Paradigmskifte för mitt skönhetskonto - less is more

Hej på er alla, killar som tjejer här på forumet!
Jag tänkte dela med mig av en grej som säkert kan vara till nytta och glädje för en del av er.

Många är vi som deltar i den gigantiska marknad som kallas “skönhet/self-care/hygien” etc. Där ingår faktiskt både din rakkräm från ICA och high-end smink med läppsitft för 990 kronor. De flesta av oss har en hygienrutin, och då ingår vi i den marknaden, vare sig vi vill eller inte.

Men jag har under årens lopp - efter tonårens acne - förfinat min skönhetsrutin. Det började med att jag fick låna min mammas tvättkräm från franska märket Clarins. Då var jag väl femton och ville vara fin. En perfekt storm av dålig hy, viljan att vara åtråvärd och den där superlöddrande krämen som luktade gott. Jag var fast.

Jag vet inte hur många tusenlappar som gått från mitt bankkonto till skönhetsbranchen under de senaste 25 åren. Hela blogg/instagramvärlden med fokus på skönhet pratar om 25-stegsprogram och K-beauty, J-beauty, dolphin-skin, olika syror, mm…Det saknas inte information om man vill ha det.
Men på sistone har jag tröttnat på min 7-stegsrutin morgon och kväll och dessutom de senaste åren dragits med nya hudproblem i form av rosacea (rödsprängda kinder). En gnagande tanke har varit att jag själv skapade problemen.

För tio dagar sedan rann bägaren över. Jag betalade 1470 kronor för en dålig hudvårdsbehandling som gjorde ont och gav mig sår på kinderna. Jag var arg, men min hy var argare.

I samma veva läste jag om hur man kan förstöra sin hudbarriär genom en del av stegen i sin hudvårdsrutin, tex. scrub (exfoliering) och andra ambitiösa steg som ska polera fram ett “glow”. Detta kan man läsa mer om i boken Hudbibeln av Johanna Gillbro. Hon är huddoktor och forskare.
Uitfrån boken förstod jag det som att ju mindre jag gör med huden, desto bättre mår den. Who knew?!

Nu sitter det säkert pojkvänner och makar och nickar. Det är det som de har sagt hela tiden; det är slöseri med pengar att lägga dem på krämer och sånt där tjafs. Inte riktigt.

Detta har jag lärt mig nu

• Ingen tvätt av ansiktet på morgonen. Då är hudbarriären uppbyggd över natten
  • Man får ändå gärna smörja in sig i ansiktet med lämplig kräm och använda solskydd när UV-index är över 2 (när solen är stark).
  • Tvätta ansiktet med någon mycket snäll tvättkräm på kvällen, kräm på också.
  • Ingen exfoliering.

Min hud mår toppen nu. Kinderna är inte rödsprängda längre. Jag lägger ut nästan all min hudvård på Tradera, men kanske borde jag slänga produkterna egentligen?

Sparar jag pengar? Vi får se om ett par månader hur det ser ut på kontot. De produkterna jag använder nu är inte super-billiga, men de är FÅ. Tanken svindlar - jag kommer kanske aldrig mer att lägga pengar på en hudvårdsbehandling på salong. Sjukt skönt.
Länge leve hudbarriären!

73 gillningar

Jag har atopisk hy och efter många år så har jag hittat en rutin som fungerar för mig. Som tillåter mig att fortfarande använda parfym och skäggolja. Men bara när jag mår bra. Vid stress och/eller dålig sömn så får jag pausa. Tog en jäkla tid och i mångt och mycket handlade det om att minska mängden vatten jag utsätter kroppen och ffa ansiktet för.

Inga produkter mot någonting, annat än receptbelagda, inga spabehandlingar :slightly_frowning_face: och tvätta inte ansiktet dagligen med vatten. Duscha går bra men inte för länge eller för varmt, undvik att bada, spring om du ser klorerat vatten. Doktorns order. :joy:

4 gillningar

Gör att jag känner mig ganska nöjd med min rutin… som typ lyder, blaska lite vatten i ansiktet båd’ morgon och kväll, för att liksom vakna respektive känna mig ‘ren’ nog att somna… sen har jag, sedan min 50-års-dag förra året njutit av en yttepytteliten dutt av Amazing Spaces Delicate Skin-kräm som jag fick i present av en väninna. Den tog slut för ett par veckor sedan, och jag kan gott tänka mig köpa en till mig själv, för den känns skön, luktar gott och fräscht och den lilla kvarts-ärtstora klicken gör att jag känner mig lite lyxigt omhändertagen av mig själv. Hoppas den kan kvala in som lämplig kräm… :eyes:

Och du - så himla fint att du kommit till denna insikt och tar action på det!
:pray:

5 gillningar

Välkommen i gänget!
Jag är 57 och har aldrig gjort någon ansiktsbehandling. Har alltid tänkt ”naturligt är bäst”. Jag har gjort ungefär det du gör nu i hela mitt liv. Erkänner att bekvämlighet också är en faktor i sammanhanget. Huden är mjuk ”som en bebisrumpa”. :blush:
Tänk så mycket tid o pengar jag sparat under åren (ehm, varför syns det inte på kontot? :thinking:)

6 gillningar

Vill tipsa om att Science Vs nyligen gjorde ett avsnitt om hudvård!

