Hej på er alla, killar som tjejer här på forumet!
Jag tänkte dela med mig av en grej som säkert kan vara till nytta och glädje för en del av er.
Många är vi som deltar i den gigantiska marknad som kallas “skönhet/self-care/hygien” etc. Där ingår faktiskt både din rakkräm från ICA och high-end smink med läppsitft för 990 kronor. De flesta av oss har en hygienrutin, och då ingår vi i den marknaden, vare sig vi vill eller inte.
Men jag har under årens lopp - efter tonårens acne - förfinat min skönhetsrutin. Det började med att jag fick låna min mammas tvättkräm från franska märket Clarins. Då var jag väl femton och ville vara fin. En perfekt storm av dålig hy, viljan att vara åtråvärd och den där superlöddrande krämen som luktade gott. Jag var fast.
Jag vet inte hur många tusenlappar som gått från mitt bankkonto till skönhetsbranchen under de senaste 25 åren. Hela blogg/instagramvärlden med fokus på skönhet pratar om 25-stegsprogram och K-beauty, J-beauty, dolphin-skin, olika syror, mm…Det saknas inte information om man vill ha det.
Men på sistone har jag tröttnat på min 7-stegsrutin morgon och kväll och dessutom de senaste åren dragits med nya hudproblem i form av rosacea (rödsprängda kinder). En gnagande tanke har varit att jag själv skapade problemen.
För tio dagar sedan rann bägaren över. Jag betalade 1470 kronor för en dålig hudvårdsbehandling som gjorde ont och gav mig sår på kinderna. Jag var arg, men min hy var argare.
I samma veva läste jag om hur man kan förstöra sin hudbarriär genom en del av stegen i sin hudvårdsrutin, tex. scrub (exfoliering) och andra ambitiösa steg som ska polera fram ett “glow”. Detta kan man läsa mer om i boken Hudbibeln av Johanna Gillbro. Hon är huddoktor och forskare.
Uitfrån boken förstod jag det som att ju mindre jag gör med huden, desto bättre mår den. Who knew?!
Nu sitter det säkert pojkvänner och makar och nickar. Det är det som de har sagt hela tiden; det är slöseri med pengar att lägga dem på krämer och sånt där tjafs. Inte riktigt.
Detta har jag lärt mig nu
- Ingen tvätt av ansiktet på morgonen. Då är hudbarriären uppbyggd över natten
- Man får ändå gärna smörja in sig i ansiktet med lämplig kräm och använda solskydd när UV-index är över 2 (när solen är stark).
- Tvätta ansiktet med någon mycket snäll tvättkräm på kvällen, kräm på också.
- Ingen exfoliering.
Min hud mår toppen nu. Kinderna är inte rödsprängda längre. Jag lägger ut nästan all min hudvård på Tradera, men kanske borde jag slänga produkterna egentligen?
Sparar jag pengar? Vi får se om ett par månader hur det ser ut på kontot. De produkterna jag använder nu är inte super-billiga, men de är FÅ. Tanken svindlar - jag kommer kanske aldrig mer att lägga pengar på en hudvårdsbehandling på salong. Sjukt skönt.
Länge leve hudbarriären!