Parkeringsappar kontra parkeringsautomater

Då fler och fler p automater tas bort förutsätter det en smart telefon. Fler och fler ställen som det var gratis parkering på får numera zoner. Där du skall välja en som systemet föreslår. Vi gör jobbet vilket borde innebära inga kostnader. Ta easypark t ex admin eller avgift som de lägger på din betalning när du betalar via appen. Du har sällan möjligheten att överklaga. Då bevisbördan ligger på dig. De säger bara att du tex parkerat men då i fel zon. Hade det funnits en p automat kunde du gått till den och skrivit ut ett kvitto och lagt i vindrutan… Nu är allt digitalt. Hur kan vi påverka detta. Kräva p automater vid parkeringsplatser större än 10 platser tex. Betala med kort ?

2 gillningar

Det är nog svårt att påverka. Det enda är nog att välja automat där båda alternativen finns och att om man kan välja att parkera där det finns en automat.

Kan jag undvika det så väljer jag alltid bort appbetalning, använder alltid automatbetalning när alternativet finns, väljer om det går bort parkeringsplatser utan automat och om jag bara ska parkera en liten stund och app är enda alternativet chansar jag och struntar i att betala.

1 gillning

Kan tycka att det är smidigare.

• gps säger vilken zon man är i alt kollar man närmaste skylt vad det står för zonnummer. Det går kanske fortare än att leta efter rätt p-automat
  • snabbare än att behöva gå till en p-automat, knappa/betala på den för att sedan gå tillbaka till bilen. Särskilt om det är långt till automaten tar det ju tid
  • man kan förlänga parkeringstiden i appen istället för att behöva gå till automaten igen om man inser att man betalat för kort parkeringstid
  • med p-automat köper du 30min men åker iväg efter 15 får du inte några pengar åter. Med app kan du välja 30min men trycka på stopp när du åker 15min senare, då betalar du bara för 15min istället för 30
  • p-automater kan krångla/gå sönder = risk för p-bot, appar kan också krångla men inte lika mycket
  • mindre papper/prylar (automater) = bättre för miljön?

Att gratisparkeringar blir betalda är ju såklart surt men på något sätt förståeligt ändå. Det är ju sällan gratis att äga en parkeringsplats. Är det tex kommunen som äger platsen så om parkering är gratis måste ju mer skattepengar användas, kanske rimligt ändå att de som nyttjar parkeringen får stå för en större andel av kostnaderna av underhåll av parkeringsplatsen

4 gillningar

Jag betalar med kort och fotograferar skärmen efteråt. Jag har hittills inte behövt någon parkeringsapp och lika glad för det är jag.

2 gillningar

Ofta knappar man in registreringsnumret även när man använder automat och då behöver man inte gå tillbaka till bilen.

Ofta kan man “checka ut” tidigare även om man har betalat i en automat.

Oftast ser man automaten och behöver inte leta efter den. Att ladda ner rätt app kan ta längre tid.

1 gillning

För att göra livet lite lättare kan man installera de vanligaste apparna, typ Parkster, Easypark, Aimo, då är allt klart när man väl ska parkera. Har man inte appen installerad kan det förstås upplevas irriterande/krångligt.

Har klarat mig utan att behöva ladda ner massa appar eftersom jag använder automater när det går och försöker välja bort parkeringar där app är enda alternativet.

Har en app som måste användas vid en “arena” eftersom det är enda betalalternativet och besök där alltid tar minst ett par timmar.

Hos oss är det överallt Parkster som gäller. Jag älskar det, att inte behöva leta automat, kunna stoppa eller förlänga parkering när jag vill och inte behöver betala extra för att vara på säkra sidan i fall jag inte hinner tillbaka i tid.

Det enda som stör med parkeringsapparna är att det finns 50-11 olika appar.
Om det fanns någon enhetlig standardisering med en app, och helst i hela EU, hade systemet varit perfekt.

3 gillningar

Just det behöver inte vara appspecifikt. De som ansvarar för automaterna kunde bestämma att alla automater ska kunna ge pengar tillbaka även om inte alla väljer det systemet, av någon anledning som jag inte förstår.

Sant, men det gör de inte…

Tycker det är mängden appar, hur dåligt vissa av apparna fungerar, samt det faktum att det ö h t är appar och inte bara mobilweb som är de störande momenten.

Flödet borde vara något i stil med: scanna QR, (justera tid och regnummer om förvalt/senaste använda inte är rätt), tryck apple pay, klart. Ina jäkla appar som ska installeras å krångla, särskilt inte när föera av apparna kräver att man registrerar sig via web som appen embed:ar/ länkar till.

3 gillningar

Västa med apparna är all reklam för massa prenumeration tjänster och hanterar man app/websida fel så lägger parkeringsbolaget på massa extra avgifter,

(Verkar gälla att bo i rätt kommun kring om det ska fungera smidigt eller inte)

1 gillning

Vet du helt säkert att det med alla appar är enkelt att avsluta en parkering tidigare eller att förlänga den? (Går väl knappast att veta det säkert eftersom det finns så otroligt många parkeringsappar.)

Jag har då inte stött på någon som inte funkar så, alternativt automatiskt läser av nummerskyltarna.

På en del platser får man betala för påbörjade perioder, dvs för varje påbörjad 15 min, 20 min, 30 min eller 60 min.
Lite fult när man stått nån minut in i nästa period. Trots att appen har koll på minuterna så väljer de att ta betalt i perioder.
Som om kunderna endast kommer i förutbestämda perioder och inte närsomhelst. Sjukt att de kan göra så.
Är ju helt lagligt givetvis men irriterande

1 gillning

Det utestänger en del grupper som äldre och en del med funktionshinder som inte har eller inte kan klara av en smartphone. Även en kostnadsfråga.

1 gillning

Det jag avskyr är mängden appar. Kan inte vara svårt de har en branschförening den skapar en app och beroende på vem som sköter tillsynen får då pengar från den parkeringsytan.
Av ren protest har jag endast en app installerad och letar aktivt andra parkeringar för att inte behöva installera ytterligare app.

Sedan blir jag otroligt irriterad på poster som serviceavgift/startavgift/adminposter. Att jag använder deras app är inte en service! Finns inte någon anledning till någon startavgift förutom att de lurar en på pengar. Som när jag hämtar hunden och använder parkeringen i 3 min. Då är parkeringskostnaden 1 kr men till det tillkommer en serviceavgift på 4 kr. Alltså betalar jag 400% för servicen de erbjuder till tjänsten. Nä lösningen blir ju att jag ställer mig utanför porten för där kan man stå i 15 min för in-/utlastning och de kan de ju inte bevisa. Alltså har deras lösning gjort att parkering blivit sämre i området…

Detta upprör mig nästan lika mkt som reklam i brevlådan (sur gubbe raljerar!)

3 gillningar