Jag har också endast en app.
Undviker EasyPark och Aimo Park (fd QPark).
De känns oseriösa med alla avgifter antingen per parkering eller för fakturan.
Aimo kostar det att få e-faktura eller faktura via email. Enda sättet att slippa avgift är Autogiro och jag skulle aldrig vilja ge ett sådant företag rättigheten att dra pengar direkt från mitt konto.
Innebär att jag inte parkerar på deras parkeringar om jag inte kan betala med appen jag använder eller via automat.
Gillar app då jag kan lägga till tid på distans när jag vill stanna längre på en plats. Behöver då inte gå tillbaka till bilen vid tidpunkten då biljetten går ut.
Stockholms egna utmärkta app la de ner och släppte in alla privata appar som antingen fungerar dåligt eller vill sälja på en extra funktioner. Som de många gånger smyger in genom att bara fråga om man vill ha den, men utan att berätta att det kostar. Andra länkar en vidare till hemsidan, vilket försvårar allt då den inte är mobilvänlig.
Där jag bor vet jag vilka parkeringar som gäller och behöver inte leta. Där jag inte bor lägger jag hellre tid på att leta plats än lägger tid på att ladda ner och sätta mig in i en app som jag kanske aldrig mer kommer att använda.
Jag har en parkering där jag alltid parkerar om jag inte vet hur länge jag behöver parkera och då betalar jag för extra tid som jag får tillbaka om jag kommer tillbaka tidigare.
Ja, helt bedrövligt agerande av Stockholms politiker. Kommunala appen Betala P var användarmässigt helt överlägsen de andra alternativen och utan extra avgifter. Nu tvingas alla använda andra alternativ som ofta lägger på avgifter (och de får dessutom betalt av kommunen/skattebetalarna för varje parkeringstillfälle).
Politikerna påstod att Betala P bara användes en mindre andel, har svårt att tro att det skulle vara sant.
Eller så får man välja en parkering där man betalar i en automat. Jag vet inte hur vanliga automater är i Stockholm men de finns fortfarande där jag brukar parkera när jag är där.
Effektivast torde väl vara att lobba hos de stora ägarna av parkeringsplatser. Alltså t.ex. kommuner eller kommersiella fastighetsbolag som har t.ex. arenor/köpcentrum och liknande. För att få till ett trendbrott om man vill ha fler betalautomater krävs nog närmast ett beslut på politisk nivå i några stora kommuner.
Till mig det hände att parkering i app var pågående två veckor. Kruxet var att jag hade inte varit på hela staden när parkering startades, märkte först två veckor senare att det pågick - och Easypark tog 14000 i autogiro. Jag fick sedan pengarna tillbaka, men det tog cirka två veckor.
Jag vet inte vad hade hänt, kanske någon hade knappat in “min” registreringsnummer, kanske det var på plats där man hade läsare som hade läst fel. Men lite spännande det var för en stund, hur kan man påvisa man hade INTE varit någonstans? Jag hade ingen aning att parkering pågick…
Som var så utmärkt att det gick att registrera parkering utan att 3Dsecure-auth på kortet fungerat. Allt i appen såg OK ut och parkeringen tickade å så, förutom en liten !-ikon på profilen. Sen blev det P-böter för att det inte fanns någon parkering registrerad trots att det såg så ut i appen. Toppen, verkligen.
Brukar använda Parkster. De säger att det inte är någon extra avgift. Vad tjänar de pengar på? Procent på p-avgiften? I så fall tjänar väl de andra apparna procent plus lägger på en avgift.
Har också Parkster. Men jag som nervar runt i city när jag är i city och känner mig fullkomligt jagad av lapplisor förstår fortfarande inte hur jag betalar för korta stunder. Är inne ibland 5-10 minuter i en affär i område 2 sen är jag inne en kvart på område 3 fem minuter senare. jag kan inte betala för 5 eller tio minuter som jag kunde i appen Betala P.
Så jag har ingen aning om hur jag skall göra rätt för mig nu om det minsta valet blir en halvtimme? Skall jag betala för en halvtimme för att stå i fem minuter? Skall jag betala för en annan zon samtidigt som jag betalar i den förra Zonen? Går det ens? ( ej testat) Om någon vet, tar jag gärna emot input. och annars vart vänder man sig för svar på ens frågor kring detta?
Det går att ha flera biljetter pågåendes samtidigt ja. Men du kan ju också trycka på stop när du lämnar en parkeringsplats, även om du ändå betalar för 30min.
på vissa parkeringar så betalar man ändå för 30min även om man bara stått i några minuter, men på de flesta funkar det sådär ja att man bara betalar för de minuter man stått
Betala P tog bara för tiden. Ibland betalade jag 1.30 och typ 2kr osv. Nu ökade priset med tusen procent? Rätt saftig ökning. Vad händer om man ökar tunnelbanepriset från 42kr till 420 för en långresa?
Eller om man blir tvingad att köpa mjölk i tioliterslådor fast man är singel?