Vem blir gladare av detta liksom…
Ett himlans krångel nu med att säga upp alla avtal för att teckna nya där moms inkluderas. Mycket administration som även den kostar. Brf har redan i dagsläget en ansträngande ekonomi och detta tar tid av styrelsen eller kostar pengar om man lejer bort.
Sen, övergången K2 till K3 kommer även den kosta brf stora slantar.
Det kommer rimligtvis också innebära att tusentals små fastighetsbolag och brfer behöver momsregistrera sig och ta den ökade administrativa belastningen att momsrapportera. Det tråkigaste skulle väl vara om detta införs, processas i domstol och skatteverket får backa och allt görs i onödan.
Just. Det är så dumt. Mycket jobb för alla och lite klirr i kassan för staten.
Jag flyttade in i brf nyproduktion för snart 5 år sedan och från första stund har det varit moms på parkeringsplatsen, eftersom jag inte hade någon erfarenhet av att bo så här tidigare trodde jag att detta var standard. Därför blev jag förvånad när jag nu blev varse om att det tydligen inte alls varit standard utan att det vanliga i brf är att parkeringen varit utan moms. Det här har kostat mig bortåt 20.000 kr under den här perioden.
Så varför har man gjort så här i min brf om man inte behövt? Jag tror svaret kan vara att byggherren kunde lyfta ingående momsen för byggkostnaden gällande parkeringar mot att lova att de ska momsbeläggas. Alltså win för byggföretaget, lång näsa för oss som ska parkera. Någon som vet om det förhåller sig på detta sätt?
Gatuparkering har ju varit momsbelagt sedan gammalt så det här är väl bara rättvist. Hoppas även det får BRFerna att se över sina priser på parkeringarna som ofta är långt under marknadspris (det är nästan alltid kö) och subventioneras av de medlemmar som inte fått lyxen att ha en anhängande parkeringsplats.
Vad tycker du är ett lågt pris på parkeringsplatser?
Jag betalar närmare 600 kronor, bor dock i hyresrätt
Självkostnadspris med kö låter rimligt för en BRF. Vinstmaximera med marknadspris låter mer för aktiebolag, går på tvärs med mycket principer för en BRF.
Fast det är ju brukligt för butiksytor och liknande?
Det låter konstigt. Innan de nya reglerna infördes fanns det bara två fall där man skulle lägga på moms:
Hyr föreningen ut parkeringsplatser eller garageplatser till andra hyresgäster än de som bor i fastigheten ska det vara moms på hyran. Även en förening som hyr ut parkeringsplatser eller garage till ett parkeringsbolag, som i sin tur hyr ut det till en hyresgäst, ska lägga moms på hyran.
Men detta gäller alltså hyresgäster i bostadsrättsföreningen. Jag tror inte det gäller medlemmar i föreningen, men jag är inte heller skattejurist.
(Källa: Skatteverkets sida om moms för bostadsrättsföreningar, arkiverad version från juli i år)
Kan det möjligen röra sig om nåt upplägg där föreningen inte själv äger parkeringshuset (-platsen, motsv) utan hyr av byggherren under en övergångsperiod? Har alltid varit misstänksam mot nyproduktion just därför att det finns så många knep byggherren kan ta till för att suga ut lite extra pengar ur den nybildade föreningen.
Min boendeparkering (kommunal gatuparkering) kostar 500 kr i månaden, och då får man stå i mån av plats. Längre från centrum kostar det 350 kr och närmre centrum 650 kr.
Priserna hos BRFer varierar ganska mycket, t ex får du hos en förening garage/carport för runt 1000 kr och en parkeringsplats för 550, medan hos nästa så får du garage för 500-850 kr och parkeringsplats för 360. Har för mig jag sett en del föreningar som landar på 200 kr för en parkeringsplats ibland.
I regel kan man dock notera att de oftast är billigare än gatuparkering och erbjuder en garanterad plats (särskilt värdefullt när det är datumparkering) och kortare gångväg samtidigt som det generellt är minst ett år i kö, oftare fler, vilket indikerar att de är underprissatta och kostnaden subventioneras därmed av de medlemmar som inte har bil eller som är tvungna att hitta parkering på andra ställen.
