Jag är väldigt ointresserad av bilar och allt som hör till. Är väl en acceptabel förare men inget mer MEN jag har åtminstone varit övertygad om att jag är bra på att tolka parkeringsskyltar rätt - tills idag
Skulle parkera vid denna skylt idag söndag kl 12-16 och tolkade som att det var lugnt så länge jag betalade avgift, för begränsningen på max två timmar gäller ju bara vardagar. I mitt huvud ska lördagar anges med tid inom parentes och söndag/helgdag med röd text. På denna skylt finns bara vit text utan parentes = vardag.
Men nej, när jag registrerade bilen i parkeringsappen stod det att max-tid var 2 timmar. Är appen fel eller är jag lika dålig på parkeringsregler som allt annat bilrelaterat?
Ingetdera, om du frågar mig. Jag delar din tolkning av de aktuella reglerna, och att du t ex en söndag har rätt att parkera även längre tid än 2 timmar. Men det skulle fortfarande kunna vara så att själva betalningsrutinen ser annorlunda ut, och att du i detta fall faktiskt inte kan/får betala för mer än två timmar i taget. Skulle detta stämma behöver du en söndag därmed betala på nytt efter den ursprungliga 2-timmarbetalningen är slut. Men du har rätt att göra det och således stå parkerad under längre tid än två timmar på en söndag.
Det är svårt när app är enda sättet att betala tyvärr. Vågar inte chansa och få böter när det kunde varit jag som missförstått. Nu var vi i parken som syns till vänster i bild så det var inga problem att flytta bilen efter två timmar och starta ny omgång men jag vill ändå veta om jag hade rätt eller inte innan jag klagar till kommunala parkeringsbolaget
Avgiften gäller för övrigt hela dygnet, det står ju på en egen skylt. Det jag undrar över är om begränsningen att bara får stå två timmar i taget gäller även helger eller enbart vardagar 08-18.
Jag tolkar det som att det är avgift dygnet runt, men att man får stå två timmar inom angiven tid vardagar.
Överlag tycker jag att parkeringsappar är djävulens påfund. Tyckte det var bättre förr när man betalade en lägre peng med mynt och fick en biljett att lägga i parkeringsrutan. Nu är det upplagt för att man ska göra fel, i synnerhet om man äger mer än en bil
På bilden du visade finns flera tillägstavlor under ett vägmärke och då gäller anvisningarna på tavlorna var för sig som en kompletterande anvisning till märket.