Jag har börjat leka med tanken att köpa något på Gotland att äga och hyra ut när jag inte är där själv. Det är långt ifrån säkert att det blir verklighet, men när jag tittar lite på hur det fungerar att hyra ut så undrar jag om det verkligen är lagligt att som en del personer hyra ut sina lägenheter för 10-15 000 kronor i veckan.
Reglerna säger att om man hyr ut i andra hand får ta ut sina egna kostnader, men inte för amortering eller räntekostnader. Däremot får man lägga på “referensräntan och lite till”, typ. (Samt >15% för möblerat (?)).
Betyder detta att de som under Stockholmsveckan i Visby, t.ex. eller i samband med större evenemang någon annanstans hyr ut sina ettor för femsiffriga belopp i veckan bryter mot lagen på ett eller annat sätt, eller finns det någon sorts undantag för korttidsuthyrning?
Ursäkta mig. Jag var inte tillräckligt tydlig.
Har du privatägda saker, såsom ett privatägd boende kan du själv prissätta det.
Du skriver “Semesterlägenhet”. Du definerar ej hur ägandeformen av denna sak… sorry, lägenhet är. Bostadsrätt? Hyresrätt? Privatägd?
Det är nog inte omöjligt att många hyr ut till ockerhyror under tex Stockholmsveckan. Är dessa hyres- eller bostadsrätter måste de dessutom ha tillstånd från hyresvärd eller Bostadsrättsföreningen.
Precis. Precis som jag skriver ovan och du skriver nu. Hyresrätter och bostadsrätter har vissa lagar de måste följa. Privatägda saker har mindre lagar. En lägenhet behöver inte vara en bostadsrätt eller hyresrätt i sig.
Men om du specifikt syftar på en semesterlägenhet som är av sorten bostadsrätt eller hyresrätt finns det såsom du skriver vissa lagar som begränsar de möjligheterna att hyra ut till vilket pris man vill.
Påslaget får inte överstiga 15 procent av den hyra som du som förstahandshyresgäst betalar. Tillägg för annat som ingår i andrahandshyran, till exempel hushållsel, bredband eller parkeringsplats, får inte överstiga de faktiska kostnaderna.
Att folk hyr ut till skyhöga priser temporärt under event, är tekniskt sett ej tillåtet såvitt jag förstår och likväl du själv skriver.
Vill man försöka hävda en högre hyrandel, kanske man kan säga att lägenheten används 2 av 30 dagar i månaden, hyrs ut 6 av 30. Därmed bör hyran kunna reflektera 8/30 dagar. Så en hyra på 8 000 på 8 dagar bör kosta 1000kr/dag.
Om detta är rimligt eller accepteras har jag däremot ingen aning om. Bara något som slog mig nu.
Mycket troligt. I båda punkterna.
Man brukar inte haka upp sig på dem som hyr ut en gång per år. Sätter man det i system däremot så höjer de på ögonbrynen