Hittade det när jag lyssnat på avsnittet där du @carolinebolmeson nämnde en dokumentär på SVT Play och jag själv upptäckte att den dokumentären inte längre är tillgänglig :disappointed:

Kort summering av avsnittet är att det finns bara en kräm som är bra för din hud och det är solkräm. Allt annat lägger sig som ett lager ovanpå huden och sköljs bort nästa gång du duschar.

Hade själv ingen hudrutin sedan tidigare och min jakt handlade om ifall jag skulle börja med någon. Nu har jag dock landat i att bara bli duktigare med solkräm helt enkelt :sweat_smile:

6 gillningar

Toppen! Detta måste bli ett eget avsnitt!

Bjud in Johanna Gillbro.

13 gillningar

Bra idé!!!

4 gillningar

JA! Vilken lysande idé! Själv hade jag otroligt stora besvär med acne och lider fortfarande av alla ärr jag då fick. Provade alla möjliga kurer och krämer men det enda som hjälpte var receptbelagd medicin.
Maken hade nästan ännu mer problem i tonåren med acne och har nu rosacea.

Barnen har alltså inte de bästa generna när de nu närmar sig tonåren… Jag tänkte att det borde ha hänt en hel del på de 25 år som gått sedan jag var i den åldern men till min förvåning verkar det inte ha gjort det. Visst finns det både fler och dyrare krämer, men inte något som fungerar verkar det som.

Att höra någon som vet vad som fungerar och vad man kan låta bli att lägga pengar vore mycket intressant.

Också kul med ett mer ”kvinnligt” ämne. Kanske ska det ledas av Caroline istället och Jan får vara den som bara lyssnar och ställer frågor när han inte hänger med.

11 gillningar

Jag har alltid varit kass på att ta han om min hud. Aldrig några krämer, solskydd, återfukande eller sådant. Borde bli bättre. Har oftast bra (som jag kan se :joy:) hud ändå men ibland väldigt torr. Tränar mycket så duschar ibland 2-3 gånger om dagen vilket torkar ut. Men jag gör inget åt det…

1 gillning

Min rutin är att duscha var tredje dag ungefär och då använder jag ett pump av 2l billigt schampo de har på Lidl. Har aldrig någonsin använt krämer eller nåt, min hud har alltid varit bra. Till och med fått beröm av det :rofl:

Det enda jag nog borde bli bättre med är solkräm. Men det är så kladdigt och jobbigt att smörja in när man är hårig som en apa. Bränner mig sällan, tror håret(pälsen?!) skyddar en del?

Testade skäggolja ett tag men då fick jag bara finnar så gav upp det. Kändes som en meningslös produkt?

1 gillning

Go girl! :muscle: Ditch the kit. Jag har ju sedan 30ish år ändå sett så jäklig ut i mitt ansikte pga vitiligo så har liksom bara tänkt att det liksom inte är lönt att kasta massa pengar och behandlingar på det fejset.

Men måste pga det ändå, alltid ha solskyddsfaktor mellan mars-september och jag lyxar även ibland till med brun utan sol för dagar jag vill kunna smälta in i gruppen utan att bli utstirrad. Men de produkterna hittar jag bland de vanliga prissegmemetet och är hyfsat snälla mot plånboken…

Jag som bökar mycket i trädgården behöver även lite Nivea soft på händerna. Är det riktigt illa där blir det Helosan. Funkar till det mesta på folk åfä.
När jag får mina nässelutslag av stress lindrar Idomin som dämpar klådan och svedan. Sån e jag - en ganska enkel typ :grinning: men jag har desto mer nagellack. Har en hel byrålåda full, men det är en helt annan historia…:nail_care:

6 gillningar

Bra jobbat Caroline! :grinning::+1::+1:

Jag köpte en sminkpenna till min fru något sådant där runt ögonen klet typ ish. Räknade ut kilopriset …. 100 000 kr/kg :scream::joy: Det finns ju ingenting i det innehållet som motiverar i närheten av det priset.

Som kemiingenjör så har jag alltid varit skeptisk till dyra skönhetsprodukter. Läser man innehållsförteckning så är innehållet 99% samma mellan ACO standard kräm och någon apdyr kräm från lyxmärke. Det är bara marknadsföring inget annat.

