Oral-b iO 9s tandborsthuvuden

Att investera i munhälsan är ju en riktig guldgruva. En bra tandborste kan minska kostnaderna hos tandläkaren massvis.
Min förra eltanborste, en Oral-b Triumph Professional firade 11 år med att kasta in handduken, lagom till Black Friday.
Köpte en Oral-b iO 9s på rean. Den känns supermysig och ger mig motivation att sköta tänderna bättre genom att berätta vart jag missat att borsta samt att jag kan bokföra tandtråd, munvatten och tungborstning.
Normalt är min research riktigt noggrann, men eftersom det blev brådis hann jag inte sätta mig in ordentligt i alla detaljer.
Jag inser nu att ett borsthuvud går att få för den humana kostnaden 175kr. Ett sexpack är i jämförelse nästan gratis, bara 426kr. 71kr är fortfarande lite dyrare än jag helst vill betala när jag lagt 2400 på själva borsten.
Till min gamla borste köpte jag ett 100pack från kina som räckt fram till nu (jag tror jag har två oanvända kvar.)
Till min fasa verkar det inte finnas några piratborsthuvuden till dessa. Om någon har något fint tips tas det tacksamt emot.
Hjälp mig rädda min munhälseekonomi så jag slipper blanda egen tandkräm!

4 gillningar

Förlåt men jag är lite skeptisk :slight_smile:

Jag kör tandtråd, vanlig ”ful” tandborste, enkel fluorid tandkräm och har inte haft hål på typ 15 år eller något.

Tips är att inte skölja munnen efter tandborstning så tandkräm/skum fortsätter skydda tänderna. Morgon och kväll. Borsta tillräckligt länge. Undvik att snacksa mellan måltider. Om känsliga tänder / lätt att få hål använd munskölj eller borsta tänderna efter lunch.

Tror du kan sänka materialkostnaden rätt rejält med samma resultat :slight_smile: Min bror var tandläkare så jag kör på hans råd sedan flera årtionden.

Det är ok att vara skeptisk. Personligen har jag gått från massor av hål till inga hål sedan jag skaffade eltandborste. Innan eltandborste var det vanlig borste, tandtråd, mellanrumsborste och flourskölj på recept.
Det dåliga med eltandborste är att jag kan äta godis.

1 gillning

Var köper man100-pack från Kina? AliExpress?

Jag minns inte, för det var så länge sedan. Jag kände mig lite lurad först, för det marknadsfördes som äkta vara men när de kom hem var det uppenbarligen inte det. Dessutom var de av lägre kvalitet, men jag har bytt när det behövts och de har ju hållit ett bra tag :slightly_smiling_face::slightly_smiling_face:

1 gillning

Ett tips är att använda Oral-B’s egna tandkräm av märket Pro Expert, det innehåller en annan typ av flourid, tennfluorid vilket är bättre.

Off topic: Jag tror också på eltandborstar. Kör själv med Philips Sonicare Diamondclean sedan ca 10 år tillbaka och är så nöjd. En av de första sakerna jag unnade mig efter studierna när man fick sin första lön (förutom en vettig jobbgarderob…) Tänkte som dig att munhälsa är klokt att investera i långsiktigt. Känns för mig som att munhälsa till viss del är genetisk. Vissa får aldrig problem trots halvdåliga rutiner, vissa får mycket problem trots goda rutiner. Jag tillhör dem som haft en del hål genom åren, därav investeringen i eltandborsten. När förra gick sönder för några år sedan körde jag med vanlig tandborste några månader och det rengjorde verkligen inte lika bra. Får bort så mycket mer med eltandborsten och den kommer in mellan tänderna på ett helt annat sätt.

On topic: Har själv aldrig köpt kopior då jag inte trott på det. Känns som att sätta budgetdäck på en sportbil. Men kan ha fel :smile: Har däremot alltid väntat in vettiga kampanjer och då slagit till. T.ex. kampanj + en 20 % rabattkod. Eller amazon.se har haft billigt ibland. Kollade där på din tandborste och verkade mycket riktigt som alla kinakopior exkluderade iO-serien!

1 gillning

Alltså hellre byta ofta med en borste som håller sämre än att använda en svindyr borste lite för länge? Så tänker jag. Jag har under dom här elva åren inte haft ett hål, och då har jag druckit läsk och käkat godis, vilket jag inte gjorde sista åren med vanlig tandborste. Då måste ju piratborstarna göra någon typ av nytta? :wink:

Det är första gången oral-b har bytt fattning på borsthuvud mot handtaget. Alla tidigare modeller har haft samma. Så säkert kommer piratmodeller framöver. Ett tips. Alla oral-b tandborstars strån har en påfärgad livsmedelsfärg. Den blå färgen. Den bleknar ner vid borstning. När färgen bleknat ner till halva stråts längd är det dags att byta borste. Vid daglig användning x 2 är det ca 3månader.

2 gillningar

Tillverkaren tycker att det är dags att byta då ja :wink:

Absolut. De vill ju tjäna pengar. Det går att få lika rent med vanlig tandborste som eltandborste. Rätt borstteknik kommer man långt med.:grin:

1 gillning