Det skulle därför vara rättvisare att sätta avgiften för parkering/garage till något över gatuparkeringen och göra en generell motsvarade sänkning av avgiften för alla medlemmar.
Det handlar inte om vinstmaximering, som jag skrev ovan så bör avgifterna kunna sänkas för alla medlemmar när man sätter ett korrekt pris på parkeringarna. Att upplåta 15 kvm tomtarea i central stadsbebyggelse för 350 kr/mån lär vara en galen förlust för föreningen om vi ska börja kolla på självkostnadspris.
Visst, men föreningen är ju till för att ordna boende och därmed förenliga nyttovärden för sina medlemmar. Av utomstående tar man marknadspris, av medlemmarna tar man självkostnadspris. Hyra ut en butiksyta till en medlem till självkostnadspris är dock tvivelaktigt, eftersom den lär användas till en vinstdrivande verksamhet blir det i praktiken att gynna en enskild medlem på bekostnad av de andra vilket man inte får (likabehandlingsprincipen).
Lågt pris med kö leder bara till att folk håller sig med p-platser de inte behöver.
Det kan vara fördelaktigt när det finns ingående moms att dra av. Så här förklarar revisionsbyrån BDO upplägget:
Att parkeringsupplåtelse tidigare, som utgångspunkt, varit underordnad den primära upplåtelsen av bostad eller lokal och följt den upplåtelsens momsstatus har lett till en branschpraxis där bostadsbolag eller bostadsrättsföreningar upplåter samtliga parkeringsplatser i nära anslutning till fastigheten till ett parkeringsbolag, vilket i sin tur upplåter parkeringsplatserna till bostadshyresgästerna eller brf-medlemmarna. På så sätt uppfylls inte det tidigare rekvisitet att samma fastighetsägare hyr ut både bostad och parkeringsplats till en och samma hyresgäst. Upplåtelsen till parkeringsbolaget har på så sätt omfattats av moms, och parkeringsbolaget har i sin tur hyrt ut parkeringsplatserna till de boende med moms. Genom detta förfarande används parkeringsgaraget av bostadsbolaget eller bostadsrättsföreningen i momspliktig verksamhet, vilket medför avdragsrätt för ingående moms. Denna branschpraxis har varit särskilt vanlig vid nyproduktion när det funnits stora belopp ingående moms att yrka avdrag för.
Från: Skatteverket tvärvänder avseende moms vid parkeringsupplåtelse - BDO
Våran parkeringshyra går via ett parkeringsbolag som fakturerar oss som är medlemmar i brf:en (med moms). Har för mig att vi har bundit oss till ett 10-årsavtal att ha det på det viset. Frågan är bara varför vi har detta upplägg? Har svårt att tänka mig något annat än att byggherren gjort detta för att öka sin kortsiktiga vinst, något vi medlemmar med bil då får betala i all evighet.
Antagligen är det väl så att föreningen kan dra av moms för drift och underhåll för parkeringsplatserna som då kommer även de medlemmar som inte hyr parkeringsplats till godo. Den momsen lär dock vara minimal jämfört med den moms vi personligen får betala eftersom parkeringshyran verkar vara satt utifrån marknadspris.
Otroligt att myndigheterna tillåter byggnadsföretag att göra på det här sättet.
Jo det är vad jag misstänker, stort belopp ingående moms att yrka avdrag för vid anläggningskostnad av parkering. Men vem tjänar på det, byggherren förstås, inte brf-medlemmen som ska betala moms i all evighet.
Hm, i min förening ligger månadskostnaden förmparkering på 3K/mån, tycker det räcker till rätt bra. Eller vad förslår du, att föreningen skall sälja till högstbjudande?
Om du frågar mig handlar detta om naiva och inkompetenta politiker som tillåter att man får bygga utan att dimensionera för att varje hushåll vill ha åtminstone en bil.
Det känns väl som din förening ligger rätt högt i sammanhanget, hur ser det ut med kötiden för er?
Ja men detta har ju berott på klimat-hetsen, politikerna har känt sig tvungna p g a samhällsläget att sätta krav vid nybyggnationer för att få ner bilägandet.