Stockholm stad vill ej utfärda boendeparkeringstillstånd

Hej, ska hyra bil via en app/onlinetjänst på löpande subscription basis en period och Stockholm stad kräver ett ‘Hyrbilsintyg’ för att utfärda tillstånd för min boendeparkering.

För tydlighetens skull ska ett giltigt hyrbilsintyg innehålla följande uppgifter:

• Hyresperiod (start- och slutdatum)

• Fordonets registreringsnummer

• Namn på både uthyraren och hyrestagaren

• Underskrift från berörda parter”

Efter kontakt med hyrbilsbolaget så menar de att de inte kan utfärda eller skriva några avtal, utan hänvisar till bokningsbekräftelsen. ‘Hyrbilsintyg’, vilket inte ens verkar vara ett vedertaget begrepp, jag antar att staden menar hyresavtal, men jag har bara bokningsbekräftelsen via tjänsten, som inte verkar fungera för dem.

Några idéer på hur man kan lösa detta?

Vad säger Stockholms stad när du visar upp det du har?

De ber om ovan uppgifter i ett ‘hyrbilsintyg’

Borde ju inte vara första gången detta är aktuellt för hyrföretaget. Kan förstå att Stockholms stad vill ha ett tydligt avtal/intyg så att det inte går att plocka ut boendetillstånd på alltför lösa grunder. Det har ju funnits en del fusk med detta.

Tycker därför att det är hyrföretaget som gör fel. Det borde väl vara en enkel sak för dem att skriva ut bokningsbekräftelsen och sätta dit en kråka. Självklart finns det ett avtal mellan er som har vissa ramar, fånigt att påstå något annat.

Hade övervägt att hyra av något annat bolag om de inte kan lösa detta.

3 gillningar

Menar du att du betalar per månad och att hyrbilsfirman inte i förväg vet hur många månader du kommer hyra bilen innan du säger upp prenumerationen? Om det är så kan man väl inte begära att firman ska intyga ett hyresavtal längre fram i tiden tiden än vad du betalat för? I värsta fall behövs då ett intyg per månad (betalningsperiod) och det är ju inte rimligt. Eller?

1 gillning