Överta aktier från aktiedepå

Hej,

Mina föräldrar vill överlåta sina aktier till mig med ett värde på ca 250000kr. De har dem på en aktiedepå hos Swedbank.

Hur görs detta på enklaste sätt rent skattemässigt (och praktiskt) Jag har själv ett ISK-konto.

Tacksam för lite vägledning och hjälp.

Vid överlåtelsen så måste de landa på en depå först. Du tar över föräldrarnas omkostnadsbelopp, så ta reda på vad det är. Alltså bör du helst ha alla köpnotor.

Det året som du säljer aktierna eller flyttar in dem i en ISK så måste du skatta på vinsten på blankett K4. Du kan inte flytta in dem i ett ISK utan att skatta först.

Om du inte vet omkostnadsbeloppet så kan du använda schablonmetoden. Då skattar du 20% på hela försäljningsvärdet. Schablonmetoden är också lönsam att använda om aktierna gått upp minst 450% sedan dina föräldrar skaffade dem.

1 gillning

Tackar! Förstår jag det rätt att jag inte behöver betala skatt i första skedet (då de läggs i min aktiedepå) utan först om/då jag säljer av?

Njae, med schablonmetoden kommer vinsten beräknas som 80% av aktiernas nuvarande värde. På vinsten skattar man 30%. Så total skatt blir 80% x 30% = 24% av aktiernas nuvarande värde.

Som exempel, om man har aktier som gått upp 0% sedan man köpte dem, så skattar man alltså 24% i ”onödan” genom att använda schablonmetoden.

Aktierna måste ha gått upp minst 400% för att schablonmetoden ska vara fördelaktig att använda.

1 gillning