Själv kör jag, ok som kille då, helt vanliga standard grejer och det funkar väl bra. Frun håller fast vid några lyxgrejer som hon inte kan/vågar/vill leva utan men har sansat sig med det mesta. Senast med schampo där t.o.m. mitt Head & Shoulder tydligen plötsligt är jättebra :joy:

Viktigast är väl att man trivs med det man använder. Men hela skönhetsindustrin jobbar ju stenhårt för att vi ska gå på deras trick. Inte lätt att stå emot alltid :grinning:

3 gillningar

Känner igen mig i mycket, har känslig hy, men som mest gett problem med hårbotten. Är överkänslig mot det mesta i parfymväg när det gäller hudvård och hårvård, men tål vissa dofter och produkter.

Använder jag fel produkter får jag eksem, klåda, finnar och rodnad. Så i ansiktet är jag försiktig, tvättar med en teatree oil tvätt från Body Shop varje gång jag duschar, det håller finnarna i schack. Sen så är det på sin höjd lite vatten till kvällen och smörjer sällan in mig i ansiktet. Har lite oljig hy, så blir sällan torr.

Håret tvättar jag med Daxxin och Mevolution sensetive schampo och balsam. Kroppen med Mevolutions body wash och samma märke handtvål utan doft.

Händer och fötter kör jag varvat Aco after sun gel, den doftar gott (och jag tål den doften) och återfuktar länge och är jag riktigt torr kör jag försvarets fotsalva, den är tokbra till händerna också. Brukar smörja lite extra till natten, den doftar skog, tror det är granbarrsdoft.

Sen kör jag Aco SPF 50 matt face till ansiktet när jag kommer ihåg och har alltid en försvarets hudsalva i väskan/fickan till läppar och nagelband.

Är känslig för vissa hårprodukter med, så kör saltvatten och lite torrschampo till vardags och ibland lite vanlig spray. Gillar märket Liance, prisvärt och doftar milt och jag reagerar inte på produkterna. De har både spray, saltspray och torrschampo. Tror även det är ett svenskt märke.

1 gillning

Kan bara hålla med, finns ingen poäng med dyra krämer. Sen finns det dock en poäng med att välja krämer med bra innehåll om man har känslig hy. Har tidigare haft perioral dermatit i perioder på vintern så har testat mig igenom ett gäng med krämer.

Här kommer ett tips på en billig lifesaver för känslig hy (Weleda Skin Food light):
https://www.apotea.se/weleda-skin-food-light-30-ml

Sen är även Maria Åkerbergs produkter toppen (förhållandevis billiga och finns ofta till rabatt).

2 gillningar

Funky. Hur gör du för att inte börja utsöndra mindre attraktiva dofter?
Jag tränar iofs cardio minst en timme om dagen, men jag duschar nog i snitt 2 ggr/dag.

Inga hudproblem. Inga hårproblem. Inga odörproblem.
Duscha är najs.

Låter slösigt med varmvatten att duscha 2 gånger om dagen.

Visst har jag tränat så duschar jag men det gör jag inte regelbundet. Ibland går det 2 eller 3 dagar men absolut inte varje dag när man har kontorsjobb. Hade jag haft mer fysiskt jobb hade jag nog duschat varje dag. Jobbar dessutom hemma för det mesta och nu föräldraledig. Vem ska jag imponera på?

4 gillningar

Här har du en till som lagt bort syrorna och vårdar hudbarrären istället. Ser ingen större skillnad i fejset. Jag minskat mitt krämkonto till en tiondel. Men det är som med gungor och karuseller, det dyker upp annat

1 gillning

Ja det går ju absolut mer varmvatten när man duschar ofta än när man duschar sällan, det är korrekt. Som tur är har jag råd med det och eventuella miljöångesthysterier över just nån liter varmvatten hit eller det bekommer mig inte särskilt. Dessutom behöver kläder tvättas mer sällan om jag själv är helt ren.

Jag duschar oftast efter träning och jobbar även jag oftast hemifrån men gällande duschande i stort så handlar det för mig inte om att “imponera” på någon utan helt enkelt om personlig hygien.

On topic så undrar jag om man kan få hyra in dig @carolinebolmeson för att göra det jag själv aldrig lyckats med - att tala min hudvårdsberoende fru tillrätta och minimera de monstruösa inköpen av diverse produkter som till 90% inte behövs…? :slight_smile:

1 gillning

Tack för delningen!
Jag håller med om att man verkligen inte behöver ha särskilt varmt vatten på varken kropp eller i ansiktet. Sådant verkar vettigt (“makes sense”) nu när man vet om att hudbarriären måste få vara intakt.

Hej JFB,

nej det är verkligen inte lätt att stå emot. Jag som är en sådan nörd på detta ämne, vet inte vart jag nu ska rikta min kognitiva förmåga och uppmärksamhet. Nåja, jag kommer nog på något :slight_smile:

3 gillningar