandia Kortränta som finns på Skandiabankens hemsida. Jag skulle vilja kombinera denna med någon räntefond med längre duration tänker jag är bra (?).
Jag tänker:
Skandia Kortränta 25%
Spiltan Högränta 25%
Med tanke på önskemålen ovan hade jag undvikit Spiltan Högräntefond då den har hög kreditrisk och riskerar att fungera dåligt som krockkudde på så vis att den korrelerar med aktier.
Enligt Morningstar har Skandia Obligationsfond högre kreditbetyg på innehaven och durationen ligger på strax under 4 år.
Kanske kan den vara ett alternativ som räntefond 2?
Gällande kreditrisk och krockkudde utvecklades också Spiltan Högräntefond (grön) och Skandia Obligationsfond (orange) väldigt olika under Corona-kraschen.