Övervakningssamhället och AI

Jag noterar den här artikeln:
Trafikverket vill mäta hastighet mellan kameror | SVT Nyheter

Jag har ingen riktig synpunkt på tekniken eller modellen i sig. Dock tror jag att vi kommer att få se mer av sådant här och inte bara i trafiken. Om vi exempelvis tänker oss en livsmedelsbutik så vore det fullt möjligt att mäta tiden som du står framför köttdisken och sedan ha en automatiserad koll av om du lägger upp några varor därifrån på kassabandet. Nu menar jag inte att det skulle vara fel att sätta dit den som snattar men det är mer känslan av att vara övervakad som känns lite obekväm. Med en AI-lösning kopplad till kameror skulle alla möjliga typer av “avvikande beteenden” enkelt kunna fångas upp. På säkerhetsvaktens monitor blinkar en röd lampa när du passerar en viss plats i butiken.

En möjlig positiv aspekt av ovanstående är att den etniska profilering som jag uppfattar förekommer idag kan minska. Istället för att vakter utanför kassalinjen tar åt sidan unga mörkhyade män som anses “generellt misstänkta” (detta uppfattar jag förekommer) vore det kanske mer rättvist om en dator signalerar vem som är misstänkt baserat på något mer objektivt.

En annan intressant fråga är hur användningen av AI i privata företags lösningar kan komma att skilja sig från vad t.ex. Polisen eller andra myndigheter får möjlighet att använda. Just nu känns det som att alla dammluckor är öppna för alla sorters ingripande påhitt men så kan det väl inte gärna fortsätta. Även om vi just nu har en jobbig utveckling i samhället tror iallafall jag att ordningen kommer att återställas någorlunda. Då kan vi på nytt få en mer sansad diskussion om vilka ingripande åtgärder som är proportionerliga eller inte.

Helt rimligt att mäta mellan kameror. Norge har väl gjort detta i 15 år?
Alla jag känner har Waze på telefonen som säger till när det är en fartkamera i närheten. Och då saktar man in, för att sen höja hastigheten. Vill man ha en nollvision av dödsfall i trafiken vore detta jättebra!

Jag förstår inte riktigt kopplingen av fartkameror till etnisk profilering i ICA-butiken, låter lite som en separat diskusion som kan spåra ut.

Alla som använder en smartphone är väl redan övervakad till viss del? Det går att spåra var vi är, vilka vi pratat med, vart vi handlat och vart vi rört oss.

Det läskiga blir väl när osnälla personer utnyttjar uppgifterna för egen vinning.

Det är nog omöjligt att undvika att övervakas i dagens samhälle, men mig stör det inte nämnvärt. Blir jag utsatt för brott, så vill jag gärna att de osnälla åker fast.

1 gillning

@Melwa Du skulle bara veta hur mycket som sparas om hos google och meta.

Det är bra mycket mer än du tror.

Det är väl allt! Enligt deras villkor så äger de till exempel de bilder vi lägger upp.

Jag vet hur internet och jättarna får in sina pengar, men jag är nog mer insatt än många andra.

Jag tror du har rätt. AI kommer öka möjligheterna att övervaka människors beteende både för säkerhet/brottsbekämpning och kommersiella syften. Samma ICA-butik kan ju se att du hänger länge vid chips-hyllan och skicka pushnotiser till din mobil om extrapris på OLW… Finns en risk att det blir som i Kina. Återstår att se hur detta regleras.

1 gillning

Jag är medveten om att mycket sparas av ”digitala fotspår” i olika former. Dock uppfattar jag ändå att detta till största delen är något som sker ”frivilligt”. Vill man slippa bli övervakad så går det att undvika, alltså genom att hitta olika kryphål.

När övervakningen börjar handla om ”det fysiska livet” och AI kan övervaka mina och andras beteenden och sedan jämföra och analysera dem så tillkommer helt klart en dimension.

Om det bara handlar om typ extrapriser så är det ju inte så stor sak. Det är ju den typ av övervakning som dominerar redan idag. Om det blir ”mer av samma” och kanske lite smartare så tror jag att det går att leva med. Det är mer det som inte syns eller går att förstå som jag är orolig över.

Det var för 10 år sen. Butiker vet nog 100x mer om oss idag än då. Bra för oss kunder att få mer riktad reklam t.ex.

Men det betyder inte att man bor i Kina, förstår inte den risken.

1 gillning

Riktad reklam är inte hela världen. Det går att förstå hur det hänger ihop. Mer avancerad övervakning som går bortom vad du kan förstå är en annan sak.

Kina-liknelsen syftade alltså på mängden övervakningskameror i samhället och hade inget med matbutiker att göra, otydligt av mig bara.

Mängden kameror spelar inte så avgörande roll så länge övervakningen av kamerorna främst är ”analog”. Det kan förstås upplevas som lite konstigt när det blir uppenbart att ”övervakarna” har detaljkoll på enskilda personer. Jag har själv upplevt det i Belarus som har köpt in Kinas system.

Om övervakningen görs via AI ökar effektiviteten något oerhört. Då är den inte längre beroende av övervakarnas antal eller kompetens. Då är slajmkapaciteten 100% dygnet runt oberoende av alla mänskliga faktorer. Kombineras det sedan med kontroll av allt du googlar på blir det än mer läskigt. Att någon ”kameraägare” kan sälja din data (som ju redan är vanligt) känns inte som något kul scenario.