Råkade notera att jag sedan ett antal år har en östeuropafond i PPM. 30% är investerat i Ryssland i den så jag antar, när handeln återupptas, att värdet sjunker med 25-30%.
Hur som helst. Jag vill inte ha några nyinvesteringar där.
Kan jag välja att låta nuvarande innehav vara men styra om framtida inköp till exempel AP7 SÅFA?
Eller måste jag byta hela innehavet om jag inte vill att några nyanskaffningar görs? Jag tolkar det som att jag måste byta allt.
Varför vill du behålla det du har? Hade du köpt innehavet idag?
Personligen hade jag flyttat allt till den lösning du tror på. Att ligga kvar för att undvika att förlora på en fond är en tankevurpa, om det är rätt val att ha kvar fonden för att du tänker att det kommer gå upp igen ska du ju snarare köpa mer…
Att sparare i Rysslandsfonder inte kan sälja sina fonder och heller inte byta dem mot andra PPM-fonder skrev Placera om tidigare i veckan. Men problemet är större än så. Ingen av dessa sparare kan heller göra några som helst byten i sina PPM-fonder förrän de stängda fonderna öppnas igen.
Betyder det även att den som börjat ta ut sin premiepension får sina pensionsutbetalningar stoppade på obestämd tid? Eller är det omöjliga helt plötsligt möjligt då?
Hej
I Ppm systemet blir köpfördelningen den procentuella del du valt för dina respektive innehav.
Du kan alltså inte ha ett innehav och sen inte få någon nyinsättning där!
Har du tex fördelningen 50%-30%-10%-5%-5%, så blir köpet när nya pengar kommer in i december lika fördelade som den!
I tjänstepensionen är det däremot annorlunda ,där kan du välja köpa för hela summan i andra innehav än dom du redan äger…
Bytte nu hela portföljen, däribland SEB Östeuropafond. Den innehar 30% i Ryssland. Därmed borde ju, om jag inte tänker fel, kursen på fonden gå ner med ungefär lika mycket förutsatt att värdet åsätts noll för det ryska innehavet.
OK men det kanske blir så att ordern avbryts och du får meddelande om detta. Om detta kvarstår när nya pensionsrätter tillkommer så kommer de säkert att hitta på en lösning, typ att nya pensionsrätter sätts in i AP7 Såfa. Sen borde man passa på och föra in en till variant av fondbyte där man kan byta enskilda fonder så man slipper den här typen av låsningar i framtiden.