Köpa parkeringsplats för att hyra ut

Hej!

Istället för att köpa en lägenhet att hyra ut så tänkte jag på parkeringsplatser. Tänker att då slipper du kostnader som slitage, vitvaror som går sönder av otrevliga hyresgäster.

Ponera att du kan köpa en parkeringsplats för 300k och hyra ut den för 1200.

Istället för att köpa en lägenhet för 3mill och hyra ut den för 12k.

Är jag ute och cyklar eller är det en bra idé?

Mvh

1 gillning

Hur/var ska du kunna köpa EN plats?
Hur ska du hantera andra som parkerar på platsen utan tillstånd?

Det finns massor parkeringsplatser där jag bor, bor i Norge.

Just den jag ser på är med galler runt som öppnas med fjärrkontroll. Inne i ett garage mitt i stan.

Den hyrs ut idag för 1200 och säljs för 300k.

Vilka utgifter för själva garaget?
Städning, reparationer etc.

Vad kommer det att kosta att installera laddstolpe?

Det känns långsiktigt som ett osäkert case. En central poäng med att investera i fastigheter är ju att de långsiktigt ska öka i värde. Att parkeringsplatser ska öka i värde bygger på att dagens bilism ska bestå över tid. Så behöver det inte alls bli.

Jag är personligen av tron att vi inom 5-10 år kommer ha mestadels självkörande bilar och i ett sådant scenario är parkeringsplatser helt värdelösa eftersom det inte finns någon direkt poäng i att ha en egen bil. Så jag personligen skulle inte våga investera i det.

Men om du inte tror självkörande bilar kommer innan du hunnit betala av lånet. Så låter det som en väldigt bra id’e.

1 gillning

Inom 5 år kommer inte hända.
Inom 10 år är det rimligt att vi har självkörande bilar men jag tror inte på att det är några större volymer i hela landet.
Dock kan just Oslo ligga i framkant.

Det säljs för lite bilar i Sverige för att vi “mestadels” ska ha självkörande bilar inom kort.

1 gillning

Det finns fler spår än självkörande bilar. Det är sannolikt att efterfrågan på privat parkering kommer att minska till följd av den utvecklingen. Framförallt finns sådana parkeringar i sådan mängd att det räcker med en begränsad negativ utveckling för att ta bort alla möjligheter till värdeutveckling.

1 gillning

Det intressanta är inte mängden bilar utan derivatan.

Derivatan av vad?

Derivatan av antalet självkörande bilar :slight_smile:

Ponera att självkörande bilar existerar om 8 år. Många kommer vara skeptiska till det.
Så jag gissar att ytterst få kommer köpa till det. Men om man drar jämförelsen med elbilar som i stort sett dubbleras varje år. Detta är en exponentiellt växande funktion, vilket skulle kunna innebära att en parkeringsplats eventuellt kommer ha ett värde som är exponentiellt avtagande med tiden.

Givetvis kan vi inte veta och det kan vara en superinvestering. Men personligen är jag för skeptisk för att våga investera i en parkeringsplats.

1 gillning

Om du köper en lägenhet för 3 mnkr och hyr ut för 12kkr/ mån får du en direktavkastning på 4,8%. I praktiken betydligt lägre i och med att du förmodligen också har driftkostnader, men jag orkar inte hitta på dessa nu. I och med att investeringen har så låg operationell risk kan du låna upp rejält på lägenheten och höja din avkastning väsentligt. Du höjer då den finansiella risknivån.

Jag misstänker att man inte kan låna på en p-plats? I så fall blir du stående med en tillgång som erbjuder låg operationell risk och låg avkastning men utan möjlighet att växla upp den finansiella risken.

Personligen skulle jag inte vilja mecka med att hyra ut p-platser till random folk för att få en avkastning under 5%…

Finns 5 miljoner bilar i Sverige.
Säljs 300k nya om året. Tar 16+ år att byta ut större delen av bilparken.

Rätt att antalet elbilar ökar ordentligt (tabell nedan), men totalt antal bilar som säljs är fortfarande lite jämfört med hela bilparken. Även om alla 300k sålda är elbilar så kommer det ta tid och alla elbilar kommer inte ha mjukvara och sensorer för att klara av självkörning

År Nya elbilar Andel elbilar Elbilar i trafik
2016 3360 0,7% 10 031
2017 4756 1,0% 14 351
2018 7912 2,4% 20 895
2019 17 088 4,3% 36 412
2020 29 643 8,6% 64 374
2021 61 407 18,4% 122 514

Absolut, jag håller med dig.

Men en bil står still 95% av sin livstid. Krasst räknat skulle en självkörande bil kunna ersätta upp til 20 bilar.

Så när självkörande bilar kommer, lär antalet bilar som behövs minska drastiskt för varje ny bil som säljs.

Jag tror inte förhällandet är 1:1.

Om det finns 800 000 biöar där du bor och 1 000 000 parkeringsplatser, lär priset för en psrkeringsplats bli avsevärt lägre än när förhållandet var motsatt.

Ja, klart det påverkar parkering.
Men tror inte omställningen blir då stor och så snabb som du tror.

Med det sagt betyder det inte att jag tror på att parkeringsplats är en bra business i sig.
Men om man verkligen äger en plats i ett garage kan platsen ändå ha ett stort värde om du äger en viss markyta. Garaget kan rivas ner och man bygger bostäder istället. Eller att andra garage försvinner på samma sätt och din plats behåller värdet eller ökar i värde.
Äga mark i centrala storstäder kan vara värdefullt.

Absolut håller helt och hållet med. Men man behöver bara se vad avskrivningstiden är på köpet. Man vill ju inte riva garaget innan man betalat av köpet.

Tror inte det.
Stor del av bilarna behövs samtidigt och stor del står stilla samtidigt.
Blir ingen 1:20 konvertering endast med självkörande bilar. Behövs mycket annat också för att det ska ske.

1 gillning

Jag är nog lite mer på Aimhighers linje här. Vill nog också byta ut “när” mot “om” självkörande bilar kommer.

Sen måste ju de också parkera någonstans när de inte används. Så ett centralt placerat garage kan nog vara attraktivt även om alla bilar skulle bli självkörande inom vår livstid.

MEN, i trådens ämne så håller jag med Greger. Avkastningen är för låg, om man inte kan låna för att få någon hävstång.

1 gillning

Tusen tack för alla värdefulla kommentarer!

Tänker också att mark mitt i stan inte kommer tappa sitt värde samt personbilen inte är hotad av självstyrande inom en snar framtid.

Man kan väl köpa fler platser och ta lån till dessa ? Helst i samma garage

Länk till en av dom som hyrs ut för 1200:-
Månadsavgift på 425