Hej!
Jag och min partner har fått ett erbjudande via en kompis om att hyra deras lägenhet under 1 år medan de bor utomlands för 12 000 kr / månad inkl el och allt. Detta är en 1a hands hyresrätt.
I dagsläget bor vi i en bostadsrätt som vi då vill hyra ut under samma period. Vi har rörlig ränta och betalar ca 9000/månad inkl amortering.
Vi är inte ute efter att tjäna några pengar på det här utan vill gå ±0. Men frågan är hur?
Vår första tanke var bara att hyra ut vår bostad för exakt samma summa som den nya kostar.
Vi får in 12000 från vår hyresgäst och skickar vidare samma summa till hyresvärden i den nya lägenheten. Men det verkar inte vara fullt så enkelt enl. Skatteverket?
Någon som har erfarenhet av detta eller vet hur man räknar på det hela?
Får man fråga varför? Är det för att prova på en helt annan typ av bostad? Läget?
Hur som helst så är ditt största problem bostadsrättsföreningen. Du måste få tillstånd av din förening att hyra ut vilket kräver ett någorlunda relevant skäl. Typ att du ska plugga/arbeta på annan ort under överskådlig framtid, separera, flytta utomlands etc. Inte att prova på polarens lägenhet i samma stad tyvärr… Såvida du inte har en väldigt snäll styrelse.
Huruvida du kan hyra ut lägenheten för 12K är också osäkert då hyressättningen på bostadsrätter inte är helt “fri” utan kan prövas i Hyresnämnden för ersättning om den visar sig vara oskälig: Hyra ut bostadsrätt i andra hand - Sveriges Domstolar
Sedan är det så att hyresintäkterna du får via en uthyrning är skattefria upp till 40 000 kr på ett år. Sen tillkommer ytterligare avdrag för t.e.x din avgift för uthyrning till föreningen och månadsavgiften. Men sedan är det 30% skatt som på överskjutande belopp som gäller.
Hej!
Anledningen är att vi vill prova på att bo mer centralt och i en lägenhet som är nästan dubbelt så stor och då får denna för ett lägre pris än vad de skulle ta ut mot breda marknaden via blocket osv. För vår del en väldigt bra möjlighet under 1 år helt enkelt.
Jag är själv med i styrelsen i bostadsrättsföreningen och vi har godkänt uthyrningar för samma belopp tidigare och har inte höga krav på anledningen till uthyrning.
Har även hittat en kalkyl på samtrygg för att räkna ut en ”skälig” hyra då just min lägenhet hamnar i ett spann på 10 080 - 13 340 kr.
Så dom delarna är jag inte speciellt orolig för.
Det är just det ekonomiska i det hela och se till så att vi gör rätt för oss där vår tanke med hela upplägget är att det skulle vara en kul grej att göra 1 år OM vi kan behålla våra kostnader som de är och gå ±0 på det hela!
Glöm inte att räkna in skatten när ni hyr ut, om ni verkligen vill få ut 12000kr/mån så får ni ta ut lite mer. Skatteverket har en blankett där man kan räkna ut hur mycket skatt det blir. Men annars låter det ju som att problemet skulle vara att hitta en hyresgäst. Men hyr ni ut under marknadspris så är det kanske inte så svårt heller?
Vi har ett par olika alternativ på hyresgäster som är personer vi känner och i värsta fall kan vi vända oss till blocket osv. Att hitta en hyresgäst i Sthlm som det här råkar handla om tror jag inte är en utmaning i det hela