Feedback på månadssparande

Jag har en del kunskap i aktier men vill hitta ett långsiktigt och stabilt månadssparande för ca 20k per månad. Vill ha en långsiktig avkastning över ca 30 år omkring ~8% men inte ta för stor risk. Bor utomlands så kan enbart använda KF och Avanza.

Vad tror ni om antingen:

• Avanza Auto 4 100%

eller

• SPP Global Aktiefond 60 %
  • Spiltan investmentbolag 20 %
  • Räntefond (gärna ett förslag) 20 %

/Expat

Om sparhorisonten är över 30 år anser jag att 20% räntor är för mycket. Personligen hade jag inte alls investerat i räntefonder. Särskilt inte i detta ränteklimat.

80% Globalfonden och 20% Spiltan Investmentbolag låter inte helt dumt som portfölj. Spiltan torde vara ett mer riskfyllt innehav än globalfonden och bör således förhoppningsvis öka avkastningen något. Du kan även överväga en svensk småbolagsfond istället. De har historiskt korrelererat tydligt med investmentbolagen och bör också över lång tid avkasta bättre än globalfonden (med ökad risk förstås).

Tack för input. Saken är den att jag inte vill ligga sömnlös vid en större nergång och vill hitta ett sätt att bygga in krockkuddar i sparandet. Är räntefonder ändå inte att föredra? Nu har jag ca 50% av mina pengar på sparkonto med 1,1% ränta och andra hälften i Sverige-exponerade aktier och fonder.

Kanske till och med blir svårt att nå 8% om året om du ska ha 20% i räntor.

Kanske hellre 90/10 eller 100/0? Med så lång horisont som 30 år så kommer nedgångar a inte vara nåt större problem sett till helheten.

Räntefonder är absolut inget fel att ha. Jag skulle nästan säga att de är ett måste om man inte vill ligga sömnlös vid en större nedgång.

Men förvänta dig inte 8% i året med 20% räntor.

Personligen tycker jag 2a alternativet är bättre.

Själv hade jag nog kört med PLUS Allabolag istället för Spiltan investmentbanken (lyssna på avsnitt 3 i serien om investmentbolag från i söndags). Du får runt 40% investor i den fonden så totalt kapital blir 8% investor. Lite väl mycket koncentrerat till ett bolag, annat än du verkligen gillar just investor.

Räntefond. Jag är ingen vän av dessa om jag har ett val (vilket man tex inte har i tjänstepensioner).

• Kortränte fonder har fått krypa långt ut på riskkurvan för att få någon typ av avkastning. Innebär att de flesta ligger tungt i företagspapper. Det blir risk för samkorrelation vid en krasch. Aktier och företagspapper går ner samtidigt.
  • Långräntor är inte heller bra om räntorna börjar gå upp. Räntor upp innebär att obligationer går ner i pris. Ju längre tid räntorna är bundna desto längre tid blir det kämpigt för långa räntefonder.

Jag hade istället satt räntedelen på ett Avanza+ Sparkonto och bundit en del på tex 1 år för att få vettig ränta. En del kan du har obundet för att ha cash att gå in med vid en krasch. Om du nu får öppna konto som Expat. Brukar gå med lite extra pappersexercis.

När det gäller fördelningen 80% aktier / 20 % räntor så får du nog räkna med att en sådan portfölj kan droppa med en 40%. Snitt börskraschen är runt -50% dvs med 80% aktier blir det -40% på totalen. På så lång sikt som du säger är det inget problem … bara du kan hantera den emotionella biten i en krasch. Om inte så får du sänka aktie andelen tyvärr. Även om det är synd på ett så långsiktigt sparande.

Lycka till :grinning::